Gå til innhold

Vil ikke boote fra harddisken


Anbefalte innlegg

Maskinen min vil ikke boote fra harddisk. problemet oppstod etter jeg instalerte en software fra anarchy-online som skulle gi raskere loading av spillet. ikke sikkert at dette programmet er grunnen da...

når jeg starter maskinen kommer det en melding at den ikke kan boote fra hd, sett i en systemdisk. når jeg da gjør dette og kommer i "dos" finner jeg ikke disken igjen. ikke som noen bokstav. "scandisk /all" finner den heller ikke. jeg har vært inne i maskina og sjekka at alle ledninger sitter bra, og i biosen står disken som "auto". den blir ikke funnet under oppstarten, da det bare står "none" på master og slave. cd-rommen står der som master på den andre "rekka". og sjekka at hd'n den står med riktig jumperinnstilling, selv om dette ikke skulle ha noe å si da den funka helt fint i går.

 

noen som har noen gode tips? tenkte jeg skulle prøve å sette den opp som slave i en annen maskin, men tror ikke det hjelper...

 

alle tips mottas med stor takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres skummelt ut!

Jeg har 2 forslag:

 

- Prøv å nullstille bios (normalt en jumper på hovedkortet)

 

- Du kan jo prøve å sette disken som master på IDE2 kontrolleren. Altså ta ut flatkabelen på hovedkortet som går til CDrommen, og sette flatkabelen fra harddisken der. Dersom hovedkortet da finner disken, kan det være IDE kortrolleren som er kaputt.

 

 

 

_________________

 

Byggeren

 

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-03-01 14:46 ]

Lenke til kommentar

Hei

Prøv å "løfte" hovudkortet litt der som IDE kontaktene sitter, kan være noe som kortslutter kontatkene til chassi.

Hadde selv dette problemet med den ene IDE kontatken.

Selv om hovudkortet satt som det skulle og jeg ikke kunne se at det skulle være noe som skulle ta borti chassi. (jeg la en plast støtte under og alt funker nå)

Kan være en dårlig lodding osv i kontakten.

Prøv også å endre boot rekkefølgen i bios. A,CD, HD osv

Evt sjekk at du ikke har koblet noe til flatkabelen som ikke har strøm tilkoblet.

Lenke til kommentar

har hatt det samme problemet, HDen ble ikke funnet, kåla med å ta ut og sette inn kontakten flere ganger og til slutt boota maskina med HD, vet ikke hva det kommer av, har skjedd med 2 hovedkort i samme microatx kabinettet (prøvd også flere ATA kabler). Det er mulig det at kortet kommer borti noe, hos meg finnes det nemmelig ingen MB festeskruer rett ved siden av IDE portene.

Lenke til kommentar

Litt OT:

Hadde en 20GB harddisk som krasjet tidligere i vinter. Etter krasjet ble den ikke funnet i hverken bios eller Windows. Forsøkte alle slags innstillinger med master/slave/auto, plugget i og ut kontakter og egentlig alt som skulle forventes.

Tok så fram harddisken for en uke siden og plugget den i for en siste sjekk før jeg kastet den. Tipp hva som fungerte? Den trengte sikkert litt avkjøling :smile:

 

_________________

SI-korrekt sig:

MSI-K7T266 Pro2-RU, XP 1600+, 80 GB WD, 20,5 GB WD, 13 GB Fujitsu, 512 mebibyte DDR, Plextor 12/10/32, Aopen dvd, Chieftec DX-01-BLD, 100 Mbit LAN 24/7

 

[ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-03-01 15:58 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...