Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hovner opp i kinnene når jeg spiser

Vidi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har i en periode på flere måneder merket at jeg hovner opp i begge kinnene når jeg spiser. Det merkes mest i området rundt ørespyttkjertelen. Det er som bollekinn, og det oppstår med både pizza og hardere mat som gulrot. Har noen vært borti lignende?  :hm:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er normalt at kinnene buler ut når man spiser.  Forklaringen er enkel:  Du har mat i munnen.

Nå bruker du et annet verb enn det jeg gjør, her er det snakk om å hovne opp som kan være tegn på infeksjon.

Skrevet

Min umiddelbare tanke er at det er fortetninger i spyttkjertlgangene, a la https://nhi.no/sykdommer/orenesehals/spyttkjertlene/spyttkjertelstein-sialolithiasis/ . Alternativt tenker jeg allergi som foreslått her ovenfor. Ta en reseptfri Cetrizin om morgenen og se om du fremdeles har symptomer når du spiser lønsjen/middagen. Hvis ikke hoven = allergi. Da kan du ta det videre derfra.

Takk for nyttig innspill. Mer og mer peker mot at dette er relatert til spyttkjertlene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...