Gå til innhold

Veien videre for Monobank?


Aksjeluringen

Anbefalte innlegg

Vet ikke om noen her interesserer seg for aksjer, men tenker høre med dere hvertfall :) 

Kunne vært spennende å høre hva andre mener om Monobank sine fremtidsutsikter og hvorvidt gullalderen for forbrukerkreditt er over?

Ser at blant annet Aksel Lund Svindal har skutt penger inn i banken. Er det realistisk å forvente at Monobank kan kopiere suksessen til Komplett Bank og Bank Norwegian? Kunne tenkt meg å investere i et finansselskap og det virker som at de har potensiale til å stige en del i tiden fremover.

 

Noen tanker omkring dette fra min side: Muligheten til å tjene penger avhenger riktignok i stor grad av foliorenten og hvor lenge lånefesten kan fortsette. Skulle det bli en knekk i økonomien er disse bankene blant de mest utsatte med tanke på mislighold og tvangsinndriving av gjeld.

 

Er også litt skeptisk til hvordan banken skal kunne klare å skille seg ut i markedet. Verken rentesatser eller produktutvalg virker til å være annerledes fra hva andre banker kan tilby.

 

For de som lurer: Banken er listet på Mercur, under tickeren Mono-ME.

 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han satset for 2 år siden? Ingenting av det er vel spesielt relevant i dag. Forbrukslånsbankene har hatt en enorm vekst, og gud og hvermann har kastet seg på disse aksjene i flere år nå, i tillegg til at mange nye banker er startet. Jeg aner ikke om det skal videre opp, men det er ikke åpenbart at ikke markedet snart er mettet og at lønnsomheten blir dårligere. Hva gjør Monobank mer interessant enn de andre? Komplett og Norwegian har f.eks. store fordeler når det gjelder å promotere og gi fordeler til eksisterende kunder. 

Lenke til kommentar

Han satset for 2 år siden? Ingenting av det er vel spesielt relevant i dag. Forbrukslånsbankene har hatt en enorm vekst, og gud og hvermann har kastet seg på disse aksjene i flere år nå, i tillegg til at mange nye banker er startet. Jeg aner ikke om det skal videre opp, men det er ikke åpenbart at ikke markedet snart er mettet og at lønnsomheten blir dårligere. Hva gjør Monobank mer interessant enn de andre? Komplett og Norwegian har f.eks. store fordeler når det gjelder å promotere og gi fordeler til eksisterende kunder. 

2 år er vel ikke all verdens tid? Jeg tenker langsiktig, og at banken kan bli en vinner over flere tiår/eventuelt bli kjøpt opp. Har gjort en del undersøkelser omkring bankmarkedet i Norge og antallet konkurser har vært overraskende lavt de siste årene. Lønnsomheten er også god med overskudd jevnt over linja. 

 

Spørsmålet blir hvorvidt Monobank har det som trengs for å lykkes i konkurranse med Bank Norwegian og andre aktører som tilbyr forbrukerkreditt. Potensialet for vekst er samtidig størst i startfasen etter min mening...

 

Hvis du ser på prisoversikten mellom bankene, f.eks hos Billigeforbrukslån.no, er det kun ytterst små forskjeller som skiller de fra hverandre. Monobank burde derfor ha potensiale til å utmerke seg på en del områder. 

 

Legg også merke til hvordan de selger bankproduktene sine som noe "helnorsk". Bilder av folk på tur i norske skog og fjell. Den strategien har jo fungert tidligere. En annen spennende nykommer er Instabank.no, men jeg tror det er Monobank som har best potensiale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...