Gå til innhold

Best for hvem?


Anbefalte innlegg

Ettersom julesalget for alvor har startet nå så har det vært en del debatt her på forumet om hvilket kamera som det det beste (nå snakke vi for vanlige forbrukere i kompaktklassen).

 

Jeg har lagt merket til at det har vært spesielt mye henvendelser ang. kompaktkameraer på forumet her gjerne av helt nye brukere som ikke har peiling i det hele tatt, dette tegnet sammen med det faktum at vi får JÆVLIG mye henvendelser i butikken vår også har gjort at jeg begynte å tenke litt..

 

I butikken så kan jeg gi det rådet JEG mener er best for den vanlige forbruker, en vanlig forbruker har ikke peiling i det hele tatt. Og det har vært med et lite irritasjons moment at jeg har sett på forumet at stort sett 'alle' anbefaler ixus400 fremfor evt. casio da..

 

Når jeg sier 'alle' da mener jeg hovedsaklig de som er litt mer tekniske med sitt kamera fremfor andre. Greit nok at det har vært maange som også liker z4, men hvis du ser på antall posts osv. så har disse utspillene bare kommet fra folk med 1-5 posts- dette er vel folk som ikke har tyngde i utspillene sine og blir de blir gjerne begrunnet slik: 'kjempebra kamera!'

 

Mens de med gjerne 100+ foretrekker ixus400 for de manuelle inst. osv

 

Det jeg gjerne skulle sett fra de som har den største kompetansen her at de tar hensyn til hva slags 'kunde' som faktisk spør. Når du ser at det kommer en helt ny forum bruker og spør om han skal kjøpe ixus eller casio så er det klart at begge to vil gi brukeren gode bilder, men hvilket passer den kunden som ikke har peiling.

 

Bare en tanke. Flame away.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og det har vært med et lite irritasjons moment at jeg har sett på forumet at stort sett 'alle' anbefaler ixus400 fremfor evt. casio da..

Har ingen interesse i flame, men har Ixus 400 så mange flere manuelle muligheter enn Casio Z4? Ixus 400 er like enkelt å bruke, og det er derfor ingen grunn til at uerfarne brukere skal styre unna Ixus 400 på grunn av dette. Jeg har stort sett ikke særlig tiltro til tester, men når test på test fremhever Ixus 400 som det beste kameraet iht bildekvalitet, fokussystem og så videre, så må det vel være noe i det?

 

Nå vet jeg ikke hvilken butikk du jobber i... kanskje dere ikke har Ixus 400 en gang. Ixus 400 er ett utrolig godt kamera å jobbe med, enten man bruker det automatisk eller... *kremt* manuelt i den grad det går ann. Casio Z4 må jeg innrømme å ikke ha brukt, men har prøvd ut Pentax Optio S4 som er ett veldig likt kamera på mange måter, bl.a. størrelsen. Det er utrolig lite og lett, men jeg synes det er vanskelig å holde ordentlig, uten at fingrene kommer borti blits eller linse, på grunn av størrelsen. Og når du får en veske på den, så er det plutselig ikke så mye mindre lenger heller.

 

Men er også enig med deg i at for mange har ubegrunnede meninger... de fleste har nok ikke prøvd begge kamera heller. Synes alle burde skrive litt om de mener størrelse eller kvalitet er viktigst, og om de vil ha ett kamera uten noe annet å stille på enn zoom-knappen, eller om de vil ha litt muligheter. Det kommer litt ann på trådstarter også... ikke bare de som svarer.

Lenke til kommentar

Og selv om noen vil ha et enkelt kamera, er det flere som angrer etter kjøp når de finner ut at maks lukketid er f.eks 1 sekund. Videoklipp ikke har lyd, osv. (Snakker ut ifra erfaringer med venner/kollegaer osv)

Greit å ha litt manuelle valg selv om en er førstegangskjøper av digitalt kamera.

(For meg selv, ble det S45 for et år siden. Hadde angret/blitt iritert om det ikke hadde lyd/lang lukketid osv, selv om jeg ikke trodde jeg skulle få bruk for slikt)

:xmas:

Lenke til kommentar

Jeg er en av "de nye" som ikke har (hadde?) peiling, og som har bedt om råd både her og andre steder. Det beste rådet jeg fikk var å forsøke å sette seg inn i sakene selv. Det har jeg prøvd etter beste evne, først og fremst ved å lese en rekke tester, omtaler m.m. på diverse utendlandske (og norske) nettsteder.

Desverre er ikke alle de nye modellene av kompaktkameraer testet like grundig, derfor blir det vanskelig å sammenligne. Med det enorme utvalge som det har blitt etterhvert tror jeg heller ikke vi som forbrukere kan forvente å finne like grundige tester av hvert eneste kamera som kommer på markedet. Et kamera det er lite negativt men mye positivt å lese om er IXUS 400. Dette kameraet har vært grundig testet av flere anerkjente kameratestere. Det har også vært på markedet en stund, og er fortsatt populært.

 

Jeg synes å "lese mellom linjene" at det tar litt bedre bilder enn de andre småkameraene, og dette kombinert med høy popularitet, samt at kameraet så ut til å dekke mitt behov, gjorde at de ble IXUS 400 på meg.

 

----

 

Svak blits? Ja vel, men jeg skal først og fremt ta utebilder, og de innebildene jeg har tatt så langt har ikke gitt meg noe problem.

 

Treg autofokus? Mjaaa. Sliter litt med å bli fortrolig med denne under litt vanskelige forhold, men det kommer.

 

Dårlig batterikapasitet? Nei, ikke dårlig, men det hadde ikke gjort noe om den hadde vært litt bedre. I USA kan man få kjøpt noe kraftigere uoriginale batterier for en billig penge. Hadde tenkt å prøve det med tid og stunder.

 

Liten skjerm? Ja, men av god kvalitet. Selv jeg med mitt etterhvert dårlige syn har ikke noe problemer hverken med symboler eller annnen informasjon på skjermen.

 

En god bruksanvisning på Dansk, og i et lite og hendig format har vært til god nytte.

 

Ellers har jeg det forbaskede USB problemet som jeg har skrevet om her tidligere, i en annen tråd, og det ødelegger litt av morroa.

 

Jeg angrer ikke på kjøpet mitt. Det er ført til sommeren at kameraet kommer til sin fulle rett for min del, så det skal bli spennende å se.

 

Jeg forstår godt at disse spørsmålene dukker opp igjen og igjen. Det er tydligvis høysesong for kompaktkameraer for tiden, og postkassa er full av reklame nesten hver eneste dag. Problemet for folk flest er kanskje at det er så enormt mange modeller å velge i. Utvalget er rett og slett for stort av "nesten like" kameraer.

Endret av skippervorse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...