Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Han har plaget meg i 9 år


Kapp

Anbefalte innlegg

Først: Sorry for at dette ble litt langt.

 

Jeg møtte en mann over nett for da jeg var 19 år, han SA han var 37, men han innrømmet en stund senere at han var ti år eldre.Jeg vet ikke den dag i dag hvor gammel han faktisk er.

Uansett, vi hadde sex, og den ble litt ”heftigere” enn jeg hadde sett for meg. Vi var begge interessert i hard sex, og jeg kunne nok avbrutt det om jeg hadde bedt om det, men jeg var ung, dum og turte ikke å avbryte i frykt for å fremstilles som en ”pingle”. At rumpa ble farget og stripete er en ting, men at jeg skulle ende opp med blåmerker i ansiktet var ikke helt hva jeg så for meg. Jeg er fremdeles den dag i dag, ni år etter, utøver av BDSM. At ting gikk litt over styr den gang er egentlig helt ”greit”. Det har jeg en del skyld i selv, ettersom jeg bare lot det pågå og ikke lot han få vite at jeg synes det gikk for langt. My bad!

 

Men, etter vårt møte valgte jeg å bryte med han. Jeg var ærlig og sa at det ikke funket for meg og at vi var på forskjellige plan. Dette falt visst ikke i god jord for han. Han var fra en annen by, men dukket stadig opp på døren min. Jeg skjønte fort at han ikke var helt ”i vater”. Han påstod også at han hadde skaffet seg jobb i hotellet rett over gaten for meg. Jeg vet ikke om dette er sant.

 

En gang han kom på døren min ba han om å få sove hos meg, men jeg sa nei. På dette tidspunktet hadde han vært så pågående fra flere kanter at jeg følte meg helt kvalt. Dagen etter fikk jeg en telefon fra et sykehus om at han var innlagt på psykriatisk fordi han hadde prøvd å ta sitt eget liv. Bare det at JEG fikk den telefonen syntes jeg var veldig ekkelt. En stund senere kom han tilbake på døren min og sa at han ikke kunne leve uten meg

 

Nå er det 9 år siden jeg først møtte han, og han tar stadig kontakt på forskjellige plattformer. Bare den siste måneden har jeg fått 11 henvendelser fra han, pluss at han har kontaktet venner av meg. Det må også nevnes at han har lagt ut adressen min på flere nettsex-steder.

 

For fire-fem år siden valgte jeg å svare han, og vi hadde en lang samtale om det som hadde skjedd, at jeg tilga han, men at jeg ønsket at dette skulle ta slutt. Det ble stille en stund, men så kom det brått tilbake igjen. Jeg har tidligere blokkert han fra forskjellige medier, men han lykkes alltid å komme tilbake. Nå ønsker jeg ikke lenger å blokke han, for jeg er redd han skal finne på noe for å skade meg, som da han publiserte adressen min. Det er bedre for meg å selv kunne se om han finner på noe sånt. Jeg ønsker heller ikke å anmelde han, da jeg ikke har andre bevis enn hans meldinger fra den senere tid. Og, selv om det kanskje høres sykt ut, så ønsker jeg ikke å gjøre ting vanskelig for han.

Jeg har bedt han gi faen, og holde seg unna meg flere ganger, men stort sett svarer jeg ikke.

 

Det jeg lurer på er om noen har forslag til hva jeg kan gjøre? For to timer siden skrev han til meg at ”du ser enda mer nydelig og sexy ut nå enn da vi møttes. Savner å ha sex med deg.”

 

Altså, hva kan jeg gjøre uten å trigge han eller anmelde? Jeg er sliten og lei! Føles nesten som at jeg blir fulgt av en stalker!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du blir stalket, og hvis du lar det så vil det bare eskalere da det allerede har eskalert til å bli uakseptabelt. 

Mitt råd er dessverre å annmelde han og få besøksforbud, og så melde inn til politiet og ta screenshot når han legger ut om deg og ditt på nettet. Når det begynner å gå over styr sånn her så er det best å la saken i hendene på profesjonelle. Du har ikke noe ansvar ovenfor han og hans følelsesliv, ikke gjør deg selv ansvarlig for det.

Det hjelper ikke å ikke svare hvis du så svarer senere eller noe sånt, da mister det å ikke svare effekten. Distanser deg helt, ikke gi han noen form for direkte respons på hva han gjør eller sier og så vil han forhåpentligvis miste interessen etter hvert, eller kanskje finne seg noen andre å være besatt med. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg må si du er svært tålmodig. Dette må være en psykologisk last hos deg.

 

Hvorfor végrer du deg så veldig for å ta kontakt med autoritéter? Du vil ikke gjøre det vanskelig for han ... hva med dét faktum at han gjør det vanskelig for deg? Hvis jeg skal gjette, så er det fordi du er redd for represalier.

 

Han er antageligvis svært deprimert, og alt han lever for er disse sex-møtene, det er antageligvis en besettelse for han. Du skriver du er redd for å kutte all kontakt av frykt for hva han kommer til å gjøre. Jeg tenker at dét er det éneste virkemiddelet du har. Konsekvent og kontant kutte all kontakt. Så raskt som han tar kontakt, så kutter du den. Blokkér alt av falske profiler, slett meldinger, ikke svar tlf eller blokkér telefonnummer. Det kan godt hende han ikke gir seg. Men i det minste, så lar du det da affisére livet ditt i absolutte minst mulig grad, det tar minst mulig energi fra deg. Og jeg tenker at hvis han ikke får NOE tilbake fra deg annet enn avvisning - så er sjansen større for at han søker oppmerksomhet fra andre. Ikke at det løser noe problem for -han-, men det løser i hvert fall problemet i størst mulig grad for deg, uten at du bruker aggressive metoder for å ta igjen.

 

Fyren trenger psykologisk hjelp, dét er det ingen tvil om. Hvis du skal hjelpe han, så må du melde fra til autoritéter. Jeg tenker det kan være en idé å ta en prat med psykolog selv, ikke fordi du trenger det, men som en forsikring, og en insentiv til at politiet skal ta det litt mer seriøst.

 

Når han da bryter loven og besøkelsesforbud, når dette blir iverkssatt, så vil han havne under fengselsvesenet, og da øker sjansen for at han får psykologisk hjelp.

 

Men, jeg skjønner hvorfor du ikke vil "trigge" han. En person under press kan briste.

 

Så da har du egentlig bare tré valg.

 

1) Fortsette å la han kontakte deg, men du holder kontakt til et absolutt minimum. Blokkér alt av profiler og telefonnummer, aldri svar på noe som helst. Møter han opp på døra di, ring polisen og be de hente han.

2) Ta opp kampen, gå "all in", og la det briste eller bære. Enten kommer han under en ordning og får hjelp, ellers blir det verst tenkelige utfall og han gjør kanskje skade mot deg. Da vil han også mest sannsynlig bli straffet, så lenge du har anmeldt han til politiet først, at de vét hvem han er .. du gjør det lett for politiet. Derfor advarer jeg mot å gjøre det her, men må jo skrive det som en mulighet. Da vil situasjonen i det minste komme til en veiskille til slutt, og du får ende på det.

 

3) Du tar opp kontakten igjen, og blir en slags hobby-psykolog (liker ikke å bruke dét uttrykket, men du forstår). Prøve å overbevise han via dialog at han må få pratet med psykolog og få hjelp til tvangstankene. Snakk med psykolog selv for å få råd og veiledning, du blir en leder og ser på han som et prosjekt. Psykologer er faktisk villige til å hjelpe folk med sånne situasjoner. Forstå hans situasjon som en psykolog, avdekke hans problemer, og veiléd han ut av det og aller helst til noen andre profesjonelle som han mentalt knytter seg til. Urettferdig at du skal måtte ta den jobben, og det er krevende, men det kan jo, eller -vil-, bli lærerikt i samme slengen.

 

Jeg tenker at hvis du har vært så tålmodig i så lang tid, så er dét i hvert fall et grunnlag for å gå i denne retningen. Å være psykolog krever nok en ekstrem mengde tålmodighet. Det kan bli livslange prosesser. Men du får i det minste fred i hodet, for du klarer å skille han fra person til et "prosjekt", altså se på all kontakt med han som en profesjonell jobb. Og øke sjansen for at du får han over til folk som jobber med det her på héltid.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sørgelig historie, slik får man vondt av å lese. Du har det verre enn du tror.

 

Uten lange utbroderinger om årsak og virkning, koker det ned til valget om hvem som skal styre livet ditt?

Du er blitt et gissel, farligt nær, eller allerede rammet av Stockholm-syndromet.

Statistisk sett, er du også i en "faresone" for å bli alvorlig skadet, både fysisk og psykisk. Jeg vil si at du gambler litt med livet.

Du har ikke noe å tape på å henvende deg til politiet. Jo før, jo bedre. Jeg tipper det ligger flere anmeldelser på ham fra før. Du er nok ikke den første. Er du sikker på at du i øyeblikket er den eneste han plager?

 

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...