Gå til innhold

GUIDE: Fire ting å tenke på ved bruktmobilkjøp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Postoppkrav var et særdeles dårlig råd å gi synes jeg.

 

Delvis enig. Som kjøper kunne jeg valgt oppkrav dersom selger har gode vurderinger/tilbakemeldinger. Som en ærlig selger synes jeg oppkrav er det beste. Men er det en litt uklar annonse fra en anonym selger uten vurderinger, styr unna oppkrav.
Lenke til kommentar

Oppkrav? Hva er forskjellen på oppkrav og forskuddsbetaling? Du betaler før du får se og prøve varen og ingen av dem gir noe sikkerhet. Villedende og dumt av dere å nevne oppkrav.

 

Jeg selger av og til en del ting, jeg selger aldri til folk som krever oppkrav. Forskudd evt. En trygg betalingsløsning. Selger for det meste kun til verifiserte brukere på finn.no

Lenke til kommentar

Postoppkrav var et særdeles dårlig råd å gi synes jeg.

 

Hei! Som vi skriver i saken er ikke postoppkrav å foretrekke fremfor Trygg Betaling, men det er en bedre metode enn å sende gjennom vanlig postgang fordi pengene ikke går ut før pakken hentes. Det er også lettere å få en selger til å gå med på postoppkrav enn annen forsendelsesmetode. Om man foretrekker å møtes personlig er selvsagt det også en helt ålreit metode for overlevering, men poenget i saken var først og fremst dersom pakken faktisk måtte sendes.

 

– Torstein

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Vær oppmerksom på telefoner som er kjøpt på nedbetaling. Det har vært tilfeller der telefonen er kjøpt for én krone, og videresolgt kort tid etter. Hvis den opprinnelige kjøperen misligholder kontrakten kan selger sperre telefonen, og da sitter den nye eieren med skjegget i postkassa.

 

En gjenganger er de som vil "teste" telefonen og ødelegger den i testperioden. Må jeg si mer?

 

Min sønn har også opplevd kjøpere som ikke klarer å bruke produktet og derfor ikke godkjenner utbetalingen.

 

Det beste er å selge ved personlig overlevering. Det virker i de fleste tilfeller bortsett fra den gangen kjøper klarte å knuse telefonen ved å slippe den i asfalten. Mye av det som leveres til kommunale avfallsmottak fungerer utmerket. Folk orker bare ikke maset med å selge på Finn.

Lenke til kommentar

Har selv et par dårlige erfaringer med å forsøke å selge noe via postoppkrav. Alt ser såre vel ut, snakker med kjøper på telefon osv, men vedkommende henter aldri varen på posthuset.. med det resultat at jeg blir sittende igjen med utgifter til forsendelse og retur.

 

Nå har jeg solgt og kjøpt litt av hvert via finn.no de siste årene, men har et inntrykk av at det finnes flest kjeltringer i mobil-kategorien.

 

Jeg vil derfor overhodet ikke anbefale postoppkrav til mobiler, nettbrett eller tilsvarende. Bruk betalingsgaranti eller personlig overlevering.

 

Angående det siste leste jeg nylig om en som kjøpte en "ny" iPhone 7 fra en skapning i oslo, møtte selger personlig, slo på telefonen og alt virket såre vel.. Men når de kom hjem og skulle logge på Appstore, kom de i stedet til playstore.. Og så viste deg seg at det hele var en kopitelefon som kjørte Android (ikke et vondt ord om android, men det var vel ikke akkurat det kjøper var ute etter).

 

Så svindlet kan man bli uansett.

Lenke til kommentar

Det er også en risiko når man kjøper telefon i uåpnet emballasje eller nesten ny med all emballasje, selv ved oppmøte. Det er enkelte som kjøper tlf på abonnement til 1 kr med en stjålet identitet. Da tar det 1-3 mnd før abonnementet blir låst og den personen som la ut annonsen på finn med et tlf nr som er basert på stjålet identitet. De selgerne kan raskt selge flere telefoner på kort tid og dermed få en bruker med positiv omtale.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det kan også være et pluss at selger og kjøper opptrer med bilde og folkeregistrert navn i Finn.no. Det er jo folk der ute som har brukernavn som høres ut som noe folk sier når de får en kniv i magen. Folk som kaller seg "Selger" og "Finn-bruker" bør du vurdere to ganger.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har kontaktet NKS angående norsk IMEI-database, da de fleste har "mistet" kvitteringen.

 

Dette hjelper ikke på, da bare teleoperatørene har lov til å sjekke IMEI siden det anses som privat informasjon.

 

Telefoner som er sperret i Norge, kan derimot brukes i utlandet fordi operatørene ikke gir ut data. Helt på tryne. Ikke minst kan IMEI byttes.

 

Som Sebbe nevner, man kan sjekke visse steder, men til liten nytte.

 

Er det for godt til å være sant, så er det nettopp det. Oppkrav er ikke trygt, velg sikker betaling(da går alt etter loven).

 

Hva mobilen koster som ny, vel, de fleste er overpriset. Ikke minst husk at hvis telefonen er to-tre år gammel, så må du nok skifte batteri.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...