Gå til innhold

Kan swiftech PWM splitter benyttes uten PWM vifter?


Celusion

Anbefalte innlegg

God morgen,

 

Hvis jeg benytter meg av denne splitteren, men ingen av viftene mine har PWM (4-pins). Vil jeg da fremdeles ha mulighet til å styre viftehastigheten via tredjeparts programvare?

 

I og med at kontakten på PWM splitteren er nettopp 4 pins så styrer jeg vel spenningen på denne så endringer jeg gjør her vil gjelde alle tilkoblede vifter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Styre spenningen"? Nei, spenningen i en 4-pin er fast 12V, den justeres ikke. PWM signalet er et styresignal som sendes til en regulator inne i viften, så den kan regulere hastigheten selv. Et styresignal kan fint sendes til mange vifter.

 

Hvis du har en 3-pins kontakt som regulerer en vifte, så bør du ikke koble flere vifter til denne via en splitter. Her er 12V pinnen koblet til en PWM regulator (kan kalles å styre spenningen). Denne regulatoren på hovedkortet er kun beregnet for strømtrekket fra en vifte, den vil bli overbelastet hvis du kobler til flere.

Lenke til kommentar

"Styre spenningen"? Nei, spenningen i en 4-pin er fast 12V, den justeres ikke. PWM signalet er et styresignal som sendes til en regulator inne i viften, så den kan regulere hastigheten selv. Et styresignal kan fint sendes til mange vifter.

 

Hvis du har en 3-pins kontakt som regulerer en vifte, så bør du ikke koble flere vifter til denne via en splitter. Her er 12V pinnen koblet til en PWM regulator (kan kalles å styre spenningen). Denne regulatoren på hovedkortet er kun beregnet for strømtrekket fra en vifte, den vil bli overbelastet hvis du kobler til flere.

Ah, takk for oppklaringen. Så du sier at jeg ikke burde benytte meg av denne PWM splitteren fordi den overbelaster PWM regulatoren? Hvis dette er tilfellet, hvordan benytter man seg av en slik splitter da? Det må jo være en mulighet, ellers så hadde den vel ikke blitt solgt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...