Gå til innhold

LG OLED B7 Vs Samsung KS7005 (mine erfaringer)


Anbefalte innlegg

jwo34NH.png

LG B7 Vs Samsung KS7005

 

 

Tek.no om Samsung KS7005:

 

 

"Dette kan fort bli årets TV, spesielt med tanke på hva du får for pengene dine" - Ole Henrik Johansen

 


WhatHiFi skriver om LG B7:

 

 

The B7 is the sweetest spot of LG’s 2017 OLEDs and a great premium choice!

 

Det jeg skriver her er basert på personlige erfaringer og inntrykk. Det er på ingen måte en test, og jeg vil referere til Rtings og AVForums for de som vil lese i dybde om disse TVene. :)

 

Jeg har eid Samsung KS7005 i rundt et år, før jeg for cirka en måned siden solgte TVen og investerte i LG B7.

 

Samsung:

a3w4pw0.jpg

 

LG:

oxieYGl.jpg

 

Design:

Samsung har valgt en mer naturlig variant, med tynn sort ramme rundt skjermen. Faktisk er det en smule rart at LG ikke har gjort det samme på OLED-modellen, ettersom den sølv rammen bryter ved de anledninger det er et fullstendig sort bilde. Om du ønsker å veggmontere skjermen tett inntil veggen, er Samsung også subjektivt best med sin OneConnect-boks, som gjør at det meste av tilkoblinger er lett tilgjengelig til enhver tid. For LG OLED må du på noen veggfester bruke avstandsskruer, for å få plass til å strekke en håndflate inn der du kobler til USB og HDMI på siden. I LGs favør, har de valgt en mer midtplassert fot, mens Samsung krever at du har et svært bredt stuebord med sine kant-plasserte føtter. LG sin TV virker også å være lagd mer solid, mens Samsung har limt på flater som ofte har litt glipper i seg.

 

Fjernkontroll og smart-OS:

Personlig foretrekker jeg Samsung sitt system. Kontrolleren er atskillig mindre, og enklere i bruk. Den mangler bevegelsesstyring, men er til gjengjeld såpass mye mer responsiv, at det nesten er like raskt å skrive med knappestyring. Det samme gjelder for smart-OSet. Samsung sitt er raskere i nærmest alt. Skru på og av, skifte mellom programmer osv. Grensesnittene er ganske like, men LG velger av en eller annen grunn å legge til massevis av tilfeldige snarveier på app-linjen, som en ikke kan fjerne og bare skaper rot. En ting skal de likevel ha, det er enklere å skifte kildesignalet, med egen dedikert knapp for dette.

 

En annen ting er fil- og programstøtte. Det er gøy at LG støtter både Dolby Vision og Dolby Atmos, ettersom det er noen filtyper som ikke vil vises på Samsung-skjermen med disse formatene. Filstøtten generelt er derimot best hos Samsung, og kun Samsung støtter eksterne harddisker med AFS filsystem (Apple). Det finnes veier rundt dette, men litt knotete likevel.  Kan kanskje nevnes at det kun er USB 2.0-støtte på Samsung, men såvidt meg bekjent, har ikke dette gitt noen praktiske utslag på HDR-avspilling fra minnepenn med høy bitrate som jeg har prøvd.

 

Lydkvalitet:

Har prøvd TV-lyden på begge enheter, og det jeg kan si er vel at 55-tommer skjermene har helt godkjent lyd og kan til nøds brukes. Imidlertid fortjener begge TVene langt bedre, og derfor har jeg også koblet opp lydanlegg, og bryr meg ikke nevneverdig om de små forskjellene her.

 

Bildekvalitet:

Det som derimot er relevant, er bildekvaliteten. :) Her er konklusjonene mine kanskje litt overraskende. Siden det er den viktigste delen av TV-opplevelsen, vil jeg oppgi inntrykkene mine i punkter:

- OLED gir vanlige TV-sendinger et skarpere preg. Konturene rundt personer og gjenstander er helt unikt, og vanlig HD føles nærmest som 4K. 

 

- I dunkle og mørke scener med normal bitrate (altså ikke 4K HDR), skinner virkelig OLED ved at bildet er bunnløst solid fra kant til kant. På Samsung derimot, føles det som at deler av bildet er svært bra håndtert, med bra sortnivå, men at det er lett å finne svakheter i områder av bildet. Dette skyldes nok noe så enkelt som at dimming soner er et begrep, og at OLED har mye mer presisjon på dette området.

 

- Fargene på Samsung er mye mer engasjerende. Jeg bryr meg ikke om hva folk sier angående overdrevne farger osv. Faktum er at høy lysstyrke gjør at det føles som at OLEDen rett og slett blir holdt tilbake fra å gi ordentlig farge i bildene. Jeg blir imponert over detaljene i bildet, jeg blir imponert over skarpheten i vanlige sendinger, jeg blir imponert i de virkelig uniformt mørke scenene - MEN, bildet på Samsungen engasjerer faktisk mer.

 

- HDR er spesielt til fordel Samsung. Gangene der jeg virkelig har tenkt "wow", dette så ut som ekte solskinn, har utelukkende skjedd på Samsung sitt sett. Og med høy nok bitrate, på ekte 4K HDR, er sortnivået faktisk også ekstremt bra på Samsung KS7005. Da er det svært lite av det som hetere posterization, altså at du merker at det blir lagvis kontrast mellom sorttoner og gråtoner. Tvertimot føler jeg at Samsung her får til å dra fram litt ekstra detaljer i bildet, ved at lysstyrken er litt høyere på de helt sorte partiene, uten at dette føles unaturlig. 

 

Så hva er konklusjonen? Konklusjonen blir i grunn at OLED er en umoden teknologi. Grunnen til at det er vesentlig dyrere enn LCD, har mer med tidlige produksjonskostnader å gjøre, enn at det nødvendigvis er et skille på bildekvalitet. Jeg angrer ikke på å ha kjøpt LG B7. Jeg anser det som en oppgradering fra Samsung-skjermen, det gjør jeg virkelig. Imidlertid er det ting jeg savner fra LCD-teknologien. Den utrolig rene, lyse hvitfargen, og dybden det gir til alle lyse fargetoner. Engasjementet i bildet i HDR, der det virkelig føles som om du ser på en forbedret virkelighet, ikke bare en seanse som er filmet. Likevel er OLEDen såpass sterk på å fremheve detaljer, sortnivået er magisk, og jeg elsker teknologien. Magefølelsen sier at jeg ikke vil gå tilbake til LCD, da den gjør det tekniske arbeidet såpass mye bedre. Ved å gå tilbake ofrer jeg for mye, men samtidig er det deler av opplevelsen (bokstavlig talt høydepunktene i seeropplevelse, wow-øyeblikkene) jeg savner. Det er en blandet følelse, som verken kan helbredes ved å skifte tilbake, eller skifte til en annen løsning.

 

Faktum er at jeg har følt det beste fra begge verdener, og at jeg derfor lengter etter noe som dessverre kun finnes i fremtiden.  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt skrevet og oppsummert. Akkurat de samme konklusjoner som jeg kom frem til selv, bare med motsatt resultat siden jeg valgte LCD denne gangen. Etter min mening yter OLED ennå ikke udelt bedre eller godt nok til å forsvare merprisen vis å vis LCD og dermed venter jeg heller til neste gang (hvis OLED fremdeles er et tema når den tid kommer). Det kommer imidlertid selvsagt helt an på hvilke egenskaper man vektlegger mest, så valget kan utmerket godt slå begge veier.

Lenke til kommentar

Godt skrevet og oppsummert. Akkurat de samme konklusjoner som jeg kom frem til selv, bare med motsatt resultat siden jeg valgte LCD denne gangen. Etter min mening yter OLED ennå ikke udelt bedre eller godt nok til å forsvare merprisen vis å vis LCD og dermed venter jeg heller til neste gang (hvis OLED fremdeles er et tema når den tid kommer). Det kommer imidlertid selvsagt helt an på hvilke egenskaper man vektlegger mest, så valget kan utmerket godt slå begge veier.

Ja, det er nettopp det! Jeg tror at OLED er såpass mye dyrere, fordi det er mye panelfeil i produksjonen, som følge av at det er en ny teknologi. Med større feilprosent, må selvfølgelig det øvrige utvalget som faktisk blir sluppet ut på markedet, kompensere for dette med en høy utgangspris. Dette motsatt av hva mange tror, at OLED er en direkte arvtaker og forbedring fra LCD. Det er tross alt en grunn til at Samsung overhodet ikke har prøvd med OLED, annet enn på mobiltelefoner osv. 

 

Derimot er det slik at ren LCD-teknologi aldri kan erobre kvalitetene en OLED har, men kanskje OLED kan forbedre lysstyrken ytterligere med årene? Jeg håper iallfall dette. :) 

Lenke til kommentar

Panelfeil er en del av bildet, men utviklingen av OLED-teknologien har også støtt på mange problemer opp gjennom årene. Blant annet hadde man en god stund store problemer med at blåfargen ikke holdt over tid og ga opp lenge før de andre. Ellers kan man vanskelig si at teknologien er særlig ny, siden den har vært til stede siden 80-tallet. At den ikke har blitt vanlig før nå sier en god del om hvor vanskelig utviklingen har vært. Og med tanke på alle milliardene som er brukt på utviklingen er dagens priser ganske naturlige.

 

At LCD-teknologien aldri kan oppnå samme nivå som OLED er ellers noe vi slett ikke vet, siden ingen vet hvilke gjennombrudd som kan komme i fremtiden. Og LCD i dag er jævlig mye bedre enn det var da jeg kjøpte min forrige TV. Da var plasma fullstendig overlegent, mens min nye LCD er minst like bra som min gamle mer eller mindre top of the range plasma. For min del blir jeg slett ikke overrasket om OLED er borte når jeg neste gang skal kjøpe en ny TV, enten fordi LCD har blitt ytterligere forbedret, eller fordi noe annet har overtatt.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

JS8505 kan ikke helt plasseres i samme kategori. Det var et fenomenalt godt kjøp i det den kom ut, men faktum er at i et 2% vindu hadde den bare 528 nits lysstyrke, mens KS7005 ved samme test presterer 1116 nits. Det har alt å si for opplevelsen jeg beskrev ovenfor, med høydepunkter i bilder som oppleves som helt magiske ved HDR. Var vel kun JS9800 i den generasjonen som i det hele tatt krøp over 1000 nits, og i teorien kunne sertifiseres som Ultra HD Premium. KS7005 varter også opp med atskillig bedre sortnivå enn JS8505. Har hatt masse tid foran skjermen på begge modeller, så vet litt om forholdet der. :)

 

KS7005 kan på sin side i langt større grad sammenlignes med årets Samsung-modeller. Mer nøyaktig er den veldig lik MU8005. QLED-serien er som vi fleste vet preget av en del svakheter, og dermed har jeg valgt å ekskludere den helt fra likninga, selv om den "egentlig" er toppserien til Samsung i år. 

 

TVene var kalibrert etter angitte verdier fra Steve Withers, anmelder fra AVForums. B7 skal jeg i tillegg om en liten stund få profesjonelt kalibrert av kalibreringsmannen Rune Lian, som er ISF II og HAA-sertifisert. 

Lenke til kommentar

Sortnivået var til tider grusomt, er nok  ekstra fornøyd med OLEDen pga den kjipe erfaringen der. :p

 

Mangler ikke MU8005 Quantum dot? trudde det var forbeholdt qledene? men Mu8005 er fortsatt tilsvarende KS7005?

 

Digger ikke den samsung jungelen, helt surrete i år.

Hmm, kan faktisk se ut som at du har rett. Tror det var Samsung som direkte hevdet at det var en arvtaker, men ser på tester at farge-gamut og lyssterke faktisk er vesentlig dårligere. Da blir i hvert fall KS7005 en bedre sammenligning med OLED, siden denne generasjonens Samsung TVer isåfall er et stort mageplask. :p

 

https://youtu.be/55Un7DOFFBk?t=174

 

Her ser en spesielt forskjellen på OLED og f. eks. Sony X930e hva gjelder farger i lyse bilder. Hvitt er hvitt på LCD, mens OLED er grå/blå. I hvert fall tydelig om du ser det på en MBPr 15 (2016) med høy nits. :p 

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siden Samsungen ikke klarer så dypt sortnivå som B67 vil Hdr se værre ut ...

mindre steps ut i fra sort til Max lys styrke.

Farver om tvne ikke er kalibrert er dette ren pot luck ut i fra eska og om brukeren liker et naturlig kalibrert bilde mot over saturated farver og blå stikk som mange tror er det beste bilde ... nei

Endret av samco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...