Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lasik vs Lasek - øyeoperasjon?


Jaja111

Anbefalte innlegg

Vurderer å ta laseroperasjon for å få bedre syn, og valget står da mellom de vanligste lasik og lasek.

 

Men så har jeg lest at ved lasik så kan det hende at hornhinnen aldri gror helt fast og at den kan løsne. Og at det også er større sannsynelighet for varig nedsatt nattesyn. Noen som vet om dette stemmer?

 

Håper noen her har erfaring med synsoperasjon. Det er jo så vanskelig å vite hva man skal gå for.☺

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du -3 eller mer vil jeg anbefale "smile" femto laser, som er en minimalistisk prosedyre.Ellers har både Lasik og Lasek fordeler og ulemper som må veies opp mot hverandre. Du bør helst spørre en spesialist på området.

Jeg søkte på femto laser, men syns det er vanskelig å skjønne noe av hva forskjellen på alle disse forskjellige lasertypene. Mener du at ved femto-operasjonen så blir ikke hornhinnenen skjært bort? Eller kan du forklare enkelt hva forskjellen er og fordelen med den?

 

Også har man jo også cten laser..

Lenke til kommentar

 

Har du -3 eller mer vil jeg anbefale "smile" femto laser, som er en minimalistisk prosedyre.Ellers har både Lasik og Lasek fordeler og ulemper som må veies opp mot hverandre. Du bør helst spørre en spesialist på området.

Jeg søkte på femto laser, men syns det er vanskelig å skjønne noe av hva forskjellen på alle disse forskjellige lasertypene. Mener du at ved femto-operasjonen så blir ikke hornhinnenen skjært bort? Eller kan du forklare enkelt hva forskjellen er og fordelen med den?

 

Også har man jo også cten laser..

 

Nei, ved "smile" som er en spesiell (ikke lasik, ikke lasek) øyeoperasjon men som alikevel bruker laser osv, så slipper man det verste av kutt. er ikke 100% sikker på hvordan det fungerer, men jeg tror det kun er en knøttliten "flap" som blir kuttet, og kun den ytre delen. Slik unngår man mange av de potensielle problemene med både lasik og lasek.

 

Men den type operasjon er kun tilgjengelig for -3 til -8.

 

Men som sagt, det beste er nok å spørre eksperter. Ellers er det også mye presisert informasjon på nettsidene til klinikkene som driver med disse formene for operasjoner (lasik, lasek, smile etc).

 

Jeg har selv vurdert LASIK, men det store kuttet gjør at jeg ikke er spesielt interessert i denne typen laser. Jeg har bare -1.5 syn. Men jeg har rimelig dårlig disiplin og er rimelig aktiv, så jeg er redd for at flapsen kan løsne etter operasjonen, f.eks ved svømming, dykking og liknende aktiviteter. Dessuten vil jeg nok ikke kunne klare å la være å gni meg i øynene og slike ting, noe som sannsynligvis også øker risikoen for at "flapsen" løsner etter operasjonen. Den vil jo aldri lege 100% sies det.

 

Derfor har jeg vurdert LASEK som det eneste alternativet for min del. Men ved såpass greit syn som jeg har så virker riskoen ved øyekirugri føreløpig litt for store i forhold til en så liten korrekasjon. Man kan ende opp med livslange kompikasjoner av forskjellig type, alle virker svært plagsomme om det skulle skje. Disse risikoene er også ved LASIK.

 

En annen ulempe med LASEK er den lange tiden det tar før du faktisk får bedre syn.

Lenke til kommentar

Jeg tok FS-LASIK (femtosekund LASIK) hos Memira for ett år siden. De skjærer en liten flapp, løfter den vekk og former hornhinnen før de legger flappen på igjen. Etter en tre-fire måneders tid kan du fint være aktiv igjen, vet ikke hvem som har sagt at hornhinnen aldri gror; det er feil.

 

Jeg har i dag ingen plager, bare perfekt syn. Angrer jeg på én ting så er det at jeg ikke gjorde dette mye tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tok FS-LASIK (femtosekund LASIK) hos Memira for ett år siden. De skjærer en liten flapp, løfter den vekk og former hornhinnen før de legger flappen på igjen. Etter en tre-fire måneders tid kan du fint være aktiv igjen, vet ikke hvem som har sagt at hornhinnen aldri gror; det er feil.

Jeg har i dag ingen plager, bare perfekt syn. Angrer jeg på én ting så er det at jeg ikke gjorde dette mye tidligere.

Det kan velldig godt hende at dette med at lappen liksom kan løsne og aldri gror helt igjen bare er tull.

 

Ved lasek så er det vel sånn at det bare er den 1. Uke som er ille og så tror jeg ikke det gjør så vondt lenger

Lenke til kommentar

Jeg tok FS-LASIK (femtosekund LASIK) hos Memira for ett år siden. De skjærer en liten flapp, løfter den vekk og former hornhinnen før de legger flappen på igjen. Etter en tre-fire måneders tid kan du fint være aktiv igjen, vet ikke hvem som har sagt at hornhinnen aldri gror; det er feil.

 

Jeg har i dag ingen plager, bare perfekt syn. Angrer jeg på én ting så er det at jeg ikke gjorde dette mye tidligere.

Deilig. Men jeg har hørt at den aldri gror 100% igjen.

 

Jeg irriterer meg over den lille synsfeilen jeg har, men jeg er litt engstelig for å gjøre en laseroperasjon. Har et familiemedlem som har gjort laseroperasjon på øyet, han virker å være oversensitiv mot lys. Om det skyldes laseroperasjonen eller ikke vet jeg ikke, men...

 

Jeg liker å gni meg i øynene, er redd det kan bli for farlig med en stor flap. Dykking med trykk på brillene og vanlig svømming i saltvann med åpne øyer under vannet gjør meg skeptisk til om LASIK er noe jeg kan eller bør gjennomføre.

 

Hadde vært deilig med perfekt syn..

Lenke til kommentar

Gnir meg i øynene hele tiden jeg. Null problem. Spurte optikeren om det på 3-måneders kontrollen, han sa at med mindre jeg stikker en kniv i øya så kommer det ikke til å skje noe med den hornhinnen.

 

Svømming og dykking er heller ikke noe problem.

Endret av henrikwl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...