Gå til innhold

Se hvor det lyner akkurat nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grublet for noen dager siden om det finnes en tjeneste som kan varsle hvis det er stor/betydelig fare for lynnedslag, for et angitt sted. Altså en slags værmelding, men som varsler via mail/etc.

 

Noen som vet?

 

Forrige uke slo lynet ut en UPS, og en server endte opp strømløs i en god del timer, det til tross for at det aldri var noe strømbrudd. Etter en manuell reset av UPS-en funket merkelig nok alt som det skulle igjen...

Lenke til kommentar

Lightningmaps fungerte ganske bra før. Nå er den dessverre blitt veldig ustabil og ofte registreres det ingenting. Ser selv ut av vinduet og registrerer flere lyn, men intet dukker opp på kartet deres. Senere kan det dukke opp flere anslag på samme tid, hvor det ikke skjer noe i virkeligheten.  Zoomingen er også nesten ubrukelig hvor det lagger fryktelig mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grublet for noen dager siden om det finnes en tjeneste som kan varsle hvis det er stor/betydelig fare for lynnedslag, for et angitt sted. Altså en slags værmelding, men som varsler via mail/etc.

 

Noen som vet?

 

Forrige uke slo lynet ut en UPS, og en server endte opp strømløs i en god del timer, det til tross for at det aldri var noe strømbrudd. Etter en manuell reset av UPS-en funket merkelig nok alt som det skulle igjen...

 

Blitztorung har en app som er fin, men jeg mistenker at det er for lite stasjoner rundt omkring i Norge for å dekke over alt. Her jeg bor stemmer det sånn greit ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lightningmaps fungerte ganske bra før. Nå er den dessverre blitt veldig ustabil og ofte registreres det ingenting. Ser selv ut av vinduet og registrerer flere lyn, men intet dukker opp på kartet deres. Senere kan det dukke opp flere anslag på samme tid, hvor det ikke skjer noe i virkeligheten. Zoomingen er også nesten ubrukelig hvor det lagger fryktelig mye.

Når du ser lyn uten at det dukker opp i appen, kan det være fordi den kun registrerer nedslag. Lyn som kun skjer i skyene blir såvidt jeg vet ikke registrert.

Lenke til kommentar

Da har det i såfall blitt en endring på det i det siste, for tidligere ble både sky til sky og nedslag registrert slik jeg opplevde det. Et innlegg på reddit styrker også den teorien.

"I'm in the Midwest as well - Northern Illinois - and was watching the storms late last week along with the map...a lot of the cloud to cloud was showing up on our map; I watched lightning arcing above my house without a ground strike and it appeared on the map in the correct location at strike+site documented lag time. Kind of a trip, really."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har det i såfall blitt en endring på det i det siste, for tidligere ble både sky til sky og nedslag registrert slik jeg opplevde det. Et innlegg på reddit styrker også den teorien.

"I'm in the Midwest as well - Northern Illinois - and was watching the storms late last week along with the map...a lot of the cloud to cloud was showing up on our map; I watched lightning arcing above my house without a ground strike and it appeared on the map in the correct location at strike+site documented lag time. Kind of a trip, really."

 

Ser ut til å være en mellomting. Bakkebaserte detektorer (antar de fleste er det?) kan ha problemer med sky til sky: https://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_detection#Limitations. Så jeg tipper styrken på lynet har mye å si. Og selvsagt hvor man befinner seg og hvor mange og hva slags stasjoner som er i nærheten. 

Endret av Garland Briggs
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...