Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hardisken kræsjet hjelp


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en Asus X550J bærbar pc som sluttet å fungere nå. Intel inside core I5 prossessor og 750GB HDD og Windows 10.

Oppdaget tidligere i dag at det kom en tikkende lyd fra hardisken min og enkelte programmer sluttet å fungere. Skru av/på på vanlig måte fungerte ikke, så måtte holde knappen inne noen sekunder. Skrudde på på nytt og da fungerte det i ca 15 min før lyden var tilbake og noen programmer stanset. Neste oppstart slet den veldig med å starte windows, men etter ca 20 min startet den opp. Brukte så PCn i noen timer før det samme skjedde igjen. Neste oppstart nå så var det kun "Aptio Setup utility" som åpnet.

 

Jeg googlet problemet og fulgte følgende steg (Her er jeg redd jeg har driti meg skikkelig ut fordi dette var tips for windows 8 og ikke 10)

 

1/ Select the Boot menu in the Aptio setup utility, select 'Launch CSM' and change to enable
2/ Select the Security menu n the Aptio setup utility, select 'secure Boot Control' and change to disable
3/ Select Save & Exit and press 'yes'
4/ Hold down the power button until the unit switches power off completely
5/ Switch back on and continually press the F9 button for about ten seconds; this should now allow the unit to boot up into the Windows Recovery menu

 

Windows 10 har åpenbart ikke noen mulighet til å få opp windows recovery menu ved å trykke F9. Nå er jeg stuck med en BlackScreen hvor det står "Reboot and Select proper Boot device or insert Boot Media in selected Boot device and press a key_"

 

Hva gjør jeg nå??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du viktig data på disken som må beholdes?

Ikke spesielt, tror jeg har backup av det meste. Har nå forresten klart å komme meg tilbake til "Aptio Setup Utility" ved å holde inne delete ved oppstart, men derfra kommer jeg meg ingen vei igjen.

Lenke til kommentar

Starte om og om igjen slik har ikke noe for seg om disken har fått feil (du hører den klikker som resultat av lesefeil/sektor feil).

Slik det er nå er kritiske og nødvendige filer og kanske partisjons og boot data ødelagt.

Du må nok få disk drevet i den erstattet og få lagt inn en ny recovery partisjon eller få recovery plater om du har dvd spiller tiden.

Er ikke harddisk feilen forårsaket av fall eller dropp skade kan du kreve reklamasjon via utsalgsstedet. Hvis du benytter reklamasjon rett må du nok belemre deg på å være uten pc en stund.

Derfor er det mange som heller kjøper SSD og ordner seg windows reinstallasjon på egenhånd (du trenger ingen ny windows lisens da det er en preaktivert oem maskin og windows 10 oppdateringen er aktivert for den hos Microsoft)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

 

Ok da er nok harddisken ødelagt. Mistet pcn så vidt i bakken i går uten, men det tok noen timer før problemene oppstod. Har nå sendt den inn, takk for svar.

Hva ble resultatet her da.

Ble det fikset ?

 

Så ikke posten din, men fikk tilbake laptopen med ny harddisk på garanti. Gikk fort og greit, men fikk den tilbake med windows 8 (hadde 10 fra før). Dette ordnet seg etter hvert. Takk for hjelp

Lenke til kommentar

Bra du fikk ordnet det da.

Og i tillegg som garanti reprasjon.

At det var windows 8 er jo som forventet om det er slik at det var OEM løsningen til pcen opprinnelig.

Man får fremdeles oppdatert disse windows 8 oem «gratis» til windows 10 .Gjorde dette selv for noen uker siden for en lenovo med oem windows 8 kodet bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...