Gå til innhold

Erfaringer med Zyxel P8702 i bridgemodus?


Anbefalte innlegg

Jeg har for tiden den lokale strømleverandøren som leverandør av internett. Dette gjennom radioantenne og antennen den henter signal fra ligger rett over fjorden her. Dette er ganske ustabilt, delvis pga at det legger seg stadig lastebåter midt i sikten mellom vår antenne og den den henter nett fra. Men siden vi har radiointernett har vi bare koblet en vanlig ruter til nettinntaket i veggen. Jeg har dermed flere brukbare rutere installert forskjellige steder i hus og anneks. Asus RT-AC87W som hovedruter og Asus RT-N66U og Asus RT AC52U som aksesspunkt annet sted i hus og anneks.

 

Hos nåværende leverandør har vi en 15/3 mbps linje. Akkurat nå målte jeg den til 7.16/3.34 mbps, men den er ofte mye dårligere

 

Vi lurer på å bytte til Telenor som kan tilby 8/0.6 mbps. Høres kanskje ut som en dårlig deal, men vi bor på ett sted med dårlig tilbud på bredbånd. Og en stabil 8mbps linje er bedre en på 15 mbps som stadig detter ut og svinger i hastighet.

 

Men så til spørsmålene i forbindelse med dette. Hvordan fungerer dette router-modemet P8702N ? Er det like greit å sette det i bridge og bruke ruterne jeg har som før? Det er linja INN til huset som er det store problemet hos oss, ikke trådløs dekning og slikt. Når linja først virker så kan man surfe hvor som helst fra i hus og anneks og har også din dekning rundt på eiendommen ute.

Endret av Sissel B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bridge går greit, men frykter opphastigheten vil få linjen til å knele. Har hatt ADSL tidligere, riktignok bare rundt 3 Mbit/s ned og 0,3 Mbit/s opp, men så snart f.eks en iPhone starter synkronisering (og det gjør de så snart de settes på lading), så knelte linjen.

 

Selv gikk jeg over til mobilt bredbånd, alt for dyrt, men det eneste som virker tilfredsstillende der jeg bor dessverre.

Endret av Krokan
Lenke til kommentar

 

Ja så den testen, men siden jeg allerede har 2 andre trådløse rutere i huset og en i annekset, så blir den jo egentlig litt overflødig som trådløs ruter. Derfor jeg vurderte å sette den i bridgemodus. Får nå teste begge deler når den eventuelt kommer.

Spørsmålet er vel egentlig om linja vil duge. Drar for eksempel skype mye kapasitet? Vi har to tenåringsgutter som spiller på Xbox one og kommuniserer med kompiser på skype mens de spiller med dem. Hva slags aktivitet er det som kan knele nettet på upload?

Lenke til kommentar

Tror det kan bli mye bannskap om ungene skal spille online ja, ping fyker i været så snart man belaster linja. En skal gjerne den ene spille online, den andre se Netflix osv. Har du ikke bra 4G dekning der du bor da? 200GB rekker jo en stund da, og hos f.eks Talkmore betaler man maks 39 kr pr dag om kvoten er oppbrukt. Om man svir av hele kvoten på et par dager så er det jo klart at dette blir dyrt, men om man har litt disiplin på nettbruken så går det bra.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Med så trang pipe til internet som du har er QoS ekstremt viktig.  Om du har innsikt nok til å ta på deg litt prosjekt så ville jeg tatt en seriøs titt på cake scheduleren som kommer ut fra bufferbloat prosjektet.  Den enkleste metoden jeg har funnet for å kjøre den er å bruke en ubiquiti router og innstallere med hjelp fra denne tråden https://community.ubnt.com/t5/EdgeMAX/Cake-and-FQ-PIE-compiled-for-the-EdgeRouter-devices/m-p/1679844#M128694

 

 

Om det høres litt heavy ut vil jeg anbefale å teste de forskjellige løsningene du har tilgjengelig.  Først med kabel rett på internet routeren din, så evt på trådløst etterpå.  Det er dessverre slik at en del trådløs løsninger introduserer forsinkelse, ikke bare den trange pipen til internet.  Bruk http://www.dslreports.com/speedtest. Den gjør forsinkelsemålinger samtidig som den gjør througput målinger.  Det er vesentlig for å si noe om opp kvaliteten på QoS.

 

Siden jeg jobber for Telenor med 8702 så er jeg ikke helt nøytral.  Ikke stol på meg når jeg sier at den har en rimelig god QoS, men mål selv.  Vi gjør en del arbeid for å forbedre QoS på særlig ADSL linjer, det vil komme forbedringer i fremtiden også men tør ikke gi noe tidsskjema når det blir tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...