Gå til innhold

Hjelp til og sette opp en ny pc til max 30000kr


Anbefalte innlegg

 

Det vet jeg ikke helt enda men jeg regner med at alt blir stort inne den da jeg har 4 stykk sata disker som skal inn etter vært også.

Jeg ser for meg at hovedkorte blir stort og grafikk korte blir jo stort for det har jeg sett selv så jeg tror plass må jeg ha. 

 

Trenger ikke bli veldig stort.

 

Du kan få ITX kabinett som støtter 4 x SATA disker og stort grafikkort, men da gjør du kompromiss angående kjøling, hovedkort og fremtidig utvidelse.

 

 

Har sett på det også men har kommet frem til at jeg kommer til å gå for full tower, for jeg tror at det kommer til og bli veldig varmt når cpu-en begynner og knaske på 4K filene i 30 min.  :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett hvem 1080 ti kort du kjøper så er det ikke store forskjellen. Her må du rett og slett bare se på spesifikasjoner og sammenligne selv. For min del så er det litt kult og ha et gjennomgående tema i maskinen. Uansett, her er et forslag. Det er dyrt, men bra.

 

10f7yhu.png

Du kan selvfølgelig bytte ut PSU med en som er mye billigere eller hvertfall  1,200-1,500 kr billigere. Det har ikke så veldig mye og si egentlig. Når det kommer til GPU så er stort sett alle 1080ti kortene veldig like. Det blir litt smak og behag der, du vill ikke merke noen forskjell når du spiller uansett hvem 1080ti kort du kjører, kanskje det ene yter 1-2% bedre en det andre, men det er ikke merkbart.

 

Om du skal overklokka 1080ti kortet ( noe som er veldig unødvendig ) så må du se etter et kort med bra kjøling og hvem kort som kan bruke mest strøm, akkurat der er det nok en forskjell på kortene, men "Stock" så er det som sagt ikke mulig for oss og merke noen forskjell annet en støy,utseende,kjøling og design.

 

EDIT: Ikke kjøp det hovedkortet med den rammen, Kjøp Ram som har 3600-4000 mhz. Jeg la til feil ram. ( Som nizzen påpeker under )

 

Heisan og takk for innsatsen! men jeg må si at jeg sliter med Asus sine hovedkort for jeg synes dem oppdaterer kortene for lite og etter 1 år hører du ikke fra dem lenger.

Lenke til kommentar

Intel x299 8 core yter bra på begge deler. Tilsvarende pris amd threadripper 12 core? Vil yte litt bedre i ren rendering på cpu, men yter nok 15-30% dårligere i spill, avhengig av spill selvfølgelig.

 

Skal teste threadripper 16 core selv, så da finner jeg nok ut fasiten. Har x299 10core og 6 core atm.

Heisan du! har fått tips om og spørre deg om hovedkort, Hvilken anbefaler du i mellom 2500 å 4000 kr. Må ha wifi og blåtann  i det minste.

Endret av 8_Ball
Lenke til kommentar

 

Intel x299 8 core yter bra på begge deler. Tilsvarende pris amd threadripper 12 core? Vil yte litt bedre i ren rendering på cpu, men yter nok 15-30% dårligere i spill, avhengig av spill selvfølgelig.

Skal teste threadripper 16 core selv, så da finner jeg nok ut fasiten. Har x299 10core og 6 core atm.

 

Heisan du! har fått tips om og spørre deg om hovedkort, Hvilken anbefaler du i mellom 2500 å 4000 kr. Må ha wifi og blåtann i det minste.
Asrock x299 taichi har jeg. Bedre spec til prisen skan lete god etter :)

 

http://www.asrock.com/MB/Intel/X299%20Taichi/index.asp

Msi tomahawk wifi modell er også bra :)

 

Blåtann på hk har jeg aldri brukt. Vet ikkje om mine har det engang :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

 

Intel x299 8 core yter bra på begge deler. Tilsvarende pris amd threadripper 12 core? Vil yte litt bedre i ren rendering på cpu, men yter nok 15-30% dårligere i spill, avhengig av spill selvfølgelig.

Skal teste threadripper 16 core selv, så da finner jeg nok ut fasiten. Har x299 10core og 6 core atm.

Heisan du! har fått tips om og spørre deg om hovedkort, Hvilken anbefaler du i mellom 2500 å 4000 kr. Må ha wifi og blåtann i det minste.
Asrock x299 taichi har jeg. Bedre spec til prisen skan lete god etter :)

 

http://www.asrock.com/MB/Intel/X299%20Taichi/index.asp

Msi tomahawk wifi modell er også bra :)

 

Blåtann på hk har jeg aldri brukt. Vet ikkje om mine har det engang :p

 

 

Hva synes du om dette hovedkorte som jeg hadde valgt ut fra før.... https://www.proshop.no/Hovedkort/MSI-X299-GAMING-PRO-CARBON-AC-Hovedkort-Intel-X299-Intel-LGA2066-socket-DDR4-RAM-ATX-/2596226

Endret av 8_Ball
Lenke til kommentar

 

 

 

Intel x299 8 core yter bra på begge deler. Tilsvarende pris amd threadripper 12 core? Vil yte litt bedre i ren rendering på cpu, men yter nok 15-30% dårligere i spill, avhengig av spill selvfølgelig.

Skal teste threadripper 16 core selv, så da finner jeg nok ut fasiten. Har x299 10core og 6 core atm.

Heisan du! har fått tips om og spørre deg om hovedkort, Hvilken anbefaler du i mellom 2500 å 4000 kr. Må ha wifi og blåtann i det minste.
Asrock x299 taichi har jeg. Bedre spec til prisen skan lete god etter :)

 

http://www.asrock.com/MB/Intel/X299%20Taichi/index.asp

Msi tomahawk wifi modell er også bra :)

 

Blåtann på hk har jeg aldri brukt. Vet ikkje om mine har det engang :p

Hva synes du om dette hovedkorte som jeg hadde valgt ut fra før.... https://www.proshop.no/Hovedkort/MSI-X299-GAMING-PRO-CARBON-AC-Hovedkort-Intel-X299-Intel-LGA2066-socket-DDR4-RAM-ATX-/2596226

Ser bea ut det. Liker faktisk biosen til de nye msi korta også. Det må være første gangen for meg at jeg liker msi hk og biosen :p

Lenke til kommentar

Oppdaget noe nå som jeg ikke var klar over men nå vet jeg det.

 

INTEL Core I7-7820X 3,6GHz LGA2066 CPU kan bare bruke Memory Types DDR4-2666 og Max Memory Channels 4 så da har det ikke mye for seg og stappe den med annet ram.

 

Fant infoen her på denne siden.... https://www.digitalimpuls.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=156264&WebSiteMapNodeID=1000001

 

Da lurer jeg på om ikke AMD Ryzen 7 blir et bedre prosjekt til slutt for den kan man bruke DDR4 3200 å opp, hva mener dere????

Endret av 8_Ball
Lenke til kommentar

Oppdaget noe nå som jeg ikke var klar over men nå vet jeg det.

 

INTEL Core I7-7820X 3,6GHz LGA2066 CPU kan bare bruke Memory Types DDR4-2666 og Max Memory Channels 4 så da har det ikke mye for seg og stappe den med annet ram.

 

Fant infoen her på denne siden.... https://www.digitalimpuls.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=156264&WebSiteMapNodeID=1000001

 

Da lurer jeg på om ikke AMD Ryzen 7 blir et bedre prosjekt til slutt for den kan man bruke DDR4 3200 å opp, hva mener dere????

X299 funker med oop til 4200mhz ram. Jeg kjører 4000mhz på 2 stk x299 maskiner, og det gir en god ytelsesboost over labre 3200mhz.

 

Ryzen funker med 3200mhz, og i moen få tilfeller 3600mhz som desidert max.

Ryzen er ikkje bedre valg fordeom nei.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Oppdaget noe nå som jeg ikke var klar over men nå vet jeg det.

 

INTEL Core I7-7820X 3,6GHz LGA2066 CPU kan bare bruke Memory Types DDR4-2666 og Max Memory Channels 4 så da har det ikke mye for seg og stappe den med annet ram.

 

Fant infoen her på denne siden.... https://www.digitalimpuls.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=156264&WebSiteMapNodeID=1000001

 

Da lurer jeg på om ikke AMD Ryzen 7 blir et bedre prosjekt til slutt for den kan man bruke DDR4 3200 å opp, hva mener dere????

X299 funker med oop til 4200mhz ram. Jeg kjører 4000mhz på 2 stk x299 maskiner, og det gir en god ytelsesboost over labre 3200mhz.

 

Ryzen funker med 3200mhz, og i moen få tilfeller 3600mhz som desidert max.

Ryzen er ikkje bedre valg fordeom nei.

 

Nei nei? Ryzen er farlig? :-)

Lenke til kommentar

Jeg personlig synes at Hardware Unboxed er en drittkanal. Men, det er nå meg. :-)

 

Jeg kjører selv 3200 på min 7800X med noen billigbrikker. Null stress.

 

Forørvrig, nå har jeg ganske grei kjøling, men på 4600 mhz, så er min CPU ca 55-60'C under 100% load.

 

Har du lyst på Ryzen, så stopper vi deg ikke. Jeg og Nizzen har selv hatt Ryzen rigger over lengre perioder. Så vi har noe å sammenligne med. 

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Jeg personlig synes at Hardware Unboxed er en drittkanal. Men, det er nå meg. :-)

 

Jeg kjører selv 3200 på min 7800X med noen billigbrikker. Null stress.

 

Forørvrig, nå har jeg ganske grei kjøling, men på 4600 mhz, så er min CPU ca 55-60'C under 100% load.

 

Har du lyst på Ryzen, så stopper vi deg ikke. Jeg og Nizzen har selv hatt Ryzen rigger over lengre perioder. Så vi har noe å sammenligne med. 

 

Personlig så er jeg intel mann for jeg har alltid syntes AMD produserte mer varme en effekt, men så kom Rayzen som gjorde meg usikker på mitt valg.

Endret av 8_Ball
Lenke til kommentar
Jeg må absolutt takke dere som har hengt med på denne tråden og gitt meg innsikt i denne nye verden for jeg kommer fra en svunnen tid, for sist jeg bygde meg en pc var i 2002 men har kjøpt ferdig bygd. :lol:

 

I dag har jeg tatt mitt valg!  :w00t:  :w00t:  :w00t:  og her er oppsette.

 

MITT PC BYGG

 

  1. MSI X299 Gaming Pro Carbon AC (Hovedkort)
  2. G.Skill Trident Z RGB LED DDR4 PC30900/3866MHz CL18 4x8GB (DDR4-minne)
  3. Intel Core i7 7820X X-series 3,6GHz Socket 2066 Box without Cooler (Prosessor) 
  4. Corsair Hydro H115i (Vannavkjølingssystem)
  5. Samsung 960 Pro Series MZ-V6P512BW 512GB (Solid State Disk (SSD))
  6. Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Xtreme Edition 2xHDMI 3xDP 11GB (Skjermkort (PCI Express))
  7. Be Quiet! Dark Base Pro 900
  8. Corsair RM1000X 1000W (Strømforsyning)
Endret av 8_Ball
Lenke til kommentar

 

Jeg må absolutt takke dere som har hengt med på denne tråden og gitt meg innsikt i denne nye verden for jeg kommer fra en svunnen tid, for sist jeg bygde meg en pc var i 2002 men har kjøpt ferdig bygd. :lol:
 
I dag har jeg tatt mitt valg!  :w00t:  :w00t:  :w00t:  og her er oppsette.
 
MITT PC BYGG
 
  1. MSI X299 Gaming Pro Carbon AC (Hovedkort)
  2. G.Skill Trident Z RGB LED DDR4 PC30900/3866MHz CL18 4x8GB (DDR4-minne)
  3. Intel Core i7 7820X X-series 3,6GHz Socket 2066 Box without Cooler (Prosessor) 
  4. Corsair Hydro H115i (Vannavkjølingssystem)
  5. Samsung 960 Pro Series MZ-V6P512BW 512GB (Solid State Disk (SSD))
  6. Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Xtreme Edition 2xHDMI 3xDP 11GB (Skjermkort (PCI Express))
  7. Be Quiet! Dark Base Pro 900
  8. Corsair RM1000X 1000W (Strømforsyning)

 

Hva skal du hovedsakelig bruke pcen til? 

 

Driver å kikker på deler selv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Jeg må absolutt takke dere som har hengt med på denne tråden og gitt meg innsikt i denne nye verden for jeg kommer fra en svunnen tid, for sist jeg bygde meg en pc var i 2002 men har kjøpt ferdig bygd. :lol:
 
I dag har jeg tatt mitt valg!  :w00t:  :w00t:  :w00t:  og her er oppsette.
 
MITT PC BYGG
 
  1. MSI X299 Gaming Pro Carbon AC (Hovedkort)
  2. G.Skill Trident Z RGB LED DDR4 PC30900/3866MHz CL18 4x8GB (DDR4-minne)
  3. Intel Core i7 7820X X-series 3,6GHz Socket 2066 Box without Cooler (Prosessor) 
  4. Corsair Hydro H115i (Vannavkjølingssystem)
  5. Samsung 960 Pro Series MZ-V6P512BW 512GB (Solid State Disk (SSD))
  6. Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Xtreme Edition 2xHDMI 3xDP 11GB (Skjermkort (PCI Express))
  7. Be Quiet! Dark Base Pro 900
  8. Corsair RM1000X 1000W (Strømforsyning)

 

Hva skal du hovedsakelig bruke pcen til? 

 

Driver å kikker på deler selv.

 

 

Skal bruke den til video redigering og foto for jeg driver veldig med tunge 4K filer og Raw bilder som krever sitt, men det blir litt spilling også. Men jeg har bestemt meg for og ta det helt ut og gå for Threadripper 1950X, for jeg må si at jeg har blitt helt satt ut av kreften i cpu-en selv om den krever 180w. Problemet er at det finnes ikke nok utvalg på motherboards siden enda men tenker at om 1 til 2 mnd så skal det være bedre utvalg en det er i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...