Gå til innhold

Vurderer å bygge en ny PC med AMD Ryzen 7 1700X CPU


Anbefalte innlegg

Hei,

 

vurderer å bygge en ny PC med AMD Ryzen 7 1700X CPU.

Her sett på følgende hovedkort:

MSI X370 Gaming Pro Carbon, Socket-AM4.

 

https://www.komplett.no/product/915081/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/amd-socket/msi-x370-gaming-pro-carbon-socket-am4#

 

Virker som det er blitt en jungel med ulike RAM moduler nå i forhold til sist jeg bygde PC. For å unngå å støte på problemer lurer jeg på om noen har erfaringer med dette hovedkortet og i så fall hvilke RAM brikker benyttet du?

 

Dersom andre har bygd PC med denne CPUen vil jeg gjerne høre hva for hovedkort og RAM du benyttet og hvilke erfaringer du har hatt med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bygde nylig en PC med 1700X. Jeg var dum og gikk for et budsjett-hovedkort, ASUS B350-plus med relativt laber minnestøtte. Gikk samtidig for Corsair Vengeance LED DDR4 3200MHz 16GB(2x8GB). Jeg sjekket ikke minnekompabilitetslisten for dette hovedkortet og minnet jeg valgte var selvfølgelig ikke kompatibelt, så jeg ble begrenset til 8GB@2133MHz. Måtte derfor bytte til Vengeance LPX@3600MHz istedet. Mye dyrere brikker og jeg måtte sende de gamle i retur. Er også jævla få viftetilkoblinger på dette hovedkortet. 

 

B350 hovedkort er sikkert bra nok for de fleste så lenge man sjekker minnekompabiliteten på forhånd og man sjekker at hovedkortet har det man har behov for ellers. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tobeass:

Hm det var da rart, jeg sjekket hovedkortet han valgte og en tilfeldig valgt B350, begge hadde like antall kontakter til vifter.

Dvs. 1x CPU fan connector, 1x water pump fan connector, 4 x 4 system fan connectors.

 

Men ja, kan være lurt å sjekke litt før man handler. Man kan dessuten splitte kontaktene hvilket mange gjør pga. det er ikke mange hovedkort som har flush av fan kontakter på hovedkortet.

 

Dissybob:

For det hovedkortet ville jeg gått for f.eks:

G.Skill TridentZ DDR4-3200 - 14 - 14 - 14 - 34

 

Det er mange minne å velge, f.eks: Minnekompabilitetslisten

Lenke til kommentar

Tobeass:

Hm det var da rart, jeg sjekket hovedkortet han valgte og en tilfeldig valgt B350, begge hadde like antall kontakter til vifter.

Dvs. 1x CPU fan connector, 1x water pump fan connector, 4 x 4 system fan connectors.

 

Men ja, kan være lurt å sjekke litt før man handler. Man kan dessuten splitte kontaktene hvilket mange gjør pga. det er ikke mange hovedkort som har flush av fan kontakter på hovedkortet.

Er sikkert litt forskjeller på de billigste B350-kortene og de som koster noen hundrelapper mer. Men joa, splitting fungerer selvfølgelig. Var det jeg ble nødt til å gjøre. 

 

Poenget mitt var egentlig bare at man bør dobbeltsjekke alle aspekter rundt et hovedkort som egenskaper, tilkoblinger, kompatibilitet osv slik at man ikke ender opp med å måtte betale for minne som koster kr 700 mer enn planlagt, splitter-kabler, frakt til og fra leverandører slik at man endrer opp med en mye høyere totalsum enn hva man ville gjort om man bare gikk for et litt dyrere hovedkort i utgangspunktet. 

Lenke til kommentar

Jeg bygde nylig en PC med 1700X. Jeg var dum og gikk for et budsjett-hovedkort, ASUS B350-plus med relativt laber minnestøtte. Gikk samtidig for Corsair Vengeance LED DDR4 3200MHz 16GB(2x8GB). Jeg sjekket ikke minnekompabilitetslisten for dette hovedkortet og minnet jeg valgte var selvfølgelig ikke kompatibelt, så jeg ble begrenset til 8GB@2133MHz. Måtte derfor bytte til Vengeance LPX@3600MHz istedet. Mye dyrere brikker og jeg måtte sende de gamle i retur. Er også jævla få viftetilkoblinger på dette hovedkortet. 

 

B350 hovedkort er sikkert bra nok for de fleste så lenge man sjekker minnekompabiliteten på forhånd og man sjekker at hovedkortet har det man har behov for ellers. 

Takker for svar, veldig kjekt å vite. Jeg endte opp med å gå for ASUS Crosshair VI Hero som har X370 chipset, valgte også Corsair Vengance LED DDR4 3200MHZ 2x8GB som ifølge listen som mer-hw postet er kompatible med hovedkortet. Blir spennende å se til uken hvordan systemet fungerer :)

Lenke til kommentar

Så lenge det er samsunbrikker på rammen din bør du være good, Ryzen like hynix dårlig.

Sikker på det ikke er utdatert?

PRIME-X370-PRO-ASUS-0805 (Update AGESA to 1.0.0.6a)

Det funger fint å sette 2666 mhz ram da, men man får ikke over det med 4 rambrikker.

Uansett ikke så dårlig i dag. Gleder meg til det går ennå høyere.

Lenke til kommentar

 

Så lenge det er samsunbrikker på rammen din bør du være good, Ryzen like hynix dårlig.

Sikker på det ikke er utdatert?

PRIME-X370-PRO-ASUS-0805 (Update AGESA to 1.0.0.6a)

Det funger fint å sette 2666 mhz ram da, men man får ikke over det med 4 rambrikker.

Uansett ikke så dårlig i dag. Gleder meg til det går ennå høyere.

 

Vel jeg har noen hynix brikker, og får ikke de høyere enn 2666 selv. men siden ram skalerer så fint på ryzen....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...