Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rustgaranti, toyota, hva har man krav på?


-lost

Anbefalte innlegg

Har en Toyota LandCruiser som er 1,5 år gammel. Fant en rustboble på bakluka i vår, etter litt diskusjon så fikk jeg det på garanti, og dem lakkerte. 

Kort tid etterpå så fant jeg flere små rustbobler på panseret, så det er tydeligvis ikke helt tilfeldig. Må jo være en årsak til dette.

 

Men nå har den altså vært på lakkering igjen og dem har bare utbedret akkurat der det var rustbobler.

Bør man ikke ha krav på hellakkering av panser når man finner flere bobler? eller er dette en helt grei måte å løse dette på?

 

Hva tenker folk? er dette greit eller ikke? Kan jeg kreve hellakkering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvordan toyotas garanti er, men flekklakkering blir aldri bra. Jeg har fått utbedret, på garanti, rustbobler/sinkslipp på Audi, og da er det alltid hellakkering av det aktuelle panelet. Jeg blir imponert hvis de har klart å flekklakkere på et vis som ikke gjør at du kan se det i ettertid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har Toyota også begynt å servere rustbørser som tilsvarer det VW har servert de siste årene, hvor det ofte ruster hull i kanaler og dører før bilen er fem år?

Lenke til kommentar

Har Toyota også begynt å servere rustbørser som tilsvarer det VW har servert de siste årene, hvor det ofte ruster hull i kanaler og dører før bilen er fem år?

Ikke alle modeller er like plaget, men ja, noen er håpløse på dette. Men f.eks har jeg en bekjent med samme bil, men litt eldre (2014-modell mener jeg), som knapt blir vasket, og kjøres i saltlake etc. Den har ingen bobler i lakken noensteds..

Lenke til kommentar

Hmm rart at du fikk det dekket, den gangen jeg gikk til forhandler for å klage på rust garantien så sa de det gjelder kun gjennomrust,overflate rust gjelds ikke på garantien.

Så lenge det er ubrutte bobler man finner tyder det på rust fra innsiden eller sinkslipp, altså ikke forårsaket av ytre påvirkning - da dekkes det normalt selv om det ikke har rustet gjennom(ennå). Rust i steinsprangskader dekkes derimot ikke.

Lenke til kommentar

Hmm rart at du fikk det dekket, den gangen jeg gikk til forhandler for å klage på rust garantien så sa de det gjelder kun gjennomrust,overflate rust gjelds ikke på garantien.

 

Derfor er "Garanti" ofte noe svineri!

 

Norsk kjøpslov er tydelig og grei. Mangler skal utbedres eller erstattes. Rust (med mulig unntak steinsprang) er en mangel og skal utbedres på bakgrunn av lov om forbrukerkjøp. Ikke la forhandlerne tåkelegge med "Garanti"! Garanti gir kun mening når den tilbyr noe utover kjøpsloven.

 

TS: Les igjennom vilkårene på Toyotas rustgaranti. Der bør det stå hvordan de skal utbedres.

 

/Ole

Lenke til kommentar

 

Har Toyota også begynt å servere rustbørser som tilsvarer det VW har servert de siste årene, hvor det ofte ruster hull i kanaler og dører før bilen er fem år?

Ikke alle modeller er like plaget, men ja, noen er håpløse på dette. Men f.eks har jeg en bekjent med samme bil, men litt eldre (2014-modell mener jeg), som knapt blir vasket, og kjøres i saltlake etc. Den har ingen bobler i lakken noensteds..

 

hmm, kanskje det er et lite drittlag over hele bilen som beskytter lakken?

Lenke til kommentar

 

 

Har Toyota også begynt å servere rustbørser som tilsvarer det VW har servert de siste årene, hvor det ofte ruster hull i kanaler og dører før bilen er fem år?

Ikke alle modeller er like plaget, men ja, noen er håpløse på dette. Men f.eks har jeg en bekjent med samme bil, men litt eldre (2014-modell mener jeg), som knapt blir vasket, og kjøres i saltlake etc. Den har ingen bobler i lakken noensteds..

 

hmm, kanskje det er et lite drittlag over hele bilen som beskytter lakken?

 

Sannsynligvis :-) Har sett den bilen ganske mange ganger, men den har vel aldri vært helt ren. Forøvrig en ikke helt uproblematisk bil. Mye greier med bakluken, sentrallås og diverse annen ikke-kritisk elektronikk. Har alltid startet, og har utmerkede evner til å komme seg både opp og ned bratte kneiker. Har et down-hill-program som funker som bare nøkken. Ikke rare futten i den 4-sylindrede dieselen, Pajeroen min er rene raketten i forhold :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...