Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ung ufør etterbetaling


Rust

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg lurer på om noen kan bekrefte at reglene fortsatt er som følgende. I dette tilfelle har personen fått innvilget i 2017 ung ufør med uføretidspunkt til 2003. Fra 2003 har personen mottatt først sykepenger,så rehabiliteringspenger og  til slutt AAP.  Ung uføre tillegget utgjør ca 30000 kr i året. Vil personen få utbetalt da kr 30000 x 14 (år fra 2003) = 420 000kr. Stemmer dette regnestykket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, Jeg lurer på om noen kan bekrefte at reglene fortsatt er som følgende. I dette tilfelle har personen fått innvilget i 2017 ung ufør med uføretidspunkt til 2003. Fra 2003 har personen mottatt først sykepenger,så rehabiliteringspenger og  til slutt AAP.  Ung uføre tillegget utgjør ca 30000 kr i året. Vil personen få utbetalt da kr 30000 x 14 (år fra 2003) = 420 000kr. Stemmer dette regnestykket?

Du må regne ut 0,4 G per år, da denne endrer seg fra år til år.

I tillegg blir det trukket 44% skatt på etterbetalingen, og så blir det justert på skattemeldingen året etter.  Har personen hatt tillegget på AAP? og man får ikke tillegget på sykepenger, men resten skal man få.

Endret av forvirra
Lenke til kommentar

Takk for svar! Så 0,4 g er ung ufør tillegget? og det forandrer seg hvert år fra 2003 frem til d.d ?? (  01.05.2017 var det kr 37 454)

Sykepenger mottok hun i ett år.Da blir det vel totalt 13 år med etterbetaling av ung ufør tillegg istedenfor 14 år.Har ikke fått ung ufør tillegg på AAP. 

Du skriver 44% skatt jeg trodde det var 36%, da har jeg tatt feil.

Lenke til kommentar

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Utbetalinger/Grunnbelopet+i+folketrygden

Her er link til grunnbeløpet per år :)

 

 

Og ja, tillegget er 0,4G per år. Om hu har fått utbetalt sosialhjelp i løpet av desse årene vil det sannsynligvis bli trekt fra i utbetalingen.

 

Skatten når det blir utbetalt er 44% og så blir det justert og fordelt på årene det gjelder ved neste skatteoppgjør.

Men bare forvent lang ventetid på utbetalingen, og heller bli positivt overrasket om det kommer raskt.

Jeg fikk godkjent tillegget tidlig i år, og har forløpig kun fått etterbetalt for perioden etter jeg ble ufør, og har nå ventet på resten i over 6 mnd på resten. Så en god dose tålmodighet er lurt. 

Lenke til kommentar

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Utbetalinger/Grunnbelopet+i+folketrygden

Her er link til grunnbeløpet per år :)

 

 

Og ja, tillegget er 0,4G per år. Om hu har fått utbetalt sosialhjelp i løpet av desse årene vil det sannsynligvis bli trekt fra i utbetalingen.

 

Skatten når det blir utbetalt er 44% og så blir det justert og fordelt på årene det gjelder ved neste skatteoppgjør.

Men bare forvent lang ventetid på utbetalingen, og heller bli positivt overrasket om det kommer raskt.

 

Jeg fikk godkjent tillegget tidlig i år, og har forløpig kun fått etterbetalt for perioden etter jeg ble ufør, og har nå ventet på resten i over 6 mnd på resten. Så en god dose tålmodighet er lurt. 

 

Hei takk for svar og link. Setter pris på det:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei.

 

Jeg får ettergivelse av ung uføre tillegget nå i November. Sendte søknad til Lånekassen 20 april 2017 da jeg ble uføretrygdet 100% om sletting av studielån. Fikk svar tilbake om at dem ikke kan gjøre noe før ligningen får 2018 er kommet. Kan det nå hende at jeg ikke får slettet noe studielån pga at jeg får etterbetaling av ung uføre tillegg denne mnd? Jeg kan opplyse at jeg får ettergitt ung uføre tillegg fra 2010 til 2017 da jeg gikk på AAP? 

 

Hva bør jeg gjøre? 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...