Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Trekkes i lønn for ferie i vikar stilling


Engern

Anbefalte innlegg

Min samboer jobber som tilkallingsvikar på sykehjem i kommunen. Har jobbet som det i snart 3 år nå. For en måneds tid siden fikk hun kontrakt som vikar for en fast stilling på 90% , hun er da vikar for en person som har fast stilling. Vikariatet varer i 4 måneder og den stillingen har fast lønn.

Hun fikk utbetalt lønn for en uke siden, men det viste seg å være kun lønn for en uke. Etter mange telefonsamtaler får hun vite at lønningskontoret har trukket 5 uker lønn for ferie. Men hun har jo ikke ferie!

Har forstått at når man har fast lønn så skal det trekkes 4 eller 5 ukers lønn for og dekke opp ferie.

Men hun har ikke fastlønn til vanlig, kun i denne vikarstilligen på 4 måneder. Er det da riktig og trekke 5 uker lønn for ferie? Ferie hun ikke har. Når hun tar ferie etter vikariatet i 5 uker da så mister hun nye 5 uker med lønn. Så hun mister 10 uker lønn for 5 uker ferie.

Kan de kreve at hun tar ferie i vikariatet? De sliter allerede med og skaffe vikarer.

 

Jeg mener hun enten må få 5 uker fri fra vikariatet, pengene tilbake eller 5 uker ferie med lønn senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun må enten si i fra seg ferien via et skjema som hun kan få av sin sjef/teamleder (hun vil da få igjen pengene på neste lønning), eller så må hun ta ut ferien i kontraktperioden.

 

Det samme skjedde med meg da jeg gikk fra tilkalling til månedlige kontrakter nå i 2017. Ble trukket for fem uker ferie i juni. Jeg måtte ta ut to uker sammenhengende ferie (tok de ut i mai), men valgte å si i fra meg to uker, og skal ta én uke til i august.

Endret av Marlene.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener hun enten må få 5 uker fri fra vikariatet, pengene tilbake eller 5 uker ferie med lønn senere.

 

Dette er riktig. Hun skal kun trekkes for ferie hun faktisk har. Dersom lønnskontoret insisterer på å trekke henne fem uker skal hun også ha fem uker fri i perioden hun ellers ville ha fått betalt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...