Gå til innhold

Er diettpenger trekkpliktige?


Anbefalte innlegg

Utgangspunktet etter skattebetalingsloven, som regulerer forskuddstrekk, er at all utgiftsdekning er trekkpliktig selv om den eventuelt ikke er skattepliktig, jf. skattebetalingsloven § 5-6 annet ledd:

 

Godtgjørelse til dekning av kostnader i forbindelse med utførelse av arbeid, oppdrag eller verv er trekkpliktig selv om den ikke er skattepliktig, jf. skatteloven § 5-11 annet ledd.

Departementet har gitt en forholdsvis komplisert unntaksforskrift. Viktigst er at det ikke skal gjennomføres forskuddstrekk i dekning av legitimerte utgifter, altså utgifter du får dekket kun etter kvittering (skattebetalingsforskriften § 5-6-11 første ledd).

 

Det er også unntak for ulegitimert kostgodtgjørelse på tjenestereise, men dette forutsetter 1) at kostgodtgjørelsen ikke overstiger Skattedirektoratets forskuddssatser, og 2) at det er skrevet reiseregning.

 

Skattedirektoratets forskuddssatser for 2017 er 315,- kr for overnatting på pensjonat eller hybel uten kokemuligheter, og 205,- kr for hybel/brakke med kokemuligheter.

 

Overstiger satsene dette kan arbeidsgiver velge mellom to muligheter:

 

1) Utbetale alt i én postering. Da skal det trekkes skatt av hele beløpet.

2) Splitte utbetalingen i en trekkfri postering som maksimalt kan være lik Skattedirektoratets forskuddssats og en trekkpliktig postering, jf. skattebetalingsforskriften § 5-6-14. Da skal det kun trekkes skatt av den trekkpliktige posteringen.

 

 

---

 

Nå ser jeg imidlertid noen potensielle feilkilder her. Har du sendt reiseregning, og er denne godkjent? Ikke-godkjent reiseregning = trekkplikt ved utbetaling. Alternativt, har du misforstått arbeidsgiver? Det er ganske uvanlig å ha samme diettsats for alle typer overnattinger (det er komplisert for arbeidsgiver, man velger derfor som regel heller å følge statens regulativer eller tariffregulativer).

 

Ut over dette blir det ren gjetting å prøve å se på hva som kan ha skjedd her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TS her.

 

Hva mener du med reiseregning? Diettgodtgjørelse eller bilgodtgjørelse?

Fikk alle pengene jeg krevde for bilgodtgjørelsen, fikk også 350 kr pr. dag for alle dagene jeg krevde diett. Bare at jeg ble trekt for 145 kr av diettpengene. Så alt er godtkjent siden jeg fikk for alt.

 

 

Jeg måtte sende inn skjema for både diett og bilgodtgjørelse. Regnskapsføreren ga meg et diett-skjema som de hadde laget, fylte det ut og sendte det inn. På skjemaet skulle man føre opp alle datoene, hvor man overnattet og hva formålet med reisen var. Man skulle også fylle ut bokstaver etter hva som passet min situasjon.

 

"Leilighet m/kokemulighet - L

Brakke m/kokemulighet - B

Annen overnatting m/kokemulighet - A

 

Motell/Hybel/brakke/pensjonat/leilighet u/kokemulighet - U

Ved overnatting på hotell må det brukes et annet skjema"

 

Jeg valgte A for annen overnatting m/kokemulighet siden jeg bodde på en campinghytte med en minikomfyr med 2 stekeplater.

 

 

 

 

 

...

Endret av Anan00
Lenke til kommentar

Her ser du at du har fått Skatteetatens diettsatser (lønnsart 82), 205,- kr à 11 dager. Denne er skattefri.

 

Så ser du at du i tillegg har fått trekkpliktig kostgodtgjørelse (lønnsart 86), 145,- kr à 11 dager. Denne er skattepliktig.

 

Samme splitting er gjort av bilgodtgjørelsen.

 

Du blir trukket samlet i lønn for alle trekkpliktige ytelser under ett på art 9002.

Lenke til kommentar

Greit det, men etter at skatt er betalt av de 145 kr skal jeg ha 129,05 kr utbetalt per døgn i tillegg til de 205 kronene som er trekkfri. Hvor er disse pengene tatt veien?

 

129,05 * 11 dager diett = 1419,55 kr som mangler.

Endret av Anan00
Lenke til kommentar

NÅ ser jeg hva som har skjedd her! Jeg trodde at der det sto "Sum annen lønn - 2418,80 kr" var for overtiden min, noe det ikke er. Det er summen av trekkpliktig bilgodtgjørelse og diettgodtgjørelse, som sikkert dere skjønte med engang. Jeg derimot antok det var for overtiden min da summen var nesten den samme.

 

 

Ergo har jeg fått de 129,05 kronene mine. Det vil si jeg har totalt fått 334,05 kr per dag netto utbetalt per dag for diett. Det er overtiden min som mangler her!

 

 

Skal kontakte regnskapsføreren på mandag hvis de ikke allerede har tatt ferie. Vet at polakkene i bedriften ikke får overtidsbetaling selv om de jobber langt ut på kveldene, så er spent å se hva de sier når jeg plutselig krever overtid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt ot kanskje men merker meg at skattetrekk er i minste laget om ikke du har store fradrag til neste års skattemelding.

(seff om inntekter er vedvarende i løpet av nåværende  år)

 

 

Har ikke hatt inntekt i år og ifølge skatteetaten sin innebygde kalkulator skal 11% gå med fin margin utifra hva jeg kommer til å tjene i år. Kommer ikke til å jobbe ut året da jeg skal til utlandet.

Lenke til kommentar

 

Litt ot kanskje men merker meg at skattetrekk er i minste laget om ikke du har store fradrag til neste års skattemelding.

(seff om inntekter er vedvarende i løpet av nåværende  år)

 

 

Har ikke hatt inntekt i år og ifølge skatteetaten sin innebygde kalkulator skal 11% gå med fin margin utifra hva jeg kommer til å tjene i år. Kommer ikke til å jobbe ut året da jeg skal til utlandet.

 

 OK :)

Lenke til kommentar

Mangler?

 

Du får utbetalt 31 332,- kr i brutto lønn. Du får utbetalt 823,80 i trekkpliktig bilgodtgjørelse og 1595,- i trekkpliktig diettgodtgjørelse. Sum trekkpliktig ytelse er 33 750,80 kr.

 

I tillegg får du utbetalt skattefritt 4805,50 kr i bilgodtgjørelse, 110,- kr i passasjertillegg, og 2255,- kr i kostgodtgjørelse, til sammen 7 170,50. Brutto totalutbetaling er 40 921,30.

 

Fra dette beløpet skal det trekkes forskuddstrekk på 11 % av 33 750,80 kr, og dette har arbeidsgiver beregnet til 3 712,- kr.

 

Du får altså utbetalt 33750,80 kr i trekkpliktige ytelser, minus 3712,- kr i skatt, pluss 7170,50 kr i trekkfrie ytelser. Til sammen utgjør dette 37 209,30, som ser ut til å være beløpet du har fått på konto.

 

Disse pengene står på kontoen din. Din netto timelønn alene er 27 885,48 (brutto timelønn art 10 minus 11 % skatt). Netto timelønn pluss trekkfrie utbetalinger på 7 170,50 er 35 055,98 kr. Du har fått ca. 2200 kr mer enn det. Denne differansen er din bil- og kostgodtgjørelse etter skatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mangler?

 

Du får utbetalt 31 332,- kr i brutto lønn. Du får utbetalt 823,80 i trekkpliktig bilgodtgjørelse og 1595,- i trekkpliktig diettgodtgjørelse. Sum trekkpliktig ytelse er 33 750,80 kr.

 

I tillegg får du utbetalt skattefritt 4805,50 kr i bilgodtgjørelse, 110,- kr i passasjertillegg, og 2255,- kr i kostgodtgjørelse, til sammen 7 170,50. Brutto totalutbetaling er 40 921,30.

 

Fra dette beløpet skal det trekkes forskuddstrekk på 11 % av 33 750,80 kr, og dette har arbeidsgiver beregnet til 3 712,- kr.

 

Du får altså utbetalt 33750,80 kr i trekkpliktige ytelser, minus 3712,- kr i skatt, pluss 7170,50 kr i trekkfrie ytelser. Til sammen utgjør dette 37 209,30, som ser ut til å være beløpet du har fått på konto.

 

Disse pengene står på kontoen din. Din netto timelønn alene er 27 885,48 (brutto timelønn art 10 minus 11 % skatt). Netto timelønn pluss trekkfrie utbetalinger på 7 170,50 er 35 055,98 kr. Du har fått ca. 2200 kr mer enn det. Denne differansen er din bil- og kostgodtgjørelse etter skatt.

 

 

Helt korrekt, men det mangler overtid. Ser du at jeg har jobbet 186,5 timer uten overtid? Slik jeg hadde regnet på det skulle jeg hatt 40-ish timer overtid, avhengig av hva arbeidsgiver/regnskapsføreren kommer til å godta. Om de går etter 150 timer i måneden og beregner overtid etter denne summen skal jeg ha 36,5 timer overtid. Det tilsvarer 3066 kr brutto med 50% overtid og 2452,8 kr brutto om jeg får 40% overtid. Sjefen har sagt at det er 50% ved overtid, men jeg vet at bedriften ikke har tariffavtale så de trenger egentlig bare forholde seg til 40%.

 

Da er egentlig saken oppklart. Takk for hjelpen Krikkert!

Endret av Anan00
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...