Gå til innhold

selv bygging av psu -gigantisk likeretter kobling?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
40A ved 230V eller 40A ved 7-17V ?

 

Jeg har tegning av en strømforsyning som kan levere langt over 40A på 12V på jobben, kan se om jeg klarer å skaffe disse. De kan muligens være til help.

hvis den ikke er variabel, så tror jeg ikke det hjelper desverre.. ;)

 

men takker for tanken!

forskjellen på en ikkevariabel og variabel er ikke stor.

Lenke til kommentar
hvis jeg bare skulle ha mekka en psu på kontinuelig 18.3v, så hadde det vært temmelig enkelt.

Om trafoen gir ut 18.3V AC så betyr ikke det uten videre at man kan trekke 40A fra den. kobbertråden på primærsiden bør være mer enn 1.2mm (tåler 5.7A) i diameter. Tråden på sekundærspolen bør være mer enn 3.4mm i diameter (tåler 45A). Her antar jeg maks strøm lik 5A/mm2. Sjekk om trafoen din tilfredstiller disse egenskapene, ellers vil spolen brennes når du beslaster den :D

Lenke til kommentar
hvis jeg bare skulle ha mekka en psu på kontinuelig 18.3v, så hadde det vært temmelig enkelt.

Om trafoen gir ut 18.3V AC så betyr ikke det uten videre at man kan trekke 40A fra den. kobbertråden på primærsiden bør være mer enn 1.2mm (tåler 5.7A) i diameter. Tråden på sekundærspolen bør være mer enn 3.4mm i diameter (tåler 45A). Her antar jeg maks strøm lik 5A/mm2. Sjekk om trafoen din tilfredstiller disse egenskapene, ellers vil spolen brennes når du beslaster den :D

det vet jeg. har jo tross alt lært litt på skola og da vettu! :p

 

men om den så bare skulle gi 20amp, så har jeg jo fortsatt nok..

om den blir for liten, så trenger jeg bare en ny trafo..

elfa er praktisk sånn sett..

 

den pelten jeg har nå, er jo bare på 118w alikevell, og skal på gpu.

 

men skal prøve å få fatt på et skyvelær. så jeg får sjekka. areal = pi * r * r ikks?

men tror helt ælig ikke at den er såpass diger altså.. ;)

Lenke til kommentar

by the way:

 

mulig jeg kan få litt hjelp av deg til å lage et koblingsskjema ddd-king?

så du hadde mekka et for novec..

 

og hvorfor i all verden drev du å styra med et filter??

er det får å få en "renere strøm"?

skjønner ikke hvorfor men.. en kondensator eller 2 burde ordne rippelen i allefall..

 

mulig dette blir en worklogg snart.

hvis jeg får litt hjelp til å mekke detta her. klarer det ikke helt selv.. ;)

Lenke til kommentar

hvorfår ikke drite i variaker å div div.. å så lager du den strømbegrenseren me en POWER-MOSFET å litt elektronikk ;) så kan du ha en bitteliten pot i fronten i serie med et infelt voltmeter å så kan du variere strømmen din til du blir grønn :) hehe :yes:

 

 

en power-MOSFET koster ikke så mye å tåler godt me juling.. vet folk bruker de til å dimme ned langlys på bilen (så man får bare en svak glød i pæra..) da ligger det BRA mange ampere over den å selve styre enheten går på den strømmen du henter fra den org. strømfårsyningen din.. (f.eks 12v men det dimensjonerer du kretsen til)

 

 

:thumbs: LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
hvorfår ikke drite i variaker å div div.. å så lager du den strømbegrenseren me en POWER-MOSFET å litt elektronikk ;) så kan du ha en bitteliten pot i fronten i serie med et infelt voltmeter å så kan du variere strømmen din til du blir grønn :) hehe :yes:

 

 

en power-MOSFET koster ikke så mye å tåler godt me juling.. vet folk bruker de til å dimme ned langlys på bilen (så man får bare en svak glød i pæra..) da ligger det BRA mange ampere over den å selve styre enheten går på den strømmen du henter fra den org. strømfårsyningen din.. (f.eks 12v men det dimensjonerer du kretsen til)

 

 

:thumbs: LYKKE TIL!

vet jeg må ha en transistor for å mekke variabel psu ja..

var ikke min tanke med variac heller.. trur det er novec som tuller med den, og en 555 timer..

 

men du sier at en power mosfet kan gjøre jobben såpass enkel at jeg bare måker på strøm å mekker på et potemeter?

 

må sjekke ut litt om dette ja..

takker for all hjep jeg kan få.

 

edit: er ikke helt sikker på hva du mente her.. ;)

Endret av el_diablo_21
Lenke til kommentar

Variac var det aller første forslaget mitt før det ble sagt noe om PWM. 555-kretsen som brukes i strømforsyningen jeg lager justerer pulsbredden nok til å "finjustere" spenningen +- 15% omtrent.

 

For å få det kraftig nok vikler jeg egen spole, og tapper primærspolen litt over midten for 20V, og bruker hele spolen når jeg vil ha 12V. Noen enkle reléer fikser selvfølgelig vekslingen.

Lenke til kommentar

skal ikke si dette helt sikkert,... husker vi rota litt me powermosfeten på GK å det skal stå i boka, bruk det til å se på prinsippet.. de utvikler noe varme men er djevelsk effektive..

 

du regulerer sperreskjiktet i power mosfeten med en enkel svakstrøms krets

 

 

 

 

 

å begyne me dyre reler å sånt som tar stor plass er vel ikke egentlig oppmalt?

Endret av jossa
Lenke til kommentar

ring litt rundt å hør om firmaer som bytter ut servere er villige til å la deg få en psu eller 2 kansje mot noen kr.

 

disse er kraftige som ******! værtfall på de eldre modeller sku jeg tru..

 

 

så kan du lage en regulator bak denne igjen.. eneste er jo om spenningen ikke er MAX 12V på de da... men men.. d er kansje vært et fårsøk..

Lenke til kommentar

hvis den er 12v max, så trenger jeg jo bare 2 som jeg seriekobler da..

men tror jeg muligens gjør som novec, og mekker min egen..

 

hvis jeg ikke finner en annen en da..

me får sjau..

 

psu'n havner etter vært i workloggen min, projekt: heimmekk

 

det duger vel langt med en 400w pc psu og da.. den har jo en trafo den og skulle man tro..

 

skal se litt på saken.. men det later til at trafoen i en pc psu bare har 2 ledninger!

hvordan den funker er utenfor min fateevne, men får prøve å få tak i et skjema over en vel..

Endret av el_diablo_21
Lenke til kommentar

Når du skal velge MOSFET må du ikke bare tenke på strømmen gjennom den, det blir også liggende spenning over den med mindre du lager en switchregulator.

Spenningen fra trafoen etter likeretting/glatting vil bli: 18,3V - det spenningen vil synke under belastning * 1,414 , la oss si den synker 2V under belastning bare som et eksempel. Da har man 16VAC * 1,414 = 22,5V. utspenningen er i verste tilfelle 7V. 22,5V-7V=15,5V vil da ligge over transistoren og hvis det går 40A gjennom den må den gjøre 620W om til varme. Dette er veldig mye. Du må parallellkople mange effektmosfeter for å komme nær dette (minst 3 IRFP260'er). For ikke å snakke om kjøleribbene.

 

Dette er bare et eksempel, ikke post bare for å rette opp tallene mine eller noe sånt, jeg ville bare vise at en switchregulator ville være mere passende for jobben.

 

 

Jeg ville brukt en switchregulator, da kan du klare deg med en IRFP260, eller kanskje en enda mindre MOSFET.

 

Er det viktig at denne strømforsyningen må være stabilisert?

Lenke til kommentar

heisann mikkel194!

 

takker for all hjelp, men hva er en switcheregulator?

viste ikke at kvadratrota av 2 har noe å gøre med spenningsøkning i en likeretterkobling men.. (men er å huske at 1.414 er det)

 

vil nesen påstå at det er temmelig viktig at spenningen er stabil, men hva mener du med at psu'n er stabelisert? at man ungår spenningsfall når "skiten" blir varm? at jeg mekker på en stabiliserings krets, er jo en selvfølge hvis det var det du mente..

 

må nesten prøve å google litt, finmne en side som gir litt dypere kunnskap en gk bøkene mine, de hjelper jo ingen verdens ting..

Lenke til kommentar
Spenningen fra trafoen etter likeretting/glatting vil bli: 18,3V - det spenningen vil synke under belastning * 1,414 , la oss si den synker 2V under belastning bare som et eksempel. Da har man 16VAC * 1,414 = 22,5V. utspenningen er i verste tilfelle 7V.  22,5V-7V=15,5V vil da ligge over transistoren

Jeg er ikke helt med på hva du mener over.

Det jeg forstår er:

 

 

Hvis det kommer en spenning ut av trafoen som er 18,3V.

Denne spenningen er en AC-spenning og har |Amplitude|=18,3V. Det er ofte hensiktsmessig å vite dens effektive spenning, V_rms. Da integrerer man spenning over en periode og deler på perioden. Da får man V_rms. Hvis man regner på dette vil man få: V_rms=Amplitude/root(2)

 

Hvor mye spenningen synker er avhengig av hvilket filter (Kondensator) og verdi på lasten man henger på utgangen.

 

Men tilbake til ditt poeng. Jeg er FULSTENDIG enig med at det er lite lurt med spenningsregulatorer når det går så mye strøm. Det er sløsing av energi.

Switch-mode PSU er MYE smartere :)

 

EDIT: Nå skjønte jeg hva du mente. Det så litt kryptisk ut lenger oppe :D

Jeg hadde glemt at man måler RMS-spenninger med multimeter :D :D :D

Endret av ddd-king
Lenke til kommentar

:w00t: *bøyer meg i støvet*

 

okok jeg er enig i det ... en switchmode psu er 1000 ganger bedre.. men samtidig mye mere avansert..

 

 

men.. mener å si at på de litt eldre serverne var det ikke nødvendigvis 12V MAX (type. 17-20V dæromkring..) men nå er kansje dette museums gjenstander i dag så .. :p men men..

 

nei jeg vet ikke .. lykke til anyway

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

ok.. det er nå ca4 månder siden sist jeg så her, og har i grunnen skjønnt at jeg ikke orker å drasse på en 20kg trafo.

 

la oss si at jeg brukte mosfets fra noen psuer jeg har slengende: kan jeg kanskje gå ut i fra at de er beregnet på å mekke om fra 50hz til kanskje så mye som 3-400Hz? dette vil i grunnen forklare hvorfor det er en "alt for liten" trafo i pc psu'er..

 

men nå begyner jeg å pirke på overflaten av mer avansert analog elektronikk her.. det er ikke mer å hente på gk om dette stoffet nå. friver for tiden på digital elektronikk.

 

noen som har inngående kjennskap på emnet, og som har lyst til å dele den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...