Gå til innhold

Remote backup - hvor begynner man?


Anbefalte innlegg

Hei,

vår tape-drive backup har krasjet, og en ny koster 20.000 - vi ser derfor på mulighetene for online backup, da mener jeg ikke bare en filserver, men tilpasset exchange, Visma o.l. som bare tar endringer hver natt, ikke fullt bilde(vi har over 1TB på tapene, og bare 60/20 linje). 

 

Jeg er helt grønn på online-løsninger rundt dette, og google gir ikke spesielt mange tester/sammenligninger. Kan noen fortelle meg i hvilken ende jeg skal begynne å lete, og hva det bør koste?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her finnes det mange løsninger. Bla annet så vet jeg mange bruker Crashplan, men har ingen erfaring med denne selv.

 

Azure har akkurat lansert ny versjon av Azure backup. - Denne kommer med støtte for lokale servere og du kan velge hva som skal lagres lokalt osv. - Dessuten er den ganske rimelig. - Kan være verdt å se på.

Lenke til kommentar

Etter første runde med backup til azure, tar azure bare endringer som blir gjort, derfor er det ikke så alt for mye data som blir overført etter første backup.

 

Vil og si det ikke er vits å ha backup hos to leverandører. (I Azure kan du velge at du ønsker speiling av dataene på to forskjellige siter om ønskelig).

Lenke til kommentar

Hvor mye skal du ta backup av? - Det hørste veldig dyrt ut ift Azure-backup iallefall. - Azure-klienten kan også ta backup til lokal lagring slik at du kan ha kopi både lokalt og i skyen.

ca 1,5 TB. Har Azure støtte for Exchange-backup?

Lenke til kommentar

 

Hvor mye skal du ta backup av? - Det hørste veldig dyrt ut ift Azure-backup iallefall. - Azure-klienten kan også ta backup til lokal lagring slik at du kan ha kopi både lokalt og i skyen.

ca 1,5 TB. Har Azure støtte for Exchange-backup?

 

 

 

Jepp. https://docs.microsoft.com/en-us/azure/backup/backup-azure-exchange-mabs

 

Hvis du har 1 filserver, 1 sql-server og 1 exchange server du skal ta backup av og de er omtrent 500gb hver (1 workload som f.eks sql-server eller exchange-server blir sett på som én instans, filbackup en annen) så regnes det som 3 instanser a 500gb. - Månedlig pris på dette blir ca 1100,-

 

-Det er ikke sikkert det er billigere enn en tape-backup når du fordeler det over tid - men du slipper jo masse arbeid med backupen, samt at lagringen er mye sikrere enn på en tape dersom du ikke har et skikkelig test-regime på gamle backuper osv.

 

Og - dette kan du sette opp teste gratis for å se om det er noe for deg.

post-11787-0-31458200-1499336519_thumb.png

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...