Gå til innhold

ICE og utbygging av nett


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

Det er lenge siden jeg har lest sladder om ICE...

 

Hvordan går det med utbyggingen? Er det noen som føler at de er permanent flyttet over til ICE? Hvordan er kvaliteten på nettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg veksler hele dagen mellom ICE og Telia sitt nett. Men jeg opplever at kvaliteten på nettet er veldig god så lenge jeg har dekning (oppholder meg mye i en kjeller etasje i løpet av arbeidsdagen, med dårlig dekning uansett nett.) Jeg holder til i Skien.

 

Jeg bruker en app som heter SignalCheck Pro til og se hvem av nettene jeg er på.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke fornøyd med ICE (jeg kom fra Phonero). Har vært kunde i bare 2-3 uker og har allerede meldt bytte til en annen leverandør (OneCall).

 

Mobildata fungerer generelt dårlig der jeg ferdes mest, men det verste er at tale fungerer dårlig flere steder jeg har vært i det siste. F.eks. var det nesten umulig å føre en samtale inne på Gardermoen.

Lenke til kommentar

Ice bruker kun Telia sitt nett til tale så du har helt lik dekning på tale som f. Eks Onecall som også bruker Telia nett. På data veksler Ice mellom to nett. Hva som da er årsaken til at du fikk dårlig tale skjønner ikke jeg. Kanskje noen andre har en forklaring?

Endret av Bombasa
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var det jeg fryktet. Mulig det blir bytte til Telenor ganske kjapt.

 

Jeg har hatt problemer med tale 3 forskjellige steder på den korte tiden jeg har vært kunde. Både i Oslo og i Tromsø.

 

To steder har jeg vært helt uten mobildata. En plass målte jeg 5 Mbit mens Telenor målte 50.

 

Jeg vet også at Telenor har satt opp over 8000 ekstra basestasjoner for å dekke kjøpesentre, stadioner etc. mens Telia har noen hundre.

 

Jeg kan ha vært uheldig med SIM- kortet mitt eller noe, men når jeg har hatt problemer med å overføre på Vipps for mobildata ikke er tilgengelig inne på kjøpesenteret, eller at jeg ikke får betalt bussbilletten med Ruter-appen, ja da mister jeg helt troen på selskapet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg vet også at Telenor har satt opp over 8000 ekstra basestasjoner for å dekke kjøpesentre, stadioner etc. mens Telia har noen hundre.

Hvor har du det fra?

Lenke til kommentar

Det var det jeg fryktet. Mulig det blir bytte til Telenor ganske kjapt.

 

Jeg har hatt problemer med tale 3 forskjellige steder på den korte tiden jeg har vært kunde. Både i Oslo og i Tromsø.

 

To steder har jeg vært helt uten mobildata. En plass målte jeg 5 Mbit mens Telenor målte 50.

 

Jeg vet også at Telenor har satt opp over 8000 ekstra basestasjoner for å dekke kjøpesentre, stadioner etc. mens Telia har noen hundre.

 

Jeg kan ha vært uheldig med SIM- kortet mitt eller noe, men når jeg har hatt problemer med å overføre på Vipps for mobildata ikke er tilgengelig inne på kjøpesenteret, eller at jeg ikke får betalt bussbilletten med Ruter-appen, ja da mister jeg helt troen på selskapet.

 

 

Hvordan kan Telenor ha satt opp 8000 ekstra basestasjoner for å dekke kjøpesentra +++ når de har rett under 8000 (7600 var vel sist offentlige tall) totalt ?  

 

Ellers når det gjelder dine problemer med mobildata så kan det forklares.  Et ICE simkort vil forsøke å koble seg mot en ICE sender for databruk.  Dette gjøres for å holde kostnaden nede.

Så hvis du er et sted og det finnes en Telia sender 100 meter fra deg og en ICE sender 1 km fra deg, så vil din telefon koble seg primært mot ICE senderen dersom den får dette til.  Det kan bety at du får 5 mbps ytelse med ICE og 50 mbps ytelse med Telia.  Dette problemer får du ikke med OneCall (som du har bestilt bytte til).  Din telefon vil ikke bytte til Telia sin sender før du benytter talefunksjonen (ringer eller mottar en samtale).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg vet også at Telenor har satt opp over 8000 ekstra basestasjoner for å dekke kjøpesentre, stadioner etc. mens Telia har noen hundre.

Hvor har du det fra?

Basestasjoner var kanskje feil, men antenner er kanskje det riktige begrepet?

 

F.eks. Har de 3 antenner på taket av Jekta Storsenter i Tromsø for å få mobildata inne, noe Telia ikke har.

 

Informasjonen kommer fra en Telenor - ansatt.

Lenke til kommentar

Telen

 

 

 

Jeg vet også at Telenor har satt opp over 8000 ekstra basestasjoner for å dekke kjøpesentre, stadioner etc. mens Telia har noen hundre.

Hvor har du det fra?

Basestasjoner var kanskje feil, men antenner er kanskje det riktige begrepet?

F.eks. Har de 3 antenner på taket av Jekta Storsenter i Tromsø for å få mobildata inne, noe Telia ikke har.

Informasjonen kommer fra en Telenor - ansatt.

 

 

Telenor har 2000 flere Basestasjoner enn Telia. Per i dag er flatedekningen til Telia bedre på 4G/LTE, men er nok ikke mange ukene før Telenor går forbi igjen (se planlagt dekning på telenor.no/dekning) Noen steder har Telenor DAS nett der Telia ikke har det og visa versa. F.eks. senteret på Kløfta er det bare Telia som har DAS (innendørs antenne system) mens Telenor dekker godt fra nabobygget. På Gardermoen er det NÅ felles nett for 2G, 3G og 4G som Telenor har bygget ut, det samme gjelder T-Banen i Oslo og romeriksporten. Telenor har nok en god del flere repeater anlegg - men ikke mange tusen. Noen steder er Telia bedre, andre Telenor. Om du skaffer deg en dual-sim telefon kan du utnytte begge nettene. Men jeg vet faktisk ikke om det finnes en som har 2 X 4G/LTE radioer?

 

Nei, det var ICE vi skulle prate om Tom. Jeg vet i Brønnøysund området er det problematisk med ICE fordi den eneste basestasjonen med ICE 800 MHz står på Vega - og den dekker ett uhorvelig stort område. Derfor de har plassert 800 der for å avløse 450. Men, problemet er att mobiler låser seg til den som gir en forferdelig dekningsopplevelse for mobildata. Steder som Oslo og Drammen hvor det er tett i tettt vil man nok mange steder ha en like god opplevelse med ICE, og enkelte steder hvor de står nærmest vil de våre kongen på haugen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Telefonen min er slik at når den ikke er i bruk så viser signalstyrken 4G styrke (databruk).

Når jeg er i samtale viser den 3G signalstyrke.

 

Derfor kan dekning ofte misforstås. (Den flyr uansett litt opp og ned og er ustabil, og er nok bare en indikator i beste fall).

 

Når det gjelder telefoner med to sim-kort så er det de færreste telefoner som støtter 4G på begge sim-kort. Om man da har feks. Telenors sim-kort i begge vil man enkelt kunne følge med på styrken på både 3G og 4G hele tiden.

 

Her jeg bor får jeg inn forskjellige sendere i alle rom under samtale, husker jeg sjekket dette med en app en gang. Er det signalcheck-appen som er å anbefale?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...