Gå til innhold

Er dette ullundertøyet OK?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har sett litt på følgende ullundertøy fra Cubus:

https://cubus.com/no/trousers/leggings/tights/7061784_F990

 

BLir litt skeptisk iom. at det er fra "billigkjede", men siden det står at det er 100% merinoull, og det er svanemerket etc, så er det vel greit til å holde varmen?

Har et skikkelig fryseproblem på vinteren, og tenkte jeg skulle begynne å samle klær nå som skatteoppgjøret har kommet og jeg har litt ekstra å gå på... Før disse pengene også forsvinner...

 

Så er det greit med disse mtp. å holde seg varm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs egentlig. Sannsyligvis er det bra nok. Men det kommer mye an på tykkelsen og hva du ønsker. Noen er svært tynne og ødelegges fortere, andre er tykkere og andre igjen har to lag.

 

Så lenge det er 100% merinoull er det nok sannsynligvis greit. Sannsynligheten er også at ullen er fra New Zeeland og plagget er satt sammen i Kina.

 

Jeg har mye ullundertøy fra flere forskjellige merker. Mitt inntrykk er at de stort sett er bra alle sammen, men jeg har jo mine egne preferanser.

Lenke til kommentar

Sikkert helt grei - men til den prisen ville eg uten tvil valgt Janus. Fåes kjøpt hos Coop/Obs!, Sparkjøp og hos flere. Norsk produsent med kvalitet eg stoler på :)

 

http://www.janusull.no/detaljer/4322104/janus-sportswool-longs

 

Følger du med i tilbudsaviser så får du fort ull-deler mellom 100-400 kr stk, i alle seriene til Janus(sportsull, sommerull, designull osv).

 

Tusen takk for svar, setter virkelig pris på det, fordi dette er et felt jeg trenger mye hjelp på.

Tusen takk for tipset med SparKjøp, osv, visste ikke at SparKjøp hadde kvalitetsull til en billig penge. Av medisinske årsaker fryser jeg altfor mye, og føler at jeg må bruke noe annet enn vanlige jeans som jeg har klart meg med tidligere vintre. Jeg trenger det ikke til uteaktiviteter (det driver jeg ikke med); så trenger det kun til jobb/vei til jobb, osv.

 

Det jeg trenger er egentlig stilrene og ensfargede, helst svarte ullklær som ser elegante ut. Det er viktig med både komfort, fleksibilitet og varme for at jeg skal komme mg gjennom vinteren.

 

En ting til jeg lurer på; er det mulig å bruke ullbuksene uten å ha noe på over? Eller blir det for kaldt? Jeg liker ikke lag på lag når det kommer til bukser, så vil li utgangspunktet unngå å måtte bruke ullbukse i kombinasjon med jeans eller tights. Vil ullbukse med en av disse ullshortsene være nok til å holde armen eller anbefales ikke det?

 

Tusen takk igjen!

Lenke til kommentar

Det spørs egentlig. Sannsyligvis er det bra nok. Men det kommer mye an på tykkelsen og hva du ønsker. Noen er svært tynne og ødelegges fortere, andre er tykkere og andre igjen har to lag.

 

Så lenge det er 100% merinoull er det nok sannsynligvis greit. Sannsynligheten er også at ullen er fra New Zeeland og plagget er satt sammen i Kina.

 

Jeg har mye ullundertøy fra flere forskjellige merker. Mitt inntrykk er at de stort sett er bra alle sammen, men jeg har jo mine egne preferanser.

 

Tusen takk for svar! Setter virkelig pris på det!

Det jeg ser etter er egentlig først og fremst varme - naturligvis, men minst like viktig er at det er stilrent, klassisk/elegant og ensfarget - helst svart. Komfort og fleksibilitet er også viktig. Jeg er ikke noe vintermenneske, og vil egentlig ha det så varm og behagelig som mulig. Inne å jobb tar jeg bare en oversized cardigan på.

Lenke til kommentar

 

Det spørs egentlig. Sannsyligvis er det bra nok. Men det kommer mye an på tykkelsen og hva du ønsker. Noen er svært tynne og ødelegges fortere, andre er tykkere og andre igjen har to lag.

 

Så lenge det er 100% merinoull er det nok sannsynligvis greit. Sannsynligheten er også at ullen er fra New Zeeland og plagget er satt sammen i Kina.

 

Jeg har mye ullundertøy fra flere forskjellige merker. Mitt inntrykk er at de stort sett er bra alle sammen, men jeg har jo mine egne preferanser.

 

Tusen takk for svar! Setter virkelig pris på det!

Det jeg ser etter er egentlig først og fremst varme - naturligvis, men minst like viktig er at det er stilrent, klassisk/elegant og ensfarget - helst svart. Komfort og fleksibilitet er også viktig. Jeg er ikke noe vintermenneske, og vil egentlig ha det så varm og behagelig som mulig. Inne å jobb tar jeg bare en oversized cardigan på.

 

Ahja, en del av disse plaggene er tynnere eller tykkere tvinnet. Altså noen er "tettere" enn andre. Selv foretrekker jeg de litt tynnere, mindre tette og mer luftige, men jeg er mann. Jeg liker også de svarte best, noen av dem er så stilrene at de kan brukes til f.eks tynn genser.

 

Hvis du tar ullundertøy og strekker det mellom fingrene vil du kunne se igjennom det som et tvinnet tynnere, mens det som er tvinnet tykkere ikke vil være slik.

 

Vanskelig å se utfra bildet, men det ser ut som den er middels tvinnet.

 

De som er tynt tvinnet blir også fortere ødelagt.

Lenke til kommentar

Dersom du skal gå med kun ullplagg så bør du velge de tykke plaggene, evnt sørge for at ullet er tett vevd.

 

Det som gjør at ull fungerer er at måten fibrene er vevd på gjør at det skapes ett luftlag rundt kroppen din med stillestående luft som varmes opp av kroppen din. Luft isolerer, så du forblir varm. Og dette klarer ull selv om det er vått. Men dette krever da at du har ett lag til utenpå som sørger for at luftmellomrommet rundt kroppen din får være i fred. Dersom du har ull som eneste lag så byttes den lufta ut av trekk, og du føler at du allikevel ikke er varm nok.

 

Dersom du skal bruke ull som eneste lag så bør du gå for ett som er tykt for å motvirke dette, men du kan allikevel oppleve at det er kaldt selv om det er ull. Innendørs holder det lenge med kun ull.

 

Janus har helt svart ull som fungerer helt ypperlig innendørs som eneste plagg. Eg bruker dette selv. I tillegg finner du Janus Pro(ldyrere) som er tykkere og som fungerer veldig greit som eneste lag utendørs :)

Lenke til kommentar

 

 

Det spørs egentlig. Sannsyligvis er det bra nok. Men det kommer mye an på tykkelsen og hva du ønsker. Noen er svært tynne og ødelegges fortere, andre er tykkere og andre igjen har to lag.

 

Så lenge det er 100% merinoull er det nok sannsynligvis greit. Sannsynligheten er også at ullen er fra New Zeeland og plagget er satt sammen i Kina.

 

Jeg har mye ullundertøy fra flere forskjellige merker. Mitt inntrykk er at de stort sett er bra alle sammen, men jeg har jo mine egne preferanser.

 

Tusen takk for svar! Setter virkelig pris på det!

Det jeg ser etter er egentlig først og fremst varme - naturligvis, men minst like viktig er at det er stilrent, klassisk/elegant og ensfarget - helst svart. Komfort og fleksibilitet er også viktig. Jeg er ikke noe vintermenneske, og vil egentlig ha det så varm og behagelig som mulig. Inne å jobb tar jeg bare en oversized cardigan på.

 

Ahja, en del av disse plaggene er tynnere eller tykkere tvinnet. Altså noen er "tettere" enn andre. Selv foretrekker jeg de litt tynnere, mindre tette og mer luftige, men jeg er mann. Jeg liker også de svarte best, noen av dem er så stilrene at de kan brukes til f.eks tynn genser.

 

Hvis du tar ullundertøy og strekker det mellom fingrene vil du kunne se igjennom det som et tvinnet tynnere, mens det som er tvinnet tykkere ikke vil være slik.

 

Vanskelig å se utfra bildet, men det ser ut som den er middels tvinnet.

 

De som er tynt tvinnet blir også fortere ødelagt.

 

 

Tusen takk for svar!

Jeg skal gå i de ulike butikkene og ta en titt slik du beskriver. Jeg kan jo evt. ta på en thermolegging over ullundertøyet hvis det er for tynt; jeg fortrekker at det er tynt og stramt inntil huden, og ønsker ikke å ha lag på lag, men dersom det er for tynt, kan jeg f. esk vurdere en thermolegging over...

 

Takk igjen for svar!

Lenke til kommentar

Dersom du skal gå med kun ullplagg så bør du velge de tykke plaggene, evnt sørge for at ullet er tett vevd.

 

Det som gjør at ull fungerer er at måten fibrene er vevd på gjør at det skapes ett luftlag rundt kroppen din med stillestående luft som varmes opp av kroppen din. Luft isolerer, så du forblir varm. Og dette klarer ull selv om det er vått. Men dette krever da at du har ett lag til utenpå som sørger for at luftmellomrommet rundt kroppen din får være i fred. Dersom du har ull som eneste lag så byttes den lufta ut av trekk, og du føler at du allikevel ikke er varm nok.

 

Dersom du skal bruke ull som eneste lag så bør du gå for ett som er tykt for å motvirke dette, men du kan allikevel oppleve at det er kaldt selv om det er ull. Innendørs holder det lenge med kun ull.

 

Janus har helt svart ull som fungerer helt ypperlig innendørs som eneste plagg. Eg bruker dette selv. I tillegg finner du Janus Pro(ldyrere) som er tykkere og som fungerer veldig greit som eneste lag utendørs :)

 

Tusen takk igjen for svar! Setter virkelig pris på det ;)

 

Jeg vurderer thermoleggings over dersom den buksen jeg går for er tynn. Har du noen thermoleggings du anbefaler? Har sett de veldig billige for rundt 30 kroner på butikker som Rusta, og de litt dyrere til 300 kr. på sportsbutikkene. Hva er egentlig forskjellen, vet du det? Virker som om alle er fleece på innsiden og litt "shiny" stoff på utsiden..

 

Jeg vil i utgangspunktet unngå lag-på-lag, fordi jeg blir lett irritert av stoff som samler seg f. eks bak knærne, og lignende, men hvis jeg må, så...

 

Tusen takk igjen for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...