Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Glødelampe blinker feilkode, hva kan det være?

Anbefalte innlegg

Har en Golf 2011, 1,6tdi som glødelampe blinker jevnlig. Får opp 2 feilkoder når jeg leser av med OBDII leser. Får da opp feilkode P2453 og P2454. Noe som visstnok har med noe elektrisk styring og dieselpartikkelfilteret å gjøre. Noen som veit hva dette kan være for feil, og hvor farlig det er å kjøre med disse feilene, da jeg ikke har råd til å ha bilen på verksted for øyeblikket. Varsellampen har blinket noen uker, og jeg merker ikke noe forskjell på bilen.

Takker svar

Videoannonse
Annonse

Har du merket forskjell på kraft i gasspådrag?

Det er mulig dieselpartikkelfilteret ditt er tett. Dette kan i verste forårsake brann, men nyere biler skal ha systemer på plass for å forhindre dette gjennom å restriktere motoren. Prøv å kjør på en litt lengre tur med høyt turtall for å få opp varmen i motoren.

Det kan også være noe annet selvsagt da jeg ikke sitter på oversikten over feilkoder på Golf, men det er en høy sannsynlighet for dette. Å få dette filteret renset skal ikke koste så mange hundrelapper i såfall.

Har du merket forskjell på kraft i gasspådrag?

Det er mulig dieselpartikkelfilteret ditt er tett. Dette kan i verste forårsake brann, men nyere biler skal ha systemer på plass for å forhindre dette gjennom å restriktere motoren. Prøv å kjør på en litt lengre tur med høyt turtall for å få opp varmen i motoren.

Det kan også være noe annet selvsagt da jeg ikke sitter på oversikten over feilkoder på Golf, men det er en høy sannsynlighet for dette. Å få dette filteret renset skal ikke koste så mange hundrelapper i såfall.

Har også hatt varsellampe for tett partikkelfilter, men denne forsvant etter en lengre kjøretur på høyt turtall. Har også brukt tilsetning i dieselen for å rense partikkelfilteret.

Jeg merker ingen ting ved kjøring, heller ikke ved gasspådrag. Bilen virker like sprek som alltid.

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Få sjekket dette, stikk innom et verksted og få en vurdering. Kan bli dyrt å vente, min forrige bil var kjørt så lenge med motorlampe pga periodisk feil på coil at katalysatoren ble ødelagt. Ble ca 15.000 dyrere ved å vente, enn å ta det med en gang.

Edit: Generelt er blinkende lampe mer kritisk enn lysende (fast).

Endret av Slettet-fsaSP0zV

Det jeg fant på nett (obd-codes.com) i full fart:

P2453:

This code should be considered urgent, as it indicates conditions that could lead to internal engine or fuel system damage.

Symptoms of a P2453 code may include:

Diminished engine performance

Excessive black smoke from the exhaust

Increased engine temperatures

Higher than normal transmission temperatures

Potential causes for this code to set are:

Clogged DPF pressure sensor tubes/hoses

Faulty DPF pressure sensor

The diesel exhaust fluid reservoir may be empty

Improper diesel exhaust fluid

Open or shorted circuit/s in the DPF pressure sensor

A circuit Inept DPF regeneration

The active DPF regeneration system is inoperative

P2454:

Conditions that could lead to this code being stored should be considered urgent as they could cause internal engine or fuel system damage.

Symptoms of a P2454 code may include:
Increased engine temperatures
Higher than normal transmission temperatures
Diminished engine performance
Excessive black smoke from the exhaust

Potential causes for this code to set are:
Exhaust leaks
Clogged DPF pressure sensor tubes/hoses
Open or shorted circuit/s in the DPF pressure sensor
A circuit Faulty DPF pressure sensor

Endret av LabWeiler

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...