Gå til innhold

Hvordan vest bør man bruke ved jolleseiling


Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt meg  en laser til å ha på hytta, jeg har lite erfaring med seiling og dette er min første seilbåt. Min far er veldig opptatt av at jeg må kjøpe en ordentlig redningsvest med krage, i tilfelle jeg (eller han) skal få bommen i hodet og bli slått bevisstløs. Jeg syns det er et ok argument og er forsåvidt enig, men ser at slike redningsvester som regel kun anbefales i hardt vær ute på havet og ikke til bruk på små seilbåter innaskjærs. Er det noen spesiell grunn til at ingen (?) bruker vest med krage eller handler det om komfort og/eller stil? Vil vesten være til hinder i så stor grad at det blir større fare for ulykker? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Krage er ubrukelig siden du mister all mulighet til å se til siden.

Jeg ville brukt en vanlig vest uten krage, etterhvert som du er dreven og regner med å holde deg ombord kan du tenke på en oppblåsbar variant.

Var det jeg tenkte på at du med krage mister mye observasjonsmulighet og at det derfor blir farligere. 

 

Men oppblåsbar vest i en Laser tror jeg ikke er så lurt uansett. 

Endret av Barista Bob
Lenke til kommentar

 

Krage er ubrukelig siden du mister all mulighet til å se til siden.

Jeg ville brukt en vanlig vest uten krage, etterhvert som du er dreven og regner med å holde deg ombord kan du tenke på en oppblåsbar variant.

Var det jeg tenkte på at du med krage mister mye observasjonsmulighet og at det derfor blir farligere. 

 

Men oppblåsbar vest i en Laser tror jeg ikke er så lurt uansett.

 

I en laser er ikke oppblåsbar tingen nei, men samtidig skal du være bra uheldig for å bli slått i svime av bommen der også..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...