Gå til innhold

Norge verdens mest digitale land


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En av de mest digitale landene på planeten ja, som brukere. Men svært få som utvikler digitale løsninger.

Hentet fra det regjeringsoppnevnte Rattsøutvalget(Produktivitetskommisjonen): "Det er systemsvikt i høyere utdanning. Universiteter og høgskoler har fått automatisk betalt etter studiepoeng i finansieringssystemet.

 

— Det har vært kappløp om å bygge ut billige samfunnsstudier og studentene har strømmet til. Det er etablert hundrevis av mastergrader i populære samfunnstema. Dette er utdanning for offentlig sektor.

 

— Disse perverse motiveringsreglene er et problem nå når vi trenger fornyelse av næringslivet. Vi sitter med svær utdanningskapasitet og kompetanse i samfunnsfag, men trenger realfag og teknologifag for næringslivets overgang til kunnskapsøkonomi."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QVZmonLc

En av de mest digitale landene på planeten ja, som brukere. Men svært få som utvikler digitale løsninger.

Hentet fra det regjeringsoppnevnte Rattsøutvalget(Produktivitetskommisjonen): "Det er systemsvikt i høyere utdanning. Universiteter og høgskoler har fått automatisk betalt etter studiepoeng i finansieringssystemet.

 

— Det har vært kappløp om å bygge ut billige samfunnsstudier og studentene har strømmet til. Det er etablert hundrevis av mastergrader i populære samfunnstema. Dette er utdanning for offentlig sektor.

 

— Disse perverse motiveringsreglene er et problem nå når vi trenger fornyelse av næringslivet. Vi sitter med svær utdanningskapasitet og kompetanse i samfunnsfag, men trenger realfag og teknologifag for næringslivets overgang til kunnskapsøkonomi."

 

Du tenker på Nederlandsk syke? Vet ikke hvor relevant det er, det vi har overskudd av er "blåruss" (er delvis en selv) med for mye utdanning innen den moderne økonomien og globalisering, som ikke vet hvor fiktiv en økonomi som ikke er tuftet i reelle verdier er. Kunnskapsøkonomien forder økonomer, men også den samfunnsmessige forståelsen og styringen av økonomi som en del av samfunnet, ikke motsatt.

 

Nå har vi heldigvis nå et overskudd av ingeniører etter "krisen" i oljebransjen, det er en kjempepotensial i teknologisk innovasjon og salg. Jeg er enig med deg at vi må unngå et overskudd av spesialisert utdanning, men utfordringen idag tror jeg mer kan vris til en gylden mulighet til å ta lederrollen på en rekke felt, men vi må legge langsiktig tankegang til grunn for sunn økonomisk styring underveis, og det fordrer miksen av nevnte kompetanse.

 

Mener nå jeg. :-)

Lenke til kommentar

Heeelt sikkert sant. Tipper alle andre land har dårligere løsninger enn feks Nav der du fyller ut et skjema på papir for så å scanne det inn.

 

Eller at landenes banker har feil hver dag.

 

Nå har jeg faktisk hatt arbeidsopphold i både Japan og Canada og begge steder så har jeg blitt møtt av mange flere skjema og ikke-digitale løsninger enn i Norge. Det er mange ting i Norge som kan forbedres, men ting er faktisk mye bedre enn mange andre steder. For 2 år siden hang det store postere på t-banen i Toronto som reklamerte for CIBC sin Bank App:

 

post-47774-0-76604800-1497618865_thumb.jpg

 

Og opplever du seriøst problemer med banken din hver eneste dag?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QVZmonLc

Heeelt sikkert sant. Tipper alle andre land har dårligere løsninger enn feks Nav der du fyller ut et skjema på papir for så å scanne det inn.

 

Eller at landenes banker har feil hver dag.

 

Nå er det jo mye innenfor NAV som er digitalisert og webbifisert, men med så mange roller og funksjoner slått sammen er det jo ikke bare å knytte alt i en pen digital blomsterbukett sånn uten videre. I tillegg til det tekniske har du lover og finansiering, politikk og endrede oppgaver. Men noe må være på papir, signaturer f.eks har en juridisk rolle, det er ikke alt som er NAV sin skyld. :-)

 

Har erfaring med å måtte forholde meg til myndigheter i flere europeiske land, du aner ikke hvor mye enklere og smidigere norsk forvaltning er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...