Gå til innhold

– Dette er den beste mobiltelefonen


Anbefalte innlegg

Ang div skjermer undrer det meg hvorfor det er umulig å finne portable uniter (telefoner, laptoper etc,) med samme intensitet som man ser på alle reklameskjermer i storbyer verden over på mange bygg. Der har man stjerneklare bilder i kraftig sollys selv rundt ekvator. Skjønner dette er et energispørsmål. Men; man trenger kanskje denne intensiteten kun noen minutter i løpet av 24 timer, ute i sterkt sollys. Hvorfor finnes ikke dette? Er utdannet elektroinginør og vet at dagens batterier lett kan håndtere dette ønsket. Er også innehaver av to IT-butikker i Bangkok, men synes at alle skjermer på mobiler og data er ren søppel uansett topp brand eller ikke. Du nevner fra 1:130 til 1: 1000. Dette er jo null og niks. I min profesjonelle verden opererer vi med verdier på  1:100000 og oppover selv i kraftig dagslys.

 

 

78551.png

 

 

Høyeste kontrasten for vanlige IPS LCD paneler du finner. VA paneler som ofte brukes i TVer når gjerne 1:3000, og hvis de er gode gjerne litt over. Når du sier 1:100000 så er det tulle-tall som produsentene bare setter på. Heter "dynamisk kontrast" og er 100% tull og det er der av en grunn: De kan putte super høye tall som ser bra ut. Kontrast er max lysstyrke/min lysstyrke(sortnivå) om du lurte. Derfor er OLED per definisjon uendelig da pikslene skrus av og gir en min lysstyrke på 0, som du ikke kan dele på. Med dagens teknologi er 1:100000 på LCD umulig.

 

På mobilfronten så klarer  LG sine skjermer (I LG G6 og iPhone 7 f.eks) 600 nits, 700 nits ved boost. Og de kommer vel på rundt 1:1800 i kontrast. Målingene på over 1000(!) for S8 er litt misvisende. Grunnen er at OLED sin styrke er avhengig av hva som er på skjermen. Mye hvitt = lavere lysstyrke. Mye sort = høyere. Så mellom 600-1000 er mer riktig tall. (1000 er 1% hvitt). Selv om OLED er litt svakere enn LCD derimot gjør kontrasten at den er bedre i sollys.

 

Samsung har vel TVer som de hevde å kunne klare 2000 nits, igjen er det bare i et mindre området med boosting. Likevel så får du TVer som kan klare en gjerne 1500 nits til vanlig. De klarer mer, fordi de har mye mer kraft tilgjengelig enn mobiler.

 

Og alle nye telefoner har brightness boost, selv min mye eldre Note 4 har det. Du MÅ derimot ha lysstyrke på auto. Du kan ikke sette den manuelt så høyt. Tingen er at når skjermen booster lysstyrke så blir alle farger osv feil.

 

 

Så hvorfor klarer reklameskilt bedre. Vel, for det første så kan de bare putte veldig kraftige baklys bak dem som bare gir dem lett mye høyere styrke. Tingen er at mobiler kunne sånn sett hatt høyere lysstyrke. Problemet er at når du setter lysstyrken så høyt så forsvinner bildekvaliteten. Reklameskilt som du ser er helt horrible på bildekvalitet. Hvis du setter en slik 1500 nits TV til max lysstyrke får du rimelig dårlig bilde. Og hvis du ser på større skjermer så kan de bare sette hver piksel til å være en individuell lampe. Så de kan bare ha masse individuelle kraftige LED lys.

 

Har du prøvd Galaxy S7/S8, iPhone 7, LG G6 i sollys?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt meningsløst å kåre beste telefon. Blir det samme som å kåre beste bil eller beste nabolag. 

 

Alle har ikke de samme preferansene, og da blir det som er best for noen kanskje midt på treet for andre.

 

Og bare for å ha nevnt det: jeg har kjøpt ny Samsung-telefon nesten årlig siden S2, så jeg er ikke noen Samsung-hater.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

 

Noen som legger merke til at alle har stooor skjerm. Er Amerikanere veldig svaksynte kanskje?

Nei. Jeg trodde det var rimelig åpenbart at det er plass til mer og bedre innhold på en større og bedre skjermen, men, vel...

 

 

Det er jo fullstendig uåpenbart. Stor betyr ikke bra.

Lenke til kommentar

 

 

20-20 syn; Hva er det? Skjønner at det er normalsyn,men aldri sett betegnelser tidligere. Jeg har selv 100-125 syn, dvs 25% bedre enn normalt, men likevel irriterer såkallte toppskjermer meg med lav visualitet i sterkt lys.

 

Søk på "20/20 vision"

 

Det er et mål på hvor klart du kan se ting på avstand. Så med 20/20 syn så betyr det at du ser bra. Det er derimot bare en form for måling, og et enkelt tall kan ikke bestemme hvor bra en ser.

 

 

Uansett folk kjøper ikke store skjermer fordi de ser dårlig. Jeg har eksempelvis en rad med tall på mobiltastaturet mitt, så selv om skjermen er større, er ikke bokstavene nevneverdig større. Jeg får rett og slett bare plass til mer. Som er grunnen til at folk kjøper større skjerm, de vil ha plass til mer. Det er det samme med bærbare, PC skjermer, Tver osv. Større er bedre. Vel, ulempen blir jo at den tar mer plass, så opptil hvor mye plass du kan tolerere at den tar. Som Android produsenter er ganske gode på å finne.

 

 

Det at det er vanskeligere å se hva som er på mobilen i sterkt lys gjelder alle skjermer. Så forstår ikke hva du mener med "såkalte toppskjermer". Teknologien er ikke god nok enda, enkelt og greit. Sterkt sollys konkurrerer med lyset fra mobilen. Og det er ikke merkelig at den store gasskjempen klarer å produsere kraftigere lys en en liten dings på et lite batteri. Kontrast blir og visket bort. Samsungs AMOLED har jo uendelig kontrast, men i møte med sterkt sollys så reduseres det til rundt 1:130. 1:1000 er vanlig for LCD skjermer i et mørkt rom. Så AMOLED har fordelen med bedre kontrast enn LCD (LCD blir enda svakere enn 1:130), mens LCD klarer høyere maksimal lysstyrke vanligvis. Det har vært mye forbedringer her da, så anbefaler deg å prøve en helt ny toppmodell, om du ikke har.

 

Takker for seriøst svar.

 

Nå har det seg slik at jeg har en øyensykdom som det norske helsevesen klassifiserte som mulig blindhet innen en mannsalder. Dette nektet jeg å akseptere og startet min egen sjekk og vurdering, av det ene øyet, faktisk verden over. Tilbakemeldingene fra såkallt topp eksperter i Norge gav klar beskjed om at fortsatte jeg slik så ville jeg bli blind innen kort tid. Faktum er at jeg på det øyet har hatt 125% syn, 25% over normalen, hele tiden. På det andre øyet, som helsevesenet i Norge tok seg av var helt nede i 5%. Nå har jeg selv tatt grep på det øyet også og er oppe i 80% syn med forhåpninger om 125% innen 6 måneder. Nok om det, bare for å sette i perspektiv hvor obs jeg er på godt syn. Ang div skjermer undrer det meg hvorfor det er umulig å finne portable uniter (telefoner, laptoper etc,) med samme intensitet som man ser på alle reklameskjermer i storbyer verden over på mange bygg. Der har man stjerneklare bilder i kraftig sollys selv rundt ekvator. Skjønner dette er et energispørsmål. Men; man trenger kanskje denne intensiteten kun noen minutter i løpet av 24 timer, ute i sterkt sollys. Hvorfor finnes ikke dette? Er utdannet elektroinginør og vet at dagens batterier lett kan håndtere dette ønsket. Er også innehaver av to IT-butikker i Bangkok, men synes at alle skjermer på mobiler og data er ren søppel uansett topp brand eller ikke. Du nevner fra 1:130 til 1: 1000. Dette er jo null og niks. I min profesjonelle verden opererer vi med verdier på  1:100000 og oppover selv i kraftig dagslys.

 

Avsporing: hvilke grep tok du? Spør fordi jeg kunne temke meg å prøve dem...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er absolutt til gode for forbrukerne, den typen aggressiv konkurranse altså. Selv hvis man ikke liker noen av de ledende merkene, så er dette til alles fordel uansett.

 

Selv har jeg hatt Galaxy S for det meste, og kan egentlig si meg enig i denne meningsmålingen.

 

du er glad i den, men om det er beste telefon i forhold til komponenter finnes det lett telefoner som er like bra og biligere... må bare ikke se hva folk mener men hva som faktisk er bedre.

Lenke til kommentar

Audi er jo unektelig et kvalitetsmerke. Er bare så synd at de som kjører bilene generelt oppfører seg som idioter.

 

Kjøpt og betalt argumentet begynner å bli oppbrukt, forsøk noe nytt.

 

Aldri kjørt Audi, men generelt synes jeg de som kjører japanske og koreanske bilmerker i Europa er de største "idiotene" i trafikken og man skal dele ut slike merkelapper :). Men liker telefonmerker fra Korea.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ang div skjermer undrer det meg hvorfor det er umulig å finne portable uniter (telefoner, laptoper etc,) med samme intensitet som man ser på alle reklameskjermer i storbyer verden over på mange bygg. Der har man stjerneklare bilder i kraftig sollys selv rundt ekvator. Skjønner dette er et energispørsmål. Men; man trenger kanskje denne intensiteten kun noen minutter i løpet av 24 timer, ute i sterkt sollys. Hvorfor finnes ikke dette? Er utdannet elektroinginør og vet at dagens batterier lett kan håndtere dette ønsket. Er også innehaver av to IT-butikker i Bangkok, men synes at alle skjermer på mobiler og data er ren søppel uansett topp brand eller ikke. Du nevner fra 1:130 til 1: 1000. Dette er jo null og niks. I min profesjonelle verden opererer vi med verdier på  1:100000 og oppover selv i kraftig dagslys.

 

 

78551.png

 

 

Høyeste kontrasten for vanlige IPS LCD paneler du finner. VA paneler som ofte brukes i TVer når gjerne 1:3000, og hvis de er gode gjerne litt over. Når du sier 1:100000 så er det tulle-tall som produsentene bare setter på. Heter "dynamisk kontrast" og er 100% tull og det er der av en grunn: De kan putte super høye tall som ser bra ut. Kontrast er max lysstyrke/min lysstyrke(sortnivå) om du lurte. Derfor er OLED per definisjon uendelig da pikslene skrus av og gir en min lysstyrke på 0, som du ikke kan dele på. Med dagens teknologi er 1:100000 på LCD umulig.

 

På mobilfronten så klarer  LG sine skjermer (I LG G6 og iPhone 7 f.eks) 600 nits, 700 nits ved boost. Og de kommer vel på rundt 1:1800 i kontrast. Målingene på over 1000(!) for S8 er litt misvisende. Grunnen er at OLED sin styrke er avhengig av hva som er på skjermen. Mye hvitt = lavere lysstyrke. Mye sort = høyere. Så mellom 600-1000 er mer riktig tall. (1000 er 1% hvitt). Selv om OLED er litt svakere enn LCD derimot gjør kontrasten at den er bedre i sollys.

 

Samsung har vel TVer som de hevde å kunne klare 2000 nits, igjen er det bare i et mindre området med boosting. Likevel så får du TVer som kan klare en gjerne 1500 nits til vanlig. De klarer mer, fordi de har mye mer kraft tilgjengelig enn mobiler.

 

Og alle nye telefoner har brightness boost, selv min mye eldre Note 4 har det. Du MÅ derimot ha lysstyrke på auto. Du kan ikke sette den manuelt så høyt. Tingen er at når skjermen booster lysstyrke så blir alle farger osv feil.

 

 

Så hvorfor klarer reklameskilt bedre. Vel, for det første så kan de bare putte veldig kraftige baklys bak dem som bare gir dem lett mye høyere styrke. Tingen er at mobiler kunne sånn sett hatt høyere lysstyrke. Problemet er at når du setter lysstyrken så høyt så forsvinner bildekvaliteten. Reklameskilt som du ser er helt horrible på bildekvalitet. Hvis du setter en slik 1500 nits TV til max lysstyrke får du rimelig dårlig bilde. Og hvis du ser på større skjermer så kan de bare sette hver piksel til å være en individuell lampe. Så de kan bare ha masse individuelle kraftige LED lys.

 

Har du prøvd Galaxy S7/S8, iPhone 7, LG G6 i sollys?

 

Jeg bruker verdens minste mobil, kun 3x1,5x 6 cm med fire simkort og er fornøyd med den. Den gjør det jeg vil og ikke mer. ZyQ kalles den.

Lenke til kommentar

 

Dette er absolutt til gode for forbrukerne, den typen aggressiv konkurranse altså. Selv hvis man ikke liker noen av de ledende merkene, så er dette til alles fordel uansett.

 

Selv har jeg hatt Galaxy S for det meste, og kan egentlig si meg enig i denne meningsmålingen.

du er glad i den, men om det er beste telefon i forhold til komponenter finnes det lett telefoner som er like bra og biligere... må bare ikke se hva folk mener men hva som faktisk er bedre.

 

Ingen bryr seg om beste telefon for komponentene. Ingen kårer en telefon til 1000 kr som best, fordi den var bra for komponentene. Tingen er at Samsung alltid har de beste komponentene, fordi de lager halvparten av dem..... Det er derfor de alltid kommer så bra ut i slike kåringer. Og pris er jo ikke en faktor her åpenbart. 

Lenke til kommentar

Jeg bruker verdens minste mobil, kun 3x1,5x 6 cm med fire simkort og er fornøyd med den. Den gjør det jeg vil og ikke mer. ZyQ kalles den.

 

Fint at du liker den, men det er langt ifra noen toppmobil. Det er lett å si det hvorfor en slik telefon har dårlig leselighet i sollys. Skjermen er billig. Dyre telefoner er ikke bare overpris for ingenting. Skjermene er noe helt annet selv fra topp til mellomklasse.

Lenke til kommentar

 

Jeg bruker verdens minste mobil, kun 3x1,5x 6 cm med fire simkort og er fornøyd med den. Den gjør det jeg vil og ikke mer. ZyQ kalles den.

 

Fint at du liker den, men det er langt ifra noen toppmobil. Det er lett å si det hvorfor en slik telefon har dårlig leselighet i sollys. Skjermen er billig. Dyre telefoner er ikke bare overpris for ingenting. Skjermene er noe helt annet selv fra topp til mellomklasse.

 

Feil. Jeg liker den fordi den er og gjør som jeg ønsker. Har fire tlf nr (SIM-kort). To utenlandske og to norske. Den ringer når den skal og er lett å lese (tlf nr og SMS) grunnet skjermen er satt sammen som utendørs reklameskjermer. Dvs med kraftige lyspunkt som er godt synlig selv om den holdes opp rett mot sterkt sollys. Jeg skal overhode ikke se bilder på den siden den ikke er satt opp med MMS og det interesserer meg ikke heller. Jeg driver forretninger og kaster ikke bort tiden på skrytesosialisering. Ps: Den har et ganske bra kamera. Telefonen er et arbeidsverktøy. Kun det og aldri noe annet. Sammenlignet med såkalte toppmodeller som Samsung og Iphone så er den rene lyskasteren når det gjelder å lese tall og bokstaver uansett hvor sterkt motlyset er..

Endret av Suntec
Lenke til kommentar

Har nå brukt dette apparatet en tid og konkluderer med:

Bildekvaliteten er for dårlig. Bilder blir utbrendte. Stor blender gir ikke mulighet til uskarp i for og bakkant av bildet. Så her er det lenge igjen før mobilen levere bilder av en slik kvalitet at kameraet forsvinner.

Så var det den avrundede skjermen. Irriterende når man holder telefonen i hånden og kommer borti en app eller bokstaver i ytterkantene.

Alt for glatt telefon. Sjansen for at den sklir ut av hånden er veldig stor.

Samtale over wlan er hakkete og ustabilt.

Så i sum er dette ikke noe mer enn en vanlig overpriset mobiltelefon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Høyeste kontrasten for vanlige IPS LCD paneler du finner. VA paneler som ofte brukes i TVer når gjerne 1:3000, og hvis de er gode gjerne litt over. Når du sier 1:100000 så er det tulle-tall som produsentene bare setter på. Heter "dynamisk kontrast" og er 100% tull og det er der av en grunn: De kan putte super høye tall som ser bra ut. Kontrast er max lysstyrke/min lysstyrke(sortnivå) om du lurte. Derfor er OLED per definisjon uendelig da pikslene skrus av og gir en min lysstyrke på 0, som du ikke kan dele på. Med dagens teknologi er 1:100000 på LCD umulig.

Dette er én definsjon på kontrast, og det er ikke en veldig god en. For å håndtere at OLED kan gi null intensitet til svart, bør en heller bruke formelen

 

chart?cht=tx&chl=C_M=\frac{L_H-L_L}{L_H+L_L}

Her er L_H høyeste intensitet, og L_L laveste intensitet.

 

Her vil C_M=1 ved OLED og C_M=0 ved ingen kontrast (i motsetning til den andre formelen som gir 1 ved ingen kontrast).

 

Dog selv den har problemer siden det ikke nødvendigvis er et godt mål på reell kromatisk kontrast, du ser typisk ikke bare på forskjell mellom svart og hvitt, men kanskje mellom grønt og rødt, og så videre. Selv en skjerm med "uendelig" kontrast vil kunne være veldig matt, siden det ikke sier noe om hvordan fargene oppfører seg omhverandre. Man vil da gjerne se på en fargedifferanse. Et mål kunne ha vært (sier ikke den er perfekt, og den trenger sikkert litt finpussing):

 

chart?cht=tx&chl=C = \frac{1}{\#\mathrm{Farger}}\sum_{i,j,k}\sum_{(n,m,o)\neq (i,j,k)} \frac{||(R_i,G_j,B_k)-(R_n,G_m,B_o)||}{||(R_i,G_j,B_k)||+||(R_n,G_m,B_o)||+1}

hvor i,j,k og n,m,o går over et relevant fargespekter og || . || er en fargenorm. Da ville du kunne målt gjennomsnittlig fargedifferanse. Hvis man parer dette med en fargegjengivelsetest vil man kunne få et skikkelig mål på kontrasten.

 

EDIT: Hmm, kanskje et bedre kontrastmål ville vært noe ala (måle faktisk kontrastdifferanse mot teoretisk kontrastdifferanse)

chart?cht=tx&chl=C = \frac{1}{\#\mathrm{Farger}}\sum_{i,j,k}\sum_{(n,m,o)\neq (i,j,k)} W_{i,j,k}(||(R_i,G_j,B_k)-(R_n,G_m,B_o)|| - ||(\tilde{R}_i,\tilde{G}_j,\tilde{B}_k)-(\tilde{R}_n,\tilde{G}_m,\tilde{B}_o)||)

hvor 

chart?cht=tx&chl=(R,G,B)

er målt farge og 

chart?cht=tx&chl=(\tilde{R},\tilde{G},\tilde{B})

er "ekte farge" og

chart?cht=tx&chl=W_{i,j,k}

er egnede vekter (kanskje er kontrasten mellom rød og grønn viktere enn mellom gul og grønn, for eksempel). 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...