Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lage egen nettsky for familien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enkleste er nok en NAS...

Har vært igjennom alle de forskjellige OS'ene, og endte opp med en NAS som gjør det som trengs.

 

https://www.komplett.no/category/11306/datautstyr/lagring/nettverkslagring-nas

 

Det er nok mye mulig. Men skal jeg ha plass til alt jeg har per dags dato på den maskinen som nå brukes som server, så koster det alt for mye dessverre. NASer med den kapasiteten og for mulighet for utbygging som den jeg har, koster jo skjorta. :-(

 

Så det jeg er ute etter er og bruke det jeg har, men gå bort fra Windows og få noe med et brukandes Webgrensesnitt. Og kanskje muligheten for at det kan kjøre WebDAV, hvis man skulle trenge dette.

Lenke til kommentar

FreeNAS er enkelt og sette opp, enkelt og konfigurere, og enkelt og bruke. Det bruker zfs som er et dønn solid filsystem (og "logical volume manager"). Anbefales!

 

Det eneste man skal være klar over er at zfs ikke er så fleksibelt som mange kunne ønske seg. Hvis man setter opp NAsen sin første gang med et gitt raid-nivå, for eksempel raid-Z1 med fire disker, så vil man måtte utvide med tilsvarende antall disker når plassen er brukt opp (hvis man vil beholde raid-nivået sitt - og det vil man jo).

 

Ofte er det enklere og bygge seg en ny NAS (med FreeNAS) når tiden for utvidelse kommer, og så migrere dataene fra den gamle til den nye NAsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger nok noe som er stabilt ja. Men pr nå har jeg ikke noe sted jeg kan gjøre av det jeg har mens det evt skulle blitt konvertert til ZFS, alt er jo nå lagret på NTFS disker.

Kjører pr i dag ikke raid på noe av dette, da det som skal være "100%" sikkert ligger i nettsky.

Så er pr nå bare single disker med det som er der.

 

Søker litt rundt og da kommer Amahi opp, men dette er visst mere en generell server OS etter hva jeg skjønner?
OpenMediaVault (OMV), tja ren NAS?

 

Noe av det som dukker opp, folk vært borti noe av dette?

 

FreeNAS er sikkert meget bra etter alt jeg leser, men står også at det er et av de mest komplekse og sette opp?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Prøvd alle de åpne NAS os'ene.

Du har jo ikke sagt hvor mye lagringsplass du trenger. Jeg kjøpte for et halv år siden noen NAS'er med 4 TB lagringsplass til 1300 stykket. El-kjop hadde også noen med 2x4TB til 1600, men ikke på min butikk.

 

FreeNAS er grei å sette opp. Problemet er hvis der blir problemer med diskene. Vanskelig å finne ut av feilene, når man har gjort alt til punkt og prikke, men feilmeldingene fremdeles er der.

 

Amahi var ikke i nærheten av FreeNAS. Flott grensesnitt, men noe krøkklete å sette opp.

 

OpenNAS er en "lett" versjon av FreeNAS. Kanskje den som er lettest å sette opp.

 

OwnCloud er den som desidert er vanskelig å få hjelp til å sette opp, da man må inn i Linux-verden for å få hjelp med OS'et man velger å kjøre den på. I den verden finnes der utrolig mange kyr, som har glemt de en gang var kalv.

Lenke til kommentar

Jeg har også sett for meg å holde meg unna de jeg må forholde meg til noe i bakgrunnen som feks OwnCloud.

Vil liksom ha et som kan minne om en ferdig NAS boks.

 

Pr nå har jeg 9TB på tre disker (2, 3 og 4) koster brått litt og få det samme i en ny NAS. :-( Skal det raides i tillegg er nok i hvertfall min lommebok litt smal :-)

 

Kanskje det er like greit og kjøre Win10?

Virker jo som om alt som generelt skal være så bra egentlig ender med et stort pes. Litt slik Raspeberry skulle være enkelt og bruke å lære. Nothing but, og i mitt syn tungvint. Hehe

Lenke til kommentar

Virker jo som om alt som generelt skal være så bra egentlig ender med et stort pes.

Alt er enkelt når du kan det, og vanskelig når du ikke kan det?

Spørsmålet er jo hva du vil:

- gjøre det "enkelt" nå når du setter det opp, og så ta trøbbelet senere en gang, når diskene begynner og feile, og du ikke er sikker på om du har backup av alle dataene?

- eller sette deg inn i det nå, slik at du vet hva du skal gjøre en gang i fremtiden når disker ryker?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker for masse svar :-) Skal sjekke opp Xpenology, se hvordan det ligger ann der.

 

Mtp backup som nevnt 2 hakk over, så er de filene som MÅ ha backup alltid gjort. Dette mot eksterne disker i safe og mot Jottacloud.

Resten er generelt ikke krise og skal jeg ha raid på 9TB koster brått masse penger, og dette vokser også. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...