Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fiber 100 til 10. koblet feil?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nylig fått fiber via eidsiva/get inn i leiligheten. har en 100 mb linje, som går inn i en ruter. denne ble koblet opp bak tvn på stua, mens kontoret er på andre siden av leiligheten. da jeg pusset opp fikk jeg lagt en cat6 kabel fra stua inn på rommet bak listene. Har ett koblingspunt på stua(hunnkjønn) og et uttak på kontoret(hunnkjønn). fra punktet på kontoret bruker jeg en patchkabel inn i den stasjonære, men da får jeg maks 10 mb på en 100 linje! noen som har noen synspunkter på problemet? kan snekkeren skutt av ledningen som går bak veggen? har elektrikeren koblet feil i punktene? håper noen har no formening om hva som kan være feil, jeg blir gal av å bare ha 10 mb av en 100 mb linje.

 

MVH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!
 

Helt rett som du skriver - du burde i utgangspunktet få mer ut av denne linjen. Du får i dag ~10mbit, noe som tilsvarer ca 1MB/s. Selv har jeg en 100mbit linje fra GET og her ligger det stabilt på 85-95mbit hele tiden. 

 

Først og fremst - har du forsøkt å koble deg til med kabel direkte i ruteren, eventuelt selve modemet dersom du ikke har et multimodem? 

Endret av ColdCode
Lenke til kommentar

Hei!

 

Helt rett som du skriver - du burde i utgangspunktet få mer ut av denne linjen. Du får i dag ~10mbit, noe som tilsvarer ca 1MB/s. Selv har jeg en 100mbit linje fra GET og her ligger det stabilt på 85-95mbit hele tiden. 

 

Først og fremst - har du forsøkt å koble deg til med kabel direkte i ruteren, eventuelt selve modemet dersom du ikke har et multimodem? 

 prøvd å koble den bærbare direkte fra routern. da ligger jeg oppunder 100mbit. så har jeg koblet den til uttaket på kontoret og da er den nede på 9 igjen. men det som er rart er at når jeg kobler en lenovo all in one pc til samme uttaket så får jeg ca 90-93, så hvorfor får jeg det på den men bare 9 på den stasjonære når det er samme uttak og patch?

Lenke til kommentar

Da jeg hadde lignende problem og slet med å finne ut hva problemet var så kjøpte jeg meg ny router. Problemet gikk ikke bort av den grunn. Årsaken hos meg var dårlig kabel. Sikkert dårlig kontakt av noe slag. Det problemet jeg fikk var at det låste seg på 10 mbps. På maskinen min måtte jeg da gå inn og stille opp linken manuelt for å få hastigheten opp igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg hadde lignende problem og slet med å finne ut hva problemet var så kjøpte jeg meg ny router. Problemet gikk ikke bort av den grunn. Årsaken hos meg var dårlig kabel. Sikkert dårlig kontakt av noe slag. Det problemet jeg fikk var at det låste seg på 10 mbps. På maskinen min måtte jeg da gå inn og stille opp linken manuelt for å få hastigheten opp igjen.

Virker som det er det som er problemet her også! står låst på 10MBPS på stasjonær og bærbar. Men synes det er så rart at det står 100 på lenovo all in one pcn. hvordan får du evt stillt den inn manuelt på 100 mbps da?

Lenke til kommentar

Hei, sjekk inne på ruteren din, og se om det kanskje er noe feil med speed/duplex settings. Det er i korte trekk det som bestemmer hastigheten din på en hjemmelinje som du har. Det kan være at ruter og PC auto negotiater feil speed/duplex settings, og med en eldre ruter vil den sette linjen din i en 10 mbit/half duplex mode. Noe som i praksis vil si at du kan sende eller motta 10 mbit til enhver tid, og ikke sende og motta 10/100 mbit til enhver tid. Litt wild guess, med tanke på at det ikke er så mye informasjon her. Hør med noen du kjenner om de har en TP-tester, den vil sjekke om det er terminert riktig i punktene dine i veggen og videre innover. Er noen pins feil/dårlige, vil testen vise dette. 

 

2 forslag fra min side, relativt greit å gå ut ifra det og se. 

 

For å sjekke hvilken hastighet ruteren sier PCen har, må du logge inn på kontrollpanelet på ruteren. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...