Gå til innhold

Fly med drone. Lover og regler


Anbefalte innlegg

Har vært inne å lest litt om regler når det gjelder droner!

MEN..

Må man være dronepilot for å fly drone? Kan jeg som privatperson fly en drone på min gårdsplass og filme/ta bilder av gårdsplassen min etc?

 

Det er bare for hobbybruk og til eget bruk.

 

Var litt vanskelig å skjlnne seg på alt av lover og regler. Skal kjøpe meg en  DJI Phantom 3 Standard drone + RTF drone på Elkjøp.

 

Takker så mye for svar.  :)  :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må registrere droner som veier mer enn 250 gram; samt du må også søke om tillatelse til å fly. En annen viktig del er forsikring (ansvarsforsikring); selv en drone på 1 KG tar livet av folk om den faller ned på dem, og du står som ansvarlig som fører. Skaden på en bil f.eks fra 100 meters høyde er også ganske ekstrem.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Såvidt jeg har forstått, så trenger man ikke å sende inn deklarering så lenge man kun driver modellflyving (drone på hobbybasis), og flyr etter forskriften. De viktigste punktene er gjengitt på dronelek.no, som Sutekh viste til over.

 

Skal man ha ansvarsforsikring eller gjøre kommersielle oppdrag, må man derimot ha et foretak med operasjonsmanual. I RO1 sender man kun inn en deklarering på at man har alt på stell. Det er en allmenn oppfatning om at så lenge man sender inn denne og tegner forsikring, så er alt vel. Folk later til å glemme at de faktisk sender inn en erklæring på at de har en operasjonsmanual innenfor regelverket, og at de kan forskriften. Luftfartstilsynet har en god mal for RO1, men den mangler litt for å oppfylle forskriften. Det er dog ikke en kjempejobb å ordne det restrerende.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...