Gå til innhold

Stadig nærmere 10 gigabit for hjemmet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Både ja og nei, er også 10G noen et gjennomsnitt hjem trenger per dags dato? Ja kjekt og ha men kan ikke see hvor meg mange som faktisk har det behovet

 

Nå tenkte jeg 2,5 giga. Såvidt jeg kan se har det aldri vært et seriøst alternativ for hjemmebruk.

 

AtW

 

Var en diskusjon  om det her på forumet for en stund siden.  fant den ikke når jeg så raskt gjennom historikk. 

Lenke til kommentar

Dette er sikkert kjekt å ha, men i NAS'er så er vel prioritet store billige disker i en eller annen form av RAID eller redundans. Hvor mange slike diskløsninger klarer å sende/motta over 1 Gb med data? Greit at nyere SSD'er klarer dette, men da blir igjen diskene flaskehalsen, ikke nettverket. Og har man flere klienter mot samme NAS så blir i hvertfall diskene i NAS'en flaskehalsen, ikke nettverket (med mindre du har en større NAS med flere forskjellige RAID sett da).

Det som kan begynne å bli av interresse med så kjappe NICs er å kjøre iSCSI på disse NAS'ene mot arbeidsstasjoner eller servere.

 

Vurderer å oppgradere min hjemmebygde low power server med RAID til 2x SFF/NUC med 2xSDD pr maskin og kjøre Storage Spaces Direct. Samt et disk kabinett med iSCSI. Hadde vært perfekt for Hyper-V maskinene mine og lagringsbehovene :)

Lenke til kommentar

 

 

Både ja og nei, er også 10G noen et gjennomsnitt hjem trenger per dags dato? Ja kjekt og ha men kan ikke see hvor meg mange som faktisk har det behovet

 

Nå tenkte jeg 2,5 giga. Såvidt jeg kan se har det aldri vært et seriøst alternativ for hjemmebruk.

 

AtW

 

Var en diskusjon  om det her på forumet for en stund siden.  fant den ikke når jeg så raskt gjennom historikk. 

 

 

Ja, jeg husker den diskusjonen også, men det var nok et tilfelle av en bruker eller to som ikke hadde satt seg så godt inn i sakene.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er sikkert kjekt å ha, men i NAS'er så er vel prioritet store billige disker i en eller annen form av RAID eller redundans. Hvor mange slike diskløsninger klarer å sende/motta over 1 Gb med data? Greit at nyere SSD'er klarer dette, men da blir igjen diskene flaskehalsen, ikke nettverket. Og har man flere klienter mot samme NAS så blir i hvertfall diskene i NAS'en flaskehalsen, ikke nettverket (med mindre du har en større NAS med flere forskjellige RAID sett da).

Det som kan begynne å bli av interresse med så kjappe NICs er å kjøre iSCSI på disse NAS'ene mot arbeidsstasjoner eller servere.

 

Vurderer å oppgradere min hjemmebygde low power server med RAID til 2x SFF/NUC med 2xSDD pr maskin og kjøre Storage Spaces Direct. Samt et disk kabinett med iSCSI. Hadde vært perfekt for Hyper-V maskinene mine og lagringsbehovene :)

 

Nesten alle om de har ok CPU, diskene klarer fint å levere godt over 1 gigabit.

En annen fordel er at man med moderat oppløsning kan sende skjermsignal ukomprimert (selv om jeg savner litt flere tekniske lønsinger for dette)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

"Modellen vi sikter til har fått betegnelsen Biostar Racing X299GT9 og er en alvorlig sak i EATX-formfaktoren. Skulle du trenge syv x16 PCIe-spor, får du det på denne saken. "

 

Om jeg ikke leser feil, så har x299 24 PCI Express Lanes. Jeg får ikke det helt til å henge sammen med 7 x16 spor?

Lenke til kommentar

"Modellen vi sikter til har fått betegnelsen Biostar Racing X299GT9 og er en alvorlig sak i EATX-formfaktoren. Skulle du trenge syv x16 PCIe-spor, får du det på denne saken. "

 

Om jeg ikke leser feil, så har x299 24 PCI Express Lanes. Jeg får ikke det helt til å henge sammen med 7 x16 spor?

 

Kommer an på hvilken prosessor du kjøper.. Om du skal sette sammen en high end rig må det bli nøye planlagt, ellers risikerer du å miste mange av pros til moboen. Eksempelvis vil Kaby Lake-X quad core CPUs ha 16 PCIe lanes, mens Skylake-X familen vil ha 28 PCIe lanes for low-end CPUs og 44 PCIe lanes for high-end CPUs. Confused yet?

 

AMD threadripper derimot, kommer til å ha 64 PCIe lanes, aktivert for alle threadripper SKUs. Ikke rart linus tok et oppgjør med intel nylig..

Lenke til kommentar

 

Enig, dette er på tide. og som jeg har sagt før 2.5/5Base-T var og er en blindvei.

 

Kanskje, men det er viktig å huske at poenget med 2.5GBASE-T og 5GBASE-T er at de skal kunne brukes med samme kabling som du allerede har for 1000BASE-T, mens 10GBASE-T krever at du bytter ut alt.

 

 

Nei, det gjør det i stor grad ikke, det støtter av både cat6, cat6a, og cat7.

 

AtW

Lenke til kommentar

Både ja og nei, er også 10G noen et gjennomsnitt hjem trenger per dags dato? Ja kjekt og ha men kan ikke see hvor meg mange som faktisk har det behovet

 

Folk flest, overhodet ikke. Selv kjører jeg direktelink mellom filservern og arbeidstasjonen. Med 8 disker i Raid10 over NFS og direkte jobbing mot denne filserveren, er det faktisk et behov for 10Gbit/s. Ikke nødvendigvis bare hastigheten i seg selv, men også responstiden/ping.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Både ja og nei, er også 10G noen et gjennomsnitt hjem trenger per dags dato? Ja kjekt og ha men kan ikke see hvor meg mange som faktisk har det behovet

 

Nå tenkte jeg 2,5 giga. Såvidt jeg kan se har det aldri vært et seriøst alternativ for hjemmebruk.

 

AtW

Kommer mye an på hvor mange som bruker nettverket hjemme..

Er man flere "power users" så hadde gigabit+ vært det optimale

Lenke til kommentar

 

 

Både ja og nei, er også 10G noen et gjennomsnitt hjem trenger per dags dato? Ja kjekt og ha men kan ikke see hvor meg mange som faktisk har det behovet

 

Nå tenkte jeg 2,5 giga. Såvidt jeg kan se har det aldri vært et seriøst alternativ for hjemmebruk.

 

AtW

Kommer mye an på hvor mange som bruker nettverket hjemme..

Er man flere "power users" så hadde gigabit+ vært det optimale

 

 

Skjønner ikke helt hva du mener? Mener du 2,5 gigabit er et bedre alterantiv enn 10 gigabit om man er få brukere?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...