Gå til innhold

forbedret kjøling for i7 7700K


Rascal

Anbefalte innlegg

Kan noen komme med tips til forbedret kjøling for i7 7700K som også er relativt stillegående?

 

Vil denne holde?

 

Corsair Hydro Series H60 CPU Kjøler 120mm Radiator, 115x/2011/2011-3/1366, AM2(+)/AM3(+)/AM4/FM1/FM2, 2000 RPM,54 CF

 

https://www.komplett.no/product/769223/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/corsair-hydro-series-h60-cpu-kjoeler#

Endret av Rascal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan noen komme med tips til forbedret kjøling for i7 7700K som også er relativt stillegående?

 

 

Om du bor i Oslo kan du stikke innom Digital Impuls, så hjelper de deg med å de-lid'e den. TIM og montering fra fabrikk er så dårlig at det er ganske mange grader tjent på de-lid..

Lenke til kommentar

 

Du må nesten spørre dem. Jeg så bare en som jobber der sa i en tråd her på forumet at det var noe de kan gjøre. Men uten at pris ble nevnt. Kanskje de gjør det som en service om du kjøper ny TIM hos dem? Jeg vet altså ikke, men så veldig mye kan det ikke eventuelt være snakk om..

Hva mener du med TIM?

 

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=tim 

 

 

Thermal Interface Material. Det er et materiale med gjerne litt tannpasta liknende konsistens. Som skal lede termisk energi så godt som mulig. Derav klengnavnet "kjølepasta" (I Norge). Intel er kjent for å bruke et materiale med mye dårligere termisk lede evne enn hva man ellers får kjøpt. Og også til dels dårlig påføringsmetode når de påfører det mellom prosessorens kjerne, og varmesprederen, som også ligger som et beskyttende lokk over selve kjernen på mange prosessor modeller. Blant annet din.

 

Å de-lid'e er å fjerne dette "lokket", med hovedformål å bytte det termisk ledende materialet som er der fra fabrikk. Jeg mener jeg har sett folk på forumet her med custom loop vannkjøling, påstå at de med bare å bytte TIM har fått ned temp under load med 10 - 15 grader på 7700K, om det ikke var mer?

 

Det er viktig å være klar over at, om ikke dette fjerner garantien på CPU'en din. Så er det ingenting som gjør det. :p

 

Å de-lid'e på "gamlemåten" (skrustikke, planke og hammer) er (åpenbart) forbundet med stor risiko. Spesielt på nyere CPU'er med tynnere PCB enn før. Derfor altså dette markedet for de-lid kit. Som gjør dette på en mye mer skånsom måte. Og som Digital Impuls altså ikke tvinger deg til å kjøpe, men lar folk låne i butikken demmes. Men svært sannsynlig på eget ansvar, selv om jeg tipper de hjelper kunder med selve operasjonen.

 

Som sagt, pris vet jeg ikke. Kanskje det er en service om du kjøper TIM hos dem. Og de selger sikkert noe av det beste man får på det markedet. En liten tube på et par gram (holder til mange påføringer selv om det høres veldig lite ut) koster vel ofte rett under 200Kr?

 

Kaby Lake CPU'er har en "heat bug" som mange mener tilskrives den dårlige/påføringen av TIM mellom varmespreder og kjerne. Som altså utenom å gi mye dårligere temperatur enn ødvendig. Også gir raske temperatur spikes innimellom. Og er sånn sett enda en vektige grunn til at jeg selv ville vurdert å utføre "operasjonen".

 

Men som sagt; si farvel til garantien..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...