Gå til innhold

Hei, burde jeg oppgradere min CPU? og hvilken?

Avstemning:  

3 stemmer

1. 1. Oppgradere prosessor eller hovedkort?

• Prosessor (Eks: I5, I7 / AMD)
      3
    • Hovedkort (Eks: B85, B250M / AX370)
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg har en I5-4570 3.20 GHz (Non-K) prosessor stående i min stasjonærende pc.

Denne har jeg hatt i 1-2 år nå og spillene jeg spiller krever mer cpu-kraft, og den jeg har nå rekker ikke til. Spiller mye Cities; Skylines i det siste, og byene blir for store til at cpu'en makser ut på 100% veldig ofte, fps'en går ikke direkte ned men ser fps-hakk og cpu-bruken er veldig høy, veldig ofte.

Litt mer informasjon om hva pcen sin bruk er:

- Gaming generelt, litt små-jobbing.

- 4-5k til disposisjon?

- Overklokkes: Ja.

- Helst Intel.

Da er spørsmålet mitt dette, eller mer sagt 2.

1. Burde jeg oppgradere til en cpu som I7-4790K 4 GHz som støtter LGA 1150 som mitt hovedkort/motherboard bruker?

2. Eller burde jeg oppgradere hoved-kortet/motherboardet mitt så jeg kan bruke en høyere/kraftigere cpu? (Må nok kjøpe cooling / bedre psu samtidig?)

Har spurt dette et parr steder og I7-4790K 4 GHz ser ut som vinneren, men vet ikke om den er kraftig nok heller ettersom Cities Skylines bruker veldig mye cpu-kraft når byen min enten treffer et punkt hvor veldig mye skjer på en gang.

Å får og gjøre dette klart:

Nei, ram'en men er ikke problemet, og skjermkortet er også kraftig nok. Ettersom jeg har 24 GB ram og et MSI skjermkort. (R9 380 4 GB Gaming) så det holder i massevis her.

Noen som har noen forslag over hva jeg burde gjøre? Legger til mine specs nedenfor så folk ikke bare "spurter ut" et svar med in-kompatible utstyr/specs jeg ikke har kompatibel med.

Specs:

CPU - Intel Core i5-4570 3.20 GHz

GPU - MSI Radeon R9 380 Gaming 4GB

RAM: 24576 MB (24 GB) (HyperX~)

SSD1: Intel SSDSC2CT180A4 (167 GB)

HDD1: HyperBox-X (465 GB)

SSD2: Samsung 850 EVO (500 GB)

PSU: Cooler Master G550M

Kabinett - CM Storm Scout 2 Advanced Gaming

Endret av MultiGamerClub
Videoannonse
Annonse
Skrevet

RAM kan være ett problem da du har kombinert flere kits. Men jeg ville ha oppgradert CPU og kun CPU for denne gang da budsjettet ikke strekker til oppgradering av HK og CPU. Evt se om du finner en grei mobo og cpu combo på finn.

Skrevet

1. Burde jeg oppgradere til en cpu som I7-4790K 4 GHz som støtter LGA 1150 som mitt hovedkort/motherboard bruker?

Ja, innenfor ditt budsjett er det den beste løsningen. De her har en 4790K inne. Hvis du ikke får den ytelsesforbedringen du trenger/ønsker så kan du jo bruke angreretten og sende CPU tilbake.

Skal du oppgradere hele maskina så må du nok spare opp en del mer penger. 4-5000 kr er jo ingenting i disse dager for PC.

Skrevet

Hvis han selger for eksempel egen CPU+HK+8GB som en pakke, og 16GB Kit'et separat på finn.no. Og så legger til budsjettet sitt på 4-5K. Bør han ha råd til en av disse. Jeg ville trodd det fort blir langt å foretrekke. Kan være Netonnet har noen tilsvarende pakker også..

Skrevet

Hvis han selger for eksempel egen CPU+HK+8GB som en pakke, og 16GB Kit'et separat på finn.no. Og så legger til budsjettet sitt på 4-5K. Bør han ha råd til en av disse. Jeg ville trodd det fort blir langt å foretrekke. Kan være Netonnet har noen tilsvarende pakker også..

Pluss en Windows lisens da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...