Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har lyst å dele eventuelle kilder til eksamen?

Og tror dere at det er nødvendig å trekke inne alle vedleggene fra forbredelsesdelen? :-)

 

Tror ikke det. Ut fra hintet så sto det jo mer eller mindre bare at det ble visst til synspunkter som kunne være relevant.. Jeg har lest gjennom de to siste vedleggene, ettersom det første egentlig ikke tok opp så mange psykologiske spørsmål/teorier, og gjort noen notater og sammenlignet litt. Føler det er enorme mengder stoff man kan gå gjennom til eksamen.. Sitter med 40 sider selvskrevne notater, og føler meg ikke ferdig.. Er jo ÅPENBART at ikke alt vil være relevant, tror det blir hver enkelt sin "judgementcall" :) 

Lenke til kommentar

Igjen om spiseforstyrrelse, I følge Freud sin psykoanalitiske teori så er Anoreksi tolket som en seksualfrykt eller frykt for "oral inseminasjon". Nyere forskning innenfor psykodynamisk teori vetklegger heller at barnets behov ikke ble tilfredsstilt og at anoreksi evt. andre spiseforstyrrelser er en uttrykk for mangel.

 

Freud baserte seg også på forsvarsmekanismer, så her er det viktig å nevne super-ego, id og ego.

 

Kognitiv tenkning; klar sammenheng mellom atferd som fører til automatiske handlinger/tanker. Typiske leveregler slik som "om jeg spiser den brødskiva blir jeg tykk" dette fører til at atferden blir påvirket. Sosiale forhold med familie, venner, kultur, samfunn påvirker individets tenkning derigjennom atferden. - Dette fant jeg fra en rapport på nettet kalt "Det va krig og æ va uskyldig sivilvefolkning".

 

Det var interessant, har ikke helt rukket å lese meg opp på freud enda.. Mange av hans teorier er jo da ekstremt diskutert, som libido hos barn. Et spennende synspunkt da, men det er vel mer forskning som tyder på at det Eriksons teori om psykososial utvikling er mer relevant for å drøfte spiseforsyrrelser. Eller hva tenker du? :)

Lenke til kommentar

Ja, du har helt rett! ? Freud sin psykoanalitiske teori har jo fått en del kritikk og den blir ikke tatt så mye hensyn nå for tiden fordi den fokuseret veldig mye på det seksuelle, Erikson derimot er mer aktuell og du trenger ikke å fokusere mye på Freud egentlig, allikevel føler jeg at Freuds forsvarsmekanismer slik som regresjon og fortrengning kan være viktig.

 

Piaget akkomodation kan være også et eksempel man kan trekke inn. ?

Lenke til kommentar

Ja, du har helt rett! Freud sin psykoanalitiske teori har jo fått en del kritikk og den blir ikke tatt så mye hensyn nå for tiden fordi den fokuseret veldig mye på det seksuelle, Erikson derimot er mer aktuell og du trenger ikke å fokusere mye på Freud egentlig, allikevel føler jeg at Freuds forsvarsmekanismer slik som regresjon og fortrengning kan være viktig.

 

Piaget akkomodation kan være også et eksempel man kan trekke inn.

 

Synes dette emnet er utrolig spennende. Skriver foreløpig et avsnitt om Bobo-dukken og Bandura (modellæring) og lurer på om jeg kan trekke linjer mellom barn som observerer vold på TV, og utviser adferd i henhold til dette, og barn og unge som observerer "vakre" mennesker på TV med gode egenskaper og forsøker og imitere dette gjennom adferd. Synes også det er interessant å trekke fram barnefilmer som viser hvordan de slemme menneskene ofte er de uattraktive (tykke, stygge, store neser) og at man ilegger disse negative egenskaper. Altså de pene på barnetv er snille, de slemme er stygge, og om glorieeffekten kan være relevant å drøfte i henhold til dette .. 

Lenke til kommentar

hvor står det om bobodukken og bandura? hvilken bok har du ? 

 

Står vel strengt tatt ikke om den i boken. På youtube ligger det en del videoer. Ellers så kan du google Albert Bandura (canadisk psykolog) Han var svært fremtredende for forskning innen modellæring. Bobodukken er et eksperiment hvor barn så på TV og fikk enten se en voksen person vise aggressiv adferd, eller ingen adferd mot en dukke. Barna fikk så leke med dukken, de som hadde sett den voksne slå og sparke dukken imiterte den adferden, de som ikke hadde sett aggressiv adferd utøvd viste ingen tegn til å ville slå dukken. Er ganske skumle opptak, og sier en del om vold i media. Jeg tenker at det kan overføres til seksualisering i media - barn og unge ser på kropper som blir fremhevd i reklamer og forsøker å imitere dette ved å slanke seg.  Om du har hørt om eksperimentet er det ikke meningen å høres ut som jeg tror jeg er ekstremt smart.. men det er lurt å vite litt om eksperimentet før du ser opptaket :) Har aschehoug  psykologi 2 og "utviklingspsykologi" av Steven von tetzner som primærkilder :) bobo-dukken har jeg funnet informasjon om som sekundærkilder :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror dere det er viktig å nevne alle de teoriene (Freud, Erikson osv.) - det er jo egentlig ikke på pensum? Eller er det meningen at man skal kunne alt fra Psykologi 1 inn og ut og derfor koble det til det også?

Man trenger ikke koble til noe fra Psykologi 1, siden det ikke er pensum. Det er selvfølgelig ikke feil om man velger å gjøre det, så lenge ikke man glemmer at Psykologi 2 er primærfokuset. Source: råd fra lærer

 

Må innrømme at jeg ikke helt ser hvordan man kan dra inn Freud på en relevant måte, men om man velger å skrive noe om at ungdom er i en sårbar fase i livet går det jo an å nevne noe om f.eks. Eriksons kriser

Lenke til kommentar

Hvordan kan temaet holdninger knyttes opp til kroppsbilde? :)

 

Massemedier blir svært viktig å nevne ettersom den teritærsosaliseringen foregår på dette feltet og det har fått et større fokus i dag enn hvordan det var før.

 

Holdningene individet selv har, kommer jo av påvirkning fra foreldre først og fremst men når barnet kommer i tenårene så er det ikke lenger så stor påvirkningskraft hos foreldrene men heller hos venner og sosiale medier.

 

Hvordan tolker dere vedleggene som hjelp til oppgaven?

Lenke til kommentar

Til fredagskjos: Åh det var bra sammenligning! Føler at det du sa kan være utrolig viktig å skrive om ☺

 

Jeg har skrevet et avsnitt om prestasjonsangst, om at innenfor læringspsykologien blir prestasjonsangst forklart noe som er innlært i tilknytning til en situasjon der det blir forventet av en person å fremheve noe. Nevnte også stimulusgeneralisering.

 

Føler at pavlov klassisk betinging (assosiasjon forbindelse mellom ubetinget stimulus og betinget stimulus) kan nevnes innenfor prestasjonsangst som deretter kan utvikles til spiseforstyrrelse. ?

Lenke til kommentar

 

hvor står det om bobodukken og bandura? hvilken bok har du ? 

 

Står vel strengt tatt ikke om den i boken. På youtube ligger det en del videoer. Ellers så kan du google Albert Bandura (canadisk psykolog) Han var svært fremtredende for forskning innen modellæring. Bobodukken er et eksperiment hvor barn så på TV og fikk enten se en voksen person vise aggressiv adferd, eller ingen adferd mot en dukke. Barna fikk så leke med dukken, de som hadde sett den voksne slå og sparke dukken imiterte den adferden, de som ikke hadde sett aggressiv adferd utøvd viste ingen tegn til å ville slå dukken. Er ganske skumle opptak, og sier en del om vold i media. Jeg tenker at det kan overføres til seksualisering i media - barn og unge ser på kropper som blir fremhevd i reklamer og forsøker å imitere dette ved å slanke seg.  Om du har hørt om eksperimentet er det ikke meningen å høres ut som jeg tror jeg er ekstremt smart.. men det er lurt å vite litt om eksperimentet før du ser opptaket :) Har aschehoug  psykologi 2 og "utviklingspsykologi" av Steven von tetzner som primærkilder :) bobo-dukken har jeg funnet informasjon om som sekundærkilder :)

 

Tusen takk, hjalp veldig!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

hvor står det om bobodukken og bandura? hvilken bok har du ? 

 

Står vel strengt tatt ikke om den i boken. På youtube ligger det en del videoer. Ellers så kan du google Albert Bandura (canadisk psykolog) Han var svært fremtredende for forskning innen modellæring. Bobodukken er et eksperiment hvor barn så på TV og fikk enten se en voksen person vise aggressiv adferd, eller ingen adferd mot en dukke. Barna fikk så leke med dukken, de som hadde sett den voksne slå og sparke dukken imiterte den adferden, de som ikke hadde sett aggressiv adferd utøvd viste ingen tegn til å ville slå dukken. Er ganske skumle opptak, og sier en del om vold i media. Jeg tenker at det kan overføres til seksualisering i media - barn og unge ser på kropper som blir fremhevd i reklamer og forsøker å imitere dette ved å slanke seg.  Om du har hørt om eksperimentet er det ikke meningen å høres ut som jeg tror jeg er ekstremt smart.. men det er lurt å vite litt om eksperimentet før du ser opptaket :) Har aschehoug  psykologi 2 og "utviklingspsykologi" av Steven von tetzner som primærkilder :) bobo-dukken har jeg funnet informasjon om som sekundærkilder :)

 

Tusen takk, hjalp veldig!!

 

 

Haha ikke noe problem. Vi er sammen om dette :D 

Lenke til kommentar

Til fredagskjos: Åh det var bra sammenligning! Føler at det du sa kan være utrolig viktig å skrive om ☺

 

Jeg har skrevet et avsnitt om prestasjonsangst, om at innenfor læringspsykologien blir prestasjonsangst forklart noe som er innlært i tilknytning til en situasjon der det blir forventet av en person å fremheve noe. Nevnte også stimulusgeneralisering.

 

Føler at pavlov klassisk betinging (assosiasjon forbindelse mellom ubetinget stimulus og betinget stimulus) kan nevnes innenfor prestasjonsangst som deretter kan utvikles til spiseforstyrrelse.

Ikke for å være uhøflig, men kunne du tenke deg å dele det avsnittet? Har ikke tenkt på det i det hele tatt og ville vært gøy å lese dine tanker om emnet. Kan selvfølgelig sende deg noe av det jeg har skrevet dersom du synes noe av det virket interessant å lese :p 

Lenke til kommentar

Jeg tar faget som privatist. Jeg har ikke lest boken. Dersom jeg snakker kun om tema og trekker ingen psykologiske teorier i teksten min, vil jeg få stryk eller holder det akkurat for å få bestått. :) Hvis noen hadde lagt ut de forskjellige teoriene man kan bruke og hva de går ut på som er knyttet til tema imårra så hadde jeg blitt en veldig veldig glad. Hvis dere har notater klart, send meg er dere snille  :)  :)  :)  

Lenke til kommentar

Jeg tar faget som privatist. Jeg har ikke lest boken. Dersom jeg snakker kun om tema og trekker ingen psykologiske teorier i teksten min, vil jeg få stryk eller holder det akkurat for å få bestått. :) Hvis noen hadde lagt ut de forskjellige teoriene man kan bruke og hva de går ut på som er knyttet til tema imårra så hadde jeg blitt en veldig veldig glad. Hvis dere har notater klart, send meg er dere snille  :)  :)  :)  

Trekker du ikke inn teorier, analyser og eksempler kan du anse eksamen din som en 1'er.

Lenke til kommentar

Jeg tar faget som privatist. Jeg har ikke lest boken. Dersom jeg snakker kun om tema og trekker ingen psykologiske teorier i teksten min, vil jeg få stryk eller holder det akkurat for å få bestått. :) Hvis noen hadde lagt ut de forskjellige teoriene man kan bruke og hva de går ut på som er knyttet til tema imårra så hadde jeg blitt en veldig veldig glad. Hvis dere har notater klart, send meg er dere snille  :)  :)  :)  

 

Tror det er bedre å starte med teorier og så reflektere rundt emnet i henhold til de teoriene :) dumt at du ikke har lest noe før eksamen da. Er nok ikke mange som er villige til å sende deg fullstendige notater hvis du selv ikke har noe å komme med i en diskusjon dessvere :/ mener at det helt i starten av diskusjonen ble satt opp noen forslag til hva man bør lese på av en bruker. Kanskje du kan starte med det? :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...