Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Strøk på oppkjøring.


Anbefalte innlegg

Hei jeg strøk på oppkjøring 24.05.2017 (a1) alle venner, familie og kjørelærer mener jeg er mer enn god nok til å bestå, har også øvelseskjørt over 4200km+ på egen sykkel. 
 
Var drit nervøs for å stryke, men hadde forberedt meg i over et år og var greit kjent i området jeg hadde oppkjøring. Var så nervøs at jeg ikke klarte å sitte stille på sykkelen. Sensor mente jeg ikke var trafikksikker pga av en hendelse som skjedde nesten med engang vi begynte å kjøre. Han sa også at han ikke hadde noe å si på kjøre måten min og plassering var så og si perfekt.
 
Hadde oppkjøring i åsane og på motorvegen mot bergen var det en hindring som dekket 3/4 deler av høyre felt, jeg så hindringen tidlig og prøvde å legge meg ut i venstre felt men ingen av bilene slapp meg til. De kjørte alle i 80 med ca 1-2 sekunder fra hverandre og var umulig for meg å legge meg over. Var også i rushtrafikk da jeg møtte til oppkjøring 08:10.
 
Jeg kom nærmere og nærmere hindringen og så til slutt en åpning litt lengre bak bilene, og gasset da rolig ned til 70 og det var ingen biler som ble forstyrret av dette bak meg å sensor. Da jeg kom til åpningen og var veldig nærme hindringen prøvde bilen i venstre felt å stenge åpningen. 
Da jeg passerte hindringen lå jeg rett ved siden av de hvite stripene på høyre side. Slik at jeg hadde trygg avstand fra hindringen og bilene i venstre felt i tilfelle den skulle gasse og ikke bremse. Bilen gasset opp og kjørte opp på siden av meg og til slutt forbi når jeg var midt i høyre felt igjen. Sensor begynte å le av meg og sa dirkete at jeg strøk og måtte snu
 
Sensor ga meg skriftlig tilbake melding hvor det står "høy risiko ved feltskifte, bil i venstre felt svinger unna." Sensor spurte meg hvordan jeg ville gjort det annerledes, men spurte tilbake hvordan han ville løst den situasjonen og jeg fikk ingen tilbakemelding og sensor så veldig usikker ut. 
 
Sensoren prøvde heller ikke å gjøre meg trygg eller mindre nervøs før eller under kjøring men var mer opptatt av å gjøre meg mer nervøs og mindre trygg på han enn jeg allerede var, virket nesten som han prøvde å få meg til å stryke fra første gang jeg hilste på han.
 
Situasjonen så slik ut (bilde) bilen i venstre felt gasser opp på siden av meg, jeg ligger i 80, bilen i venstre ligger i over 80.

Har fått ny oppkjøring i juni og er enda mer nervøs enn det jeg var forgje gang. Lurer på om dere har noen tips til hvordan jeg kan bli kvitt nervøsiteten, og noen kommentarer til hvordan dere ville løst situasjonen over.

 

 

post-442690-0-22870600-1495730871_thumb.jpg

Endret av eerleend
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik du beskriver situasjonen, så virker det som om du gjorde mye rett. (1) Du var oppmerksom, slik at du så hindringen tidlig. (2) Du begynte å signalisere med en gang at du ville bytte felt.

Problemet er selvfølgelig at du utsatte deg selv for fare ved å presse deg inn. Men skjønner at det er vanskelig, for hadde du havnet helt fremme ved hindringen, så ville du vært helt avhengig av at en bil omtrent bremset helt opp. Det som vel er mest irriterende, er jo at ingen andre viste hensyn, og slapp deg inn. Lurer nesten på om egentlig skal gjøre det i en slik situasjon også:
 

§ 8.Kjørefeltskifte

1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.

Tilsvarende gjelder den som vil kjøre ut fra vegkant eller på annen måte endre kjøretøyets plass i sideretning.

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke når antallet vanlige kjørefelt i samme retning reduseres. Farten skal gjensidig tilpasses slik at de kjørende vekselvis kan fortsette uten unødig hinder eller forstyrrelse.

...


Spørsmålet er altså om hindringen som dekket hele veibanen regnes som "redusering" av antall kjørefelt. Eller om dette kun gjelder når det på vanlig måte reduseres, eller vegvesenet har satt opp skilting om det ifb veiarbeid osv.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Jeg har opplevd at sensorer ofte er litt for høye på seg selv og har liten evne til å leve seg inn i situasjoner. Det er mye som skjer i trafikken og det er mange avgjørelser man må ta. Det at ikke sensor svarte deg på hva du skulle ha gjort viser jo bare at han nok kanskje hadde gjort det samme selv.

 

Det samme gjaldt sensoren jeg hadde når jeg kjørte opp til tunglappen. Jeg besto med glans, men sensor var veldig ivrig på og grave frem negative ting. Jeg var ganske sikker selv på at jeg hadde klart det og spilte litt ydmyk for å styrke selvtillitten hans når dommen skulle avgis, men etter at han sa at jeg hadde bestått med god margin så satt jeg allikevel igjen med en blandet følelse av sensoren.

 

Jeg tok tunglappen for snart fire år siden og jeg har øvekjørt ett år før jeg startet så jeg var godt rustet. Jeg tok også tung lappen som 37-åring og har kjørt bil siden jeg var 18 år. 

 

Det at han lo av deg samtidig som han sa at du strøk sier jo litt. 

 

Men så klart, dette er hva jeg mener basert på det DU sier. Kan være at sensor så ting som ikke du så. Du nevner også en hendelse helt i starten og utdyper vel ikke hva dette var. Så kanskje var det en samlet vurdering som gjorde at du strøk?

 

Uansett kjipt. Jeg mener man fort kan se hvor sikker man er på seg selv og kjøringen ved å kjøre bak noen på MC. Jeg ser med en gang når jeg har en MC forran meg som har en uerfaren sjåfør. Spesielt i trafikk og steder med mange svinger. Da blir det mye vingling i veibanen (kampen om å finne en god flyt) og at man glemmer blinklys og sporvalg i tett trafikk etc. 

 

Er ikke alltid man ser sine egne feil selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...