Gå til innhold

IKEAs smarte lyspærer får støtte for alle de store smarthus-plattformene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får man valgt temperatur på lyset med disse løsningene?

Noen av pærene støtter valg av temperatur.

Du må ha en gateway og minst en bryter/dimmer/ir sensor og minst en pære.

 

Bryter/dimmer/ir vil gruppere lys under seg.

Home-assistant kan styre tradfri allerede i dag.

Lenke til kommentar

Jeg trenger belysning som lar meg få 6500k når jeg arbeider og 2500-3k ellers. Helst "by the touch of a button".

 

Noen pærer støtter regulering av hvit lys. Men den når ikke 6500k. Du har tre moduser. Enn veldig varm hvit. En vanlig varm hvit (2700k). Og en kald hvit (3500k). Og det stopper der

 

Se forøvrig her

http://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/teaser-705/public/IKEA_TRADFRI_APP_mars2017_2.jpg?itok=rBD8GaiE

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Jeg tipper de "store" plattformene i dag er døde om noen få år. Proprietære databærere og dumme enheter overlever neppe. Z-wave er f.eks helt krise om man sammenligner med faktisk moden teknologi som fungerer. Man må jo være ingeniør eller proff for å sette opp noe som helst. Fremtiden ligger i tcp/ip over åpne protokoller.

Endret av Audun_K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tipper de "store" plattformene i dag er døde om noen få år. Proprietære databærere og dumme enheter overlever neppe. Z-wave er f.eks helt krise om man sammenligner med faktisk moden teknologi som fungerer. Man må jo være ingeniør eller proff for å sette opp noe som helst. Fremtiden ligger i tcp/ip over åpne protokoller.

 

Flere av de store er moden og åpen teknologi som faktisk fungerer. (og som kan bæres over tcp-/ip om ønskelig), men vi får se litt hva som tar over, skal man ha enheter på batteri, så er det fordelaktig med noe som bruker lite batteri feks.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Z-wave er f.eks helt krise om man sammenligner med faktisk moden teknologi som fungerer. Man må jo være ingeniør eller proff for å sette opp noe som helst.

Æh.. nei.

Fremtiden ligger i tcp/ip over åpne protokoller.

Som AtW nevner, tcp/ip over WiFi krever mye energi. En z-wave batteridrevet bryter som bare limes på veggen holder i mange år.

Her er det bedre med noe som er utviklet til formålet.

Lenke til kommentar

Hvis den store fordelen med Z-wave et. al. er "trådløse brytere får lenger batteritid" er teknologien fortapt. Det er virkelig ikke nok til å veie opp for alle ulempene sammenliknet med det som kommer fra de store nå, der oppsett, software og bruk er fullstendig strømlinjeforma (men der mulighetene er mer begrenset).

 

Jeg har satt opp et hus med z-wave og vet hvor håpløst det er sammenliknet med hva man faktisk kunne oppnådd om det var laget med litt omtanke. Både pairing, topologi, administrasjon og oppsett er uendelig mye vanskeligere enn f.eks Homekit. Bare det å bytte ut hovedenheten er stort sett et mareritt, og det er stadig noe som ikke fungerer 100% som det skal med programvaren siden alle på markedet er små ingeniørbedrifter uten peiling på software. Bruker altså Z-wave selv, men mener bestemt at det er en tulleteknologi foreløpig, med altfor mye kompleksitet og for mye frihet for å gjøre feil. Hvor mange enheter er det en dimmer rapporterer at den er igjen? Og hvordan finner en amatør ut hvem av dem som faktisk dimmer lyset?

 

For meg som er nerd, softwareingeniør og interessert går det fint. Men for folk flest? Aldri i livet. Jeg vet ikke hva som blir den løsningen som slår igjennom, men jeg er ganske sikker på at massemarkedet ikke kommer til å kjøre på z-wave i fremtiden.

 

BT Smart har ikke mye dårligere rekkevidde enn z-wave, har ca. samme batterilevetid, og kan snakke med alt. Jeg tror fremtiden ligger i en blanding av ethernet, bluetooth, wifi og sikkert andre bærere, men at alle snakker tcp i stedet for proprietære protokoller. Om en av de "gamle" protokollene overlever setter jeg penga på Zigbee, det virker som det er det som støttes av stort sett alle som kommer inn på markedet nå.

 

 

(KNX er nok også kommet for å bli for litt tyngre installasjoner, iallfall på mellomlang sikt, men jeg tipper TCP/IP tar over der også.)

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Du trenger bare en "smart" (nok) kontroller for å få til et "lett nok" brukergrensesnitt. Hvilken kommunikasjonsform enhetene bruker seg imellom bør være uinteressant for sluttbruker bare de når kontrolleren på en god måte. Selve kontrolleren bør naturligvis kunne nås via IP.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hvis den store fordelen med Z-wave et. al. er "trådløse brytere får lenger batteritid" er teknologien fortapt. Det er virkelig ikke nok til å veie opp for alle ulempene sammenliknet med det som kommer fra de store nå, der oppsett, software og bruk er fullstendig strømlinjeforma (men der mulighetene er mer begrenset).

 

Jeg har satt opp et hus med z-wave og vet hvor håpløst det er sammenliknet med hva man faktisk kunne oppnådd om det var laget med litt omtanke. Både pairing, topologi, administrasjon og oppsett er uendelig mye vanskeligere enn f.eks Homekit. Bare det å bytte ut hovedenheten er stort sett et mareritt, og det er stadig noe som ikke fungerer 100% som det skal med programvaren siden alle på markedet er små ingeniørbedrifter uten peiling på software. Bruker altså Z-wave selv, men mener bestemt at det er en tulleteknologi foreløpig, med altfor mye kompleksitet og for mye frihet for å gjøre feil. Hvor mange enheter er det en dimmer rapporterer at den er igjen? Og hvordan finner en amatør ut hvem av dem som faktisk dimmer lyset?

 

For meg som er nerd, softwareingeniør og interessert går det fint. Men for folk flest? Aldri i livet. Jeg vet ikke hva som blir den løsningen som slår igjennom, men jeg er ganske sikker på at massemarkedet ikke kommer til å kjøre på z-wave i fremtiden.

 

BT Smart har ikke mye dårligere rekkevidde enn z-wave, har ca. samme batterilevetid, og kan snakke med alt. Jeg tror fremtiden ligger i en blanding av ethernet, bluetooth, wifi og sikkert andre bærere, men at alle snakker tcp i stedet for proprietære protokoller. Om en av de "gamle" protokollene overlever setter jeg penga på Zigbee, det virker som det er det som støttes av stort sett alle som kommer inn på markedet nå.

 

 

(KNX er nok også kommet for å bli for litt tyngre installasjoner, iallfall på mellomlang sikt, men jeg tipper TCP/IP tar over der også.)

 

Nesten ikke noe av kritikken din virker relevant for protokollen? Det du kritiserer er ting som ikke er svakheter med protokollen, det er definitvt mulig å lage dårlig software som bruker tcp/ip (men jeg er enig i at softwaren til hjemmeautomasjon strekker seg fra elendig til ikke særlig bra)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...