Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sosialkunnskap - Skriftlig Eksamen V17


Anbefalte innlegg

 

Tror dere det kan komme noe om legalisering av cannabis? Har lest gjennom noen artikler om det i det siste der de som var for argumenterte at dette virket for Nederland der narkotikakriminalitet og generelt kriminalitet har gått kraftig ned. 

tror det kan være svært aktuelt, ja. både i oppgaven, og til å trekke inn selv. Legalisering kan jo være en måte å forebygge rusmisbruk. 

 

 

Nettopp, i Nederland viser det seg at legaliseringen førte til kraftig nedgang i bruk av de harde narkotiske stoffer. Jeg er selv for, men på den andre siden kan man stille seg spørsmål om hvor mye mening det gir egentlig. Jo, mange hevder at cannabis er mindre skadelig enn alkohol og tobakk sammen, men på den andre siden det fører også til avhengighet og narkotikaproblemet kan godt komme tilbake etter noen år da cannabis er lenger ikke nok... Man må i hvert fall godt begrunne hvorfor man er for legalisering da fordi å si kun at legalisering fører til mindre rusmisbruk blir som å si at avkriminalisere drap vil føre til mindre drapskriminalitet :D 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker du på straff som følge av rusmisbruk eller tenker du straff generelt? 

Hvis det gjelder rusmisbruk så har jeg selv funnet kun argumenter imot og jeg selv er imot. Det eneste jeg tenker at kan være positivt kan være det at straff avskrekker andre fra å begå narkotikalovbrudd eller bruk for og av andre illegale rusmidler. 

 

Men f.eks. narkotikaprogram er jo positiv straff fordi de blir ikke lukket i fengsel, noe som ville vært helt tragisk for dem. Men narkotikaprogram må jo gå i par med behandling. Jeg tror det er det, fra det jeg husker så måtte de gå i rehabilitering, så her kan straff være positivt og jeg er delvis for siden de blir sendt i behandling som de må følge dersom de vil være frie. Men igjen dersom vedkommende blir frisk så vil dette bli merkert på hans politiattest og kan få problemer med å finne jobb i flere ulike yrker og kan jo bli stemplet. På den andre siden ser det ut som det er ingen vei ut, altså enten straff eller tvangsbehandling... Det er lite sannsynlig at vedkommende blir tatt for ruskriminalitet, får kun varsel og velger selv å gå til behandling. Vedkommende mener at det er ingen problem og at han eller hun kontrollerer rusbruktet. 

Generelt er det veldig vanskelig for rusmisbrukere å komme seg på ut av krisen dem er i. Greit de har ordninger, som du sier men etter dem har blitt rehabilitert, er det vanskelig å finne seg jobb og bidra til samfunnet. Hvem vil ansette en tidligere rusmisbruker? Det er akkuratt i denne perioden de trenger tiltak. Hjelpe sårbare til å finne seg jobb. I denne perioden sliter de også økonomisk og rusmidler kan være løsningen for dem og vedkommende havner i den samme situasjonen som han var før. 

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål på sidelinja fra en privatist som aldri har hatt denne typen eksamen: Jeg sliter litt med å forstå det her med PC-bruk, internett og hjelpemidler på selve eksamensdagen. Er det slik at jeg kan laste ned nettsidene til PCen og bruke de i morgen, må jeg skrive de ut eller hvordan fungerer dette? Evt hvordan kontrollerer de at jeg ikke sitter på internett om jeg åpner en "lagret" side? Livredd for å bli tatt for fusk pga uvitenhet :dontgetit:

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål på sidelinja fra en privatist som aldri har hatt denne typen eksamen: Jeg sliter litt med å forstå det her med PC-bruk, internett og hjelpemidler på selve eksamensdagen. Er det slik at jeg kan laste ned nettsidene til PCen og bruke de i morgen, må jeg skrive de ut eller hvordan fungerer dette? Evt hvordan kontrollerer de at jeg ikke sitter på internett om jeg åpner en "lagret" side? Livredd for å bli tatt for fusk pga uvitenhet :dontgetit:

Avhenger litt av hvor du skal ha din eksamen, men jeg vil gå utifra at du vil få låne en PC fra skolen du tar eksamen. Jeg vil anbefale deg å skrive ned alt på notater, nettsider du skal sitere, nettsider du vil besøke. Vær obs på at noen nettsider vil være stengt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et lite spørsmål på sidelinja fra en privatist som aldri har hatt denne typen eksamen: Jeg sliter litt med å forstå det her med PC-bruk, internett og hjelpemidler på selve eksamensdagen. Er det slik at jeg kan laste ned nettsidene til PCen og bruke de i morgen, må jeg skrive de ut eller hvordan fungerer dette? Evt hvordan kontrollerer de at jeg ikke sitter på internett om jeg åpner en "lagret" side? Livredd for å bli tatt for fusk pga uvitenhet :dontgetit:

 

Er ikke privatist selv, men var det året før og på den skolen jeg hadde eksamen så måtte vi koble til nettet der og den var vel stengt bortsett fra de tillate nettsidene. Det jeg gjorde da og gjør også nå er rett og slett printe ut, lage som PDF og rett på skrivebordet. Skriver ut kun det viktigste mens har alle andre artikler og lignende fordelt i mapper slik at jeg fort finner det jeg vil ha. 

Det er bedre å lagre seg filene som PDF da. Ikke risiker med nettet eller å lagre en nettside i .html og åpne den. Det kan fort føre til mistanke da... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål om hvordan jeg egentlig skal bruke Durkheims teorier? Jeg har tatt for meg boka hans Selvmordet fordi jeg syntes den er interessant, men har dere noen forslag til hvilke andre jeg kan bruke? Vil ha med en håndfull teoretikere i oppgaven for logos.. 

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål om hvordan jeg egentlig skal bruke Durkheims teorier? Jeg har tatt for meg boka hans Selvmordet fordi jeg syntes den er interessant, men har dere noen forslag til hvilke andre jeg kan bruke? Vil ha med en håndfull teoretikere i oppgaven for logos.. 

 

 

 

 

Er det noen som vet hvordan man kan koble inn teoriene på makro? Læreren snakket i dag om at det var viktig å trekke inn Durkheim, funksjonalisme og lagdeling, men jeg sliter med å forstå hvordan jeg kan bruke det. Altså hvordan få inn selvmord (tanken om å bare gi opp) og hvordan samfunnet er avhengig av ulike delers funksjoner for å opprettholde en helhet inn her? Lagdeling, skjønner jeg meg ikke på, står ikke i boka heller 

Håper på svar, gruer meg så mye! :(

Jeg har tenkt på Durkheim og eventuelt knytte det opp mot straff. Straff er solidaritetsskapende. Det styrker samholdet og de kriminelle blir en negativ referansegruppe. Det motvirker normløshet, altså styrker normene i samfunnet. 

 

 

Men tenker du at det at kriminelle blir en fiende av samfunnet endrer ting? Etter min mening har denne teorien to sider. Jo, det kan motvirke normløshet, men på den andre siden har dette enorme konsekvenser for den som har begått kriminalitet. På grunn av negativt stemplek vil han eller hun kanskje aldri komme tilbake til det normale liv og det burde være vel målet med resosialisering, fengsel og så videre? Her går man inn på Mathiesen sin teori at fengsel er rett og slett menneskelige søppelkasser. 

 

Et menneske som har begått kriminalitet, har satt i fengsel og derimot blir løstlatt skal i urgangspunktet ha sjanse til å gjøre opp for seg og gjerne bli en ressurs for samfunnet. Hvilket ressurs forventer du av ham når han blir utestengt, isolert og da rett og slett ubrukelig? Skal samfunnet bare sette han på en elektrisk stol da? Fordi det er det den teorien fører til faktisk... Altså hva er forskjell om vedkommende er død eller i live om den uansett ikke får en sjanse til å komme seg tilbake til samfunnet? 

 

Resultatet kan være at frustasjonen kommer til å vokse i denne personen og at den begår nye kriminelle handlinger eller demper sine lidelser i forskjellige rusmidler, blir avhengig og igjen et problem for samfunnet. Det er også mulig at denne personen vil bevisst gjøre noe halt for å komme seg tilbake til fengsel for det var der det var noe bruk for han, det var der han var akseptert. I verste tilfelle kan alt dette ende opp med sterkt depresjon, selvmord eller mord fordi resten av samfunnet vil se på seg selv som de er bedre og derfor kan de begynne å fjerne slike folk. That is how Hitler became famous, hello! Altså etter min mening er Durkheims teorier sikklige urettferdige og bør havne i søppla, spesielt med tanke på de prinsippene vi har i Norge. Hver gang jest leste hans teori så satt jeg med åpnende øyes og tenkte hva faen. 

 

Husk å være kritisk til teoriene da! Det har jeg skrevet litt om i begynnelsen av tråden :)

 

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål på sidelinja fra en privatist som aldri har hatt denne typen eksamen: Jeg sliter litt med å forstå det her med PC-bruk, internett og hjelpemidler på selve eksamensdagen. Er det slik at jeg kan laste ned nettsidene til PCen og bruke de i morgen, må jeg skrive de ut eller hvordan fungerer dette? Evt hvordan kontrollerer de at jeg ikke sitter på internett om jeg åpner en "lagret" side? Livredd for å bli tatt for fusk pga uvitenhet :dontgetit:

Jeg er også privatist og har vært det et par ganger

 

Du kan bruke alle hjelpemidler utenom kommunikasjon. Nettet vil bli stengt og du har kun noen få sider du har tilgang til. Du kan bruke alle artikler og kilder du vil, men hvis det innebærer at du trenger internett for å komme inn vil du rett og slett ikke få tilgang. Hvordan de finner ut at du bruker internett varierer, men mange har søkere som ser etter telefonsignaler. Hvis du har tilgang til sidene uten internett, burde du kunne bevise det ved at du bare er koblet til eksamensnettet. 

 

Hvis du er usikker vil jeg anbefale å kopiere tekstene og kilden inn på worddokumenter, da er det ikke fusk i det hele tatt :)

Lenke til kommentar

Takktakk! 

 

 

Har et lite spørsmål om hvordan jeg egentlig skal bruke Durkheims teorier? Jeg har tatt for meg boka hans Selvmordet fordi jeg syntes den er interessant, men har dere noen forslag til hvilke andre jeg kan bruke? Vil ha med en håndfull teoretikere i oppgaven for logos.. 

 

 

 

 

Er det noen som vet hvordan man kan koble inn teoriene på makro? Læreren snakket i dag om at det var viktig å trekke inn Durkheim, funksjonalisme og lagdeling, men jeg sliter med å forstå hvordan jeg kan bruke det. Altså hvordan få inn selvmord (tanken om å bare gi opp) og hvordan samfunnet er avhengig av ulike delers funksjoner for å opprettholde en helhet inn her? Lagdeling, skjønner jeg meg ikke på, står ikke i boka heller 

Håper på svar, gruer meg så mye! :(

Jeg har tenkt på Durkheim og eventuelt knytte det opp mot straff. Straff er solidaritetsskapende. Det styrker samholdet og de kriminelle blir en negativ referansegruppe. Det motvirker normløshet, altså styrker normene i samfunnet. 

 

 

Men tenker du at det at kriminelle blir en fiende av samfunnet endrer ting? Etter min mening har denne teorien to sider. Jo, det kan motvirke normløshet, men på den andre siden har dette enorme konsekvenser for den som har begått kriminalitet. På grunn av negativt stemplek vil han eller hun kanskje aldri komme tilbake til det normale liv og det burde være vel målet med resosialisering, fengsel og så videre? Her går man inn på Mathiesen sin teori at fengsel er rett og slett menneskelige søppelkasser. 

 

Et menneske som har begått kriminalitet, har satt i fengsel og derimot blir løstlatt skal i urgangspunktet ha sjanse til å gjøre opp for seg og gjerne bli en ressurs for samfunnet. Hvilket ressurs forventer du av ham når han blir utestengt, isolert og da rett og slett ubrukelig? Skal samfunnet bare sette han på en elektrisk stol da? Fordi det er det den teorien fører til faktisk... Altså hva er forskjell om vedkommende er død eller i live om den uansett ikke får en sjanse til å komme seg tilbake til samfunnet? 

 

Resultatet kan være at frustasjonen kommer til å vokse i denne personen og at den begår nye kriminelle handlinger eller demper sine lidelser i forskjellige rusmidler, blir avhengig og igjen et problem for samfunnet. Det er også mulig at denne personen vil bevisst gjøre noe halt for å komme seg tilbake til fengsel for det var der det var noe bruk for han, det var der han var akseptert. I verste tilfelle kan alt dette ende opp med sterkt depresjon, selvmord eller mord fordi resten av samfunnet vil se på seg selv som de er bedre og derfor kan de begynne å fjerne slike folk. That is how Hitler became famous, hello! Altså etter min mening er Durkheims teorier sikklige urettferdige og bør havne i søppla, spesielt med tanke på de prinsippene vi har i Norge. Hver gang jest leste hans teori så satt jeg med åpnende øyes og tenkte hva faen. 

 

Husk å være kritisk til teoriene da! Det har jeg skrevet litt om i begynnelsen av tråden :)

 

Vil forresten slenge med at vi ikke må undervurdere viktigheten av vedlegget "Straff som virker". 

Lenke til kommentar

 

Et lite spørsmål på sidelinja fra en privatist som aldri har hatt denne typen eksamen: Jeg sliter litt med å forstå det her med PC-bruk, internett og hjelpemidler på selve eksamensdagen. Er det slik at jeg kan laste ned nettsidene til PCen og bruke de i morgen, må jeg skrive de ut eller hvordan fungerer dette? Evt hvordan kontrollerer de at jeg ikke sitter på internett om jeg åpner en "lagret" side? Livredd for å bli tatt for fusk pga uvitenhet :dontgetit:

Jeg er også privatist og har vært det et par ganger

 

Du kan bruke alle hjelpemidler utenom kommunikasjon. Nettet vil bli stengt og du har kun noen få sider du har tilgang til. Du kan bruke alle artikler og kilder du vil, men hvis det innebærer at du trenger internett for å komme inn vil du rett og slett ikke få tilgang. Hvordan de finner ut at du bruker internett varierer, men mange har søkere som ser etter telefonsignaler. Hvis du har tilgang til sidene uten internett, burde du kunne bevise det ved at du bare er koblet til eksamensnettet. 

 

Hvis du er usikker vil jeg anbefale å kopiere tekstene og kilden inn på worddokumenter, da er det ikke fusk i det hele tatt :)

 

 

Sjekk om du kan komme f.eks. på vg.no eller google før eksamen. Det måtte vi i hvert fall den gangen jeg var opp til privatisk eksamen. Dersom du får komme deg inn der bør du med en gang versle eksamensvaktene som sikkert ordner en IKTfyr som fikser dette. Tenk hvis du skulle vært så uheldig å ikke sjekke det og under eksamen tilfeldigvis komme inn på en eller annen side. Fra det jeg vet så blir også internettlogget kontrollert (eller de bare truer med det) under eksamen og dersom du er kobla til deres nettet og det skal du i utgangspunktet, så kan du få litt trøbbel. Det er også slik at de kan sjekke logget dersom sensoren er i tvil om du har plagiatert noe eller skrevet oppgaven din selv. 

 

Så sjekk på forhånd, ikke lek med det og meld ifra dersom du får tilgang der og der. Ikke noe vits å tulle med det nå :) 

Lenke til kommentar

hvordan kan man bruke vedlegg 1, straff som funker? 

 

Den viser sammenheng mellom kriminalitet og sosiale problemer, altså så mange og mange er rusmisbrukere, så mange er arbeidsledige, så mange har ikke videregående utdanning, så mange har vært barnevernklienter, så og så mange har hatt familie i fengsel. 

Så her er sammenheng mellom kriminalitet og sosiale problemer, noe som gjør at oppgaven kan inneholde drøft hvordan kan sosiale problemer føre til kriminalitet... Og på den andre siden det jeg så i det vedlegget var sosial lagdeling og gjerne reproduksjon av ulikheter med tanke på familien som satt i fengsel men gjerne også på tanke med rusmisbruk, dropout, arbeidsledighet og så videre... Problemene deres har ikke kommet av seg selv og grunnen til disse problemene kan nettopp være familie og særlig innlæring av adferd, oppvektsmiljø, sosialiseringsprossesen og så videre. 

 

Skrev innlæring av velferd isteden adferd.. Tror jeg er i alt for høy drøftemodus haha :D 

Endret av London0Calling
Lenke til kommentar

Selvte tittelen på vedlegget har kanskje som mål å lure oss at oppgaven vil mest handle om straff :) De statistikkene handler vel ikke om straff og grunnen til at vedlegget er kalt slik er at de er hentet fra en rapport som nettopp heter det og den har jeg lagt kilde til på forrige side tror jeg. :) 

 

Tenker at de ville lkanskje lure oss litt med å oppgi "straff" to ganger i vedleggslista. Eller faktisk sjekke om vi forstår og drøfter det vi leser

Lenke til kommentar

"Fra straff til rehabilitering?" 

Rusmestringsenheter, avrusningstilbud, mulighet for å sone deler av straffen i behandlingsinstitusjon (§ 12), LAR-behandling, rusprogrammet NSAP og Russamtalen er noen av tiltakene som nå er tilgjengelig for innsatte med rusproblemer i norske fengsler. På Bredtveit fengsel og forvaringsanstalt, avdeling B2, får innsatte tilbud om forberedelse til rusbehandling på institusjon gjennom Stifinner'n som er et samarbeid mellom Tyrili og Kriminalomsorgen

Lenke til kommentar

Nå tar jeg kvelden, så lykke til alle sammen! La oss håpe utdanningsdirektoratet ikke kommer med en uventet twist på oppgaven i morra, haha.

 

Hvem vet... Spesielt med tanke på det de gjorde med eksamen i hovedmål for 10. klasse i år  :D

Tror jeg også tar meg kvelden, Frank Underwood venter. 

Endret av London0Calling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...