Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sosialkunnskap - Skriftlig Eksamen V17


Anbefalte innlegg

 

Strever litt med å forstå stemplingsteorien og dens faser, altså hvordan det skjer og i hvilken rekkefølge at en person går fra et negativ stempel til å være den andre har stemplet han for. Kan noen som forstår det bedre enn meg forklare meg litt hvordan kan man forklare årsaker til rusmiddelmisbruk, kriminalitet, mobbing og mishandling ved hjelp av den? 

Er det så lett som bare å si at rusmiddelmisbruk kan skyldes at en person har fått seg et negativ stempel som en alkoholiker og derfor har lettere faktisk blitt det, altså kommet i rolle som rusmiddelmisbruker? Virker alt for lett, det må være noe mer bak denne teorien. Synes at boka forklarer litt dårlig denne teorien eller at det er meg som ikke helt skjønner eksempler som de bruker for å beskrive den.

 

 

Nokon? Er ikke helt sikker om jeg forstår det riktig og ser at stemplingsteorien kobles til flere ulike problemer som en mulig forklaring. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Strever litt med å forstå stemplingsteorien og dens faser, altså hvordan det skjer og i hvilken rekkefølge at en person går fra et negativ stempel til å være den andre har stemplet han for. Kan noen som forstår det bedre enn meg forklare meg litt hvordan kan man forklare årsaker til rusmiddelmisbruk, kriminalitet, mobbing og mishandling ved hjelp av den? 

Er det så lett som bare å si at rusmiddelmisbruk kan skyldes at en person har fått seg et negativ stempel som en alkoholiker og derfor har lettere faktisk blitt det, altså kommet i rolle som rusmiddelmisbruker? Virker alt for lett, det må være noe mer bak denne teorien. Synes at boka forklarer litt dårlig denne teorien eller at det er meg som ikke helt skjønner eksempler som de bruker for å beskrive den.

 

 

Nokon? Er ikke helt sikker om jeg forstår det riktig og ser at stemplingsteorien kobles til flere ulike problemer som en mulig forklaring. 

 

Har egentlig ikke så mye tid å forklare det i veldig stor bredde, men slik jeg har forstått det så henger stemplingsteorien/stemplingsprosessen sammen med både årsaksteorier og deres konsekvens; de kan være en mulig forklaring på hvorfor allerede risikogrupper faller ut av samfunnet (ofte i sammenheng med andre teorier), men den kan også fungere som en konsekvens ved at den forklarer hvorfor noen som faller ut får det vanskeligere for å komme seg inn i samfunnet igjen. De kan derfor kobles til flere ulike problemer fordi dette er noe som man ser igjen hos en rekke mennesker som blir stemplet som "samfunnstapere": F.eks. er ikke stemplingsteorien sannsynligvis grunnen til at noen blir kriminell/rusmisbruker/"problembarn", men det kan være årsaken til at noen faller ut av samfunnet og får det vanskeligere å komme seg tilbake. I en slik situasjon har både den som faller ut og samfunnet akseptert/konformert seg til rollen vedkommende har havnet i fremfor deres selvstendige identitet.

Kan hende dette er veldig vagt forklart, men håper dette hjalp. 

Lenke til kommentar

Jeg tenker vi kommer til å få noe angående sosiale problemer. Sosiale problemer har ikke vært emne på eksamen siden våren 2014, og da handlet det om ungdomskriminalitet. Rusmisbruk og spesielt kriminalitet er aktuelle emner her, da 5 av 6 tidligere eksamener om sosiale problemer handlet om dette. 

 

En ting jeg merker jeg har problemer med under eksamen, er å skrive mye. Ser på tidligere eksamensbesvarelser at folk skriver opp til 9 sider. Jeg har problemer med å få ned 3-4. Hvordan får dere det til? Jeg bruker veldig mye tid til å bare forstå oppgaven, og til å lage disposisjon, argumenter osv. 

Lenke til kommentar

Jeg tenker vi kommer til å få noe angående sosiale problemer. Sosiale problemer har ikke vært emne på eksamen siden våren 2014, og da handlet det om ungdomskriminalitet. Rusmisbruk og spesielt kriminalitet er aktuelle emner her, da 5 av 6 tidligere eksamener om sosiale problemer handlet om dette. 

 

En ting jeg merker jeg har problemer med under eksamen, er å skrive mye. Ser på tidligere eksamensbesvarelser at folk skriver opp til 9 sider. Jeg har problemer med å få ned 3-4. Hvordan får dere det til? Jeg bruker veldig mye tid til å bare forstå oppgaven, og til å lage disposisjon, argumenter osv. 

 

Jeg har det samme problemet med å skrive langt og godt. Det jeg tror er viktig er at når vi får forberedelsesheftet i morgen, så er det bare å begynne og skrive mange mulig tekster innenfor dette temaet. Forhåpentligvis kan du bruke deler av det du skriver på eksamen, men omjustere litt. Jeg vil tenke meg at det er slik tidligere eksamenskandidater har klart å få ned opp til 9 sider på 5 timer. 

Lenke til kommentar

Jeg tenker vi kommer til å få noe angående sosiale problemer. Sosiale problemer har ikke vært emne på eksamen siden våren 2014, og da handlet det om ungdomskriminalitet. Rusmisbruk og spesielt kriminalitet er aktuelle emner her, da 5 av 6 tidligere eksamener om sosiale problemer handlet om dette. 

 

En ting jeg merker jeg har problemer med under eksamen, er å skrive mye. Ser på tidligere eksamensbesvarelser at folk skriver opp til 9 sider. Jeg har problemer med å få ned 3-4. Hvordan får dere det til? Jeg bruker veldig mye tid til å bare forstå oppgaven, og til å lage disposisjon, argumenter osv. 

 

La oss håpe at du har rett, det ville i hvert fall funke for meg som har gått meget meget grundig gjennom kapitlet om sosiale problemer og funnet på en del gode teorier i tillegg til de som ble nevnt i boka.  Men som regel må man da koble sosiale problemer til verferdsstaten og derimot gjerne si ett par ord om hvordan den fungerer, hva den tilbyr og hvilke forutsetninger den står for. I tillegg blir det sikkert å koble inn sosialisering, oppvekstmijø og de forskjellige krisefaser av Erikson og man må sikkert flette inn de forskjellige velferdsforskjeller og gjerne grupper med lavere sosial og økonomisk kapital. Mye skal inn! Egentlig alt.

 

Men det ville funket for meg, det jeg er redd for er de metodene eller noe med menneskerettigheter for jeg syntes at boka vår forklarer ikke disse så bra og vi har heller ikke gjennomgått det noe særlig i timene... Håper på sosiale problemer og kriminalitet, helst når det gjelder ungdom. Men dersom ungdom og barn kommer i oppgaven så vil det ikke handle om kriminalitet, siden det var oppgaven i 2014. 

 

Når det gjelder lengden på oppgaver - ikke stress med det. Det hjelper heller ikke med masse udetaljert og uforklart dritt - det er altså kvaliteten som teller, ikke lengden. Det du må passe på er å koble problemstilling med flere sider fordi de eksamensoppgavene er ikke så åpne uten grunn - dersom du har rett tenkegang og leser gjennom lijner, så kan du flette alt inn i oppgaven.

Husk å drøfte mye - det hjelper ikke kun med gjengivelse og at du nevner forskjellige teoriene. Du må også vise selvstendighet og sensoren vil gjerne se din tenkegang, men pass på at den ikke blir for subjektiv. Forklar fagbegreper og tolk teoriene og gjør det ved bruk av eksempler som er knyttet til problemstilling du har fått. Derimot sett flere påstander mot seg, finn alltid to sider til hver påstand du skriver ned. 

Lenke til kommentar

 

Jeg tenker vi kommer til å få noe angående sosiale problemer. Sosiale problemer har ikke vært emne på eksamen siden våren 2014, og da handlet det om ungdomskriminalitet. Rusmisbruk og spesielt kriminalitet er aktuelle emner her, da 5 av 6 tidligere eksamener om sosiale problemer handlet om dette. 

 

En ting jeg merker jeg har problemer med under eksamen, er å skrive mye. Ser på tidligere eksamensbesvarelser at folk skriver opp til 9 sider. Jeg har problemer med å få ned 3-4. Hvordan får dere det til? Jeg bruker veldig mye tid til å bare forstå oppgaven, og til å lage disposisjon, argumenter osv. 

 

Jeg har det samme problemet med å skrive langt og godt. Det jeg tror er viktig er at når vi får forberedelsesheftet i morgen, så er det bare å begynne og skrive mange mulig tekster innenfor dette temaet. Forhåpentligvis kan du bruke deler av det du skriver på eksamen, men omjustere litt. Jeg vil tenke meg at det er slik tidligere eksamenskandidater har klart å få ned opp til 9 sider på 5 timer. 

 

 

Ah, okei det virker jo logisk. Huff, gruer meg til alt som skal bli gjort i morgen..

Lenke til kommentar

 

Jeg tenker vi kommer til å få noe angående sosiale problemer. Sosiale problemer har ikke vært emne på eksamen siden våren 2014, og da handlet det om ungdomskriminalitet. Rusmisbruk og spesielt kriminalitet er aktuelle emner her, da 5 av 6 tidligere eksamener om sosiale problemer handlet om dette. 

 

En ting jeg merker jeg har problemer med under eksamen, er å skrive mye. Ser på tidligere eksamensbesvarelser at folk skriver opp til 9 sider. Jeg har problemer med å få ned 3-4. Hvordan får dere det til? Jeg bruker veldig mye tid til å bare forstå oppgaven, og til å lage disposisjon, argumenter osv. 

 

Jeg har det samme problemet med å skrive langt og godt. Det jeg tror er viktig er at når vi får forberedelsesheftet i morgen, så er det bare å begynne og skrive mange mulig tekster innenfor dette temaet. Forhåpentligvis kan du bruke deler av det du skriver på eksamen, men omjustere litt. Jeg vil tenke meg at det er slik tidligere eksamenskandidater har klart å få ned opp til 9 sider på 5 timer. 

 

 

Det kan være litt dårlig ide, for du kan f.eks. får temaet velferdsstat og dagen etter blir det plutselig å se hvilke ordninger velferdsstat har for å sikre de forskjellige lavinntektsgrupper god liv. Det er heller bedre å lage masse stikkord om velferdsstaten, se hva den tilbyr og finne til artikler om velferdsstatens forutsetniger og relaterte temaer. Noter heller de nyttigste teoriene, gjerne med kritikk de har fått slik at når du skal nevne dem, så kan du drøfte om de kan virke for det tema eller den gruppen du har fått. Som regel får man et åpent tema, men oppgaven skal plutselig ikke handle om det temaet men gjerne om sammenheng mellom temaet og et annet tema som de git i oppgaven. 

 

F.eks: 

Forberedelsheftet: 

Temaet: Velferdsstat og arbeid
Du skal forberede deg på å skrive én oppgave om hvordan samfunnet kan utnytte fellesskapets ressurser bedre gjennom velferdsstatens ordninger. 
 
Oppgaven: 
Drøft mulighetene velferdsstaten gir til deltakelse i arbeidslivet
Du skal:
 trekke inn betydningen av utdanning
 bruke relevant teori og fagstoff
 
Og plutselig må du blande inn ungdom her, dropout problematikken, følger av det og også funksjonshemninger, eldre, innvadrerne og integrasjonspolitikk, gjerne kontantstøtte, kanskje til og med kriminalitet siden en del av straffemetoder gir mulighet til arbeid og utdanning under soning og i alle tilfellene må du se på f.eks. utfordninger de gruppene kan stå for, bl.a. stempling osv osv. 
Endret av London0Calling
Lenke til kommentar

Hei sann, 

er det noen her som kunne kort forklare meg teorien om positiv og negativ frihet ved konkrete eksempler knyttet til temaene i sosialkunnskap? Skjønner prinsippet og det der, bare har problemer med å finne gode eksempler. 

Hvordan kan f.eks. positiv og negativ frihet brukes med tanke på rusmiddelavhengighet eller velferdsstaten? 

Endret av London0Calling
Lenke til kommentar

Finn en del kilder du kan bruke på eksamen i morgen, men ikke for mye. Gå litt gjennom stoff og teorier om kriminalitet og rusmisbruk, straffemetoder og virkning av straff av narkotikaforbrytelser. Jeg gjør ihvertfall det. I tillegg går jeg gjennom tidligere innleveringsoppgaver og heldagsprøver, og ser om det er noe relevant der, jeg har ihvertfall skrevet en oppgave om kriminalitet og straff. Håper det kan bli litt aktivitet i dette forumet utover dagen. Det kom opp 5 av 11 stk i min klasse, så vi snakka en time med lærer og gikk hjem etterpå. 

Lenke til kommentar

Må si vi var utrolig heldig med tema. 

 

Noen få stikkord dere kan gruble på er;

- Oppvekst

- Stern's 5 faser

- Eriksons Utvikling/8 Stadier

- Erving Goffman's teori om roller

- Kultur

 

Også er det viktig å sette seg inn i vedleggene ettersom at de mest sannsynlig kommer til å være relevante imorgen.

Lenke til kommentar

Lurt å se på ulike årsaker til at noen blir rusmisbrukere, vedlegg 2 var ganske relevant i noen utsagn om feks stemplingsteorien

 

Når det gjelder vedlegg 1- alle gruppene har kjennetegn som: hatt det vanskelig i løpet av livet enten sosialt, kulturelt eller økonomisk. Rusmisbrukere er nest største gruppe som sitter inne 60%

 

Fungerer straffen dem får? Flere sitter inn, andelen som bruker eller dealer stoff har økt til 43%.

 

Evt tiltak for forebygg

Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig at oppgaven i morgen vil ligne den fra i fjord, hvor man måtte drøfte sammenheng mellom velferdsstaten, samliv og familien som sosial institusjon eller noe sånt. Det ville vært grei å hå en oppgave å drøfte sammenheng mellom kriminalitet, rusmisbruk og vurdere virke straff egner seg best til det. 

Men som jeg kjenner Utdanningsdirektoratet og det jeg gjør dessverre fra tidligere oppgaver, så snur de sikkert tematikken opp på hode og så lett som man forventer blir det vel ikke, men jeg synes at vi er uansett gangske heldige i år siden tematikken er ganske enkel, kjent og man hører mye om det. 

 

I tillegg til de førnevnte saker, områder og nyheter man bør finne og repetere, tenker jeg at disse punktene kan være nyttige å få med seg: 

  • Sammenheng mellom kriminalitet og rusmisbruk - finn til de forskjellige teoriene, bl.a. stemplingsteori, imitert/innlært adferd, i dette tilfellet det kan enten være kriminalitet eller rusmisbruk 
  • Se hva har velferdsstaten med saken å gjøre, altså hvilke hvilke tilbud finnes det til rusavhengige og hvordan hindrer staten rusmisbruk (alkoholloven, vinmonopol, legalisering og ikke legalisering osv) 
  • Kompetansemål: Følger av de forskjelllige sosiale problemer for individ og samfunn - det er nettopp kriminalitet, i tillegg til psykiske sykdommer, selvmord, lav utdanning og dermed arbeidsledighet... 
  • Narkotikakriminalitet i Norge, narkotikapolitikk og hva de forskjellige partiene mener om narkotika.. Det var ikke lenge siden Venste og Miljøpartiet ville avkriminialisere narkotika. Man skal nevne aktuelle samfunnsdebatter og det er det uten tvil, også med tanke på stortingsvalget. Det er også lurt å få med seg hva de forskjellige partiene mener om straff siden er en typisk populistisk tema som de bruker for å få se meg stemmer 
  • Hva egentlig er rusmisbruk? Bør dette regnes som sykdom? Og i så fall, hvis noen begår kriminalitet da de er påvirket av rusmiddler bør de være straffet for det? Hva er for og imot argumenter til dette? 

I tillegg er det lurt å finne litt statistikk på forhånd. Ungdata har greie rapporter om rusmisbruk blant unge samt utdanning, fritidsvaner, psykiske sykdommer, mobbing og vold. 

Statistikk om antall innsatte i fengsel er heller ingen dårlig ide å finne frem. 

 

Det kan også være en fordel å bla litt i boka og på internett for å finne tiltak for å forebygge kriminalitet, rusmisbruk, sosiale problemer. En annen ting som er også lurt er å se på statistikk om tilbakefall. 

 

Ut fra forberedelsesheftet antar jeg at det blir noe om årsaker til kriminalitet. I første vedlegg fikk vi statistikk på hvem som sitter i fengsel og det som er felles her er lav utdanning (dropout er et sosial problem, hvorfor skjer det), arbeidledighet (nettopp pga, dropout, men kanskje også pga. psykiske lidelser særlig fra barndomm), fattigdom, barnevernklienter og rusmisbrukere. 

Det som er felles for de fleste punktene er klasseproblem, lagdeling, reproduksjon av ulikheter og sosial mobilitet som i dette tilfellet ser ut til å være lav. 

Alt henger sammen faktisk. Barnevernklienter - ok, foreldre har mishandlet barnet, kanskje selv var rusavhengige, dermed får barnet problemer, kanskje har det innlært seg kriminalitet/rusmisbruk, dermed ble negativt stemplet, droppa ut, endte selv i kriminalitet. 

 

Skal nå lese nøye gjennom det andre vedlegget 

Lenke til kommentar

Jeg håper virkelig at oppgaven i morgen vil ligne den fra i fjord, hvor man måtte drøfte sammenheng mellom velferdsstaten, samliv og familien som sosial institusjon eller noe sånt. Det ville vært grei å hå en oppgave å drøfte sammenheng mellom kriminalitet, rusmisbruk og vurdere virke straff egner seg best til det. 

Men som jeg kjenner Utdanningsdirektoratet og det jeg gjør dessverre fra tidligere oppgaver, så snur de sikkert tematikken opp på hode og så lett som man forventer blir det vel ikke, men jeg synes at vi er uansett gangske heldige i år siden tematikken er ganske enkel, kjent og man hører mye om det. 

 

I tillegg til de førnevnte saker, områder og nyheter man bør finne og repetere, tenker jeg at disse punktene kan være nyttige å få med seg: 

  • Sammenheng mellom kriminalitet og rusmisbruk - finn til de forskjellige teoriene, bl.a. stemplingsteori, imitert/innlært adferd, i dette tilfellet det kan enten være kriminalitet eller rusmisbruk 
  • Se hva har velferdsstaten med saken å gjøre, altså hvilke hvilke tilbud finnes det til rusavhengige og hvordan hindrer staten rusmisbruk (alkoholloven, vinmonopol, legalisering og ikke legalisering osv) 
  • Kompetansemål: Følger av de forskjelllige sosiale problemer for individ og samfunn - det er nettopp kriminalitet, i tillegg til psykiske sykdommer, selvmord, lav utdanning og dermed arbeidsledighet... 
  • Narkotikakriminalitet i Norge, narkotikapolitikk og hva de forskjellige partiene mener om narkotika.. Det var ikke lenge siden Venste og Miljøpartiet ville avkriminialisere narkotika. Man skal nevne aktuelle samfunnsdebatter og det er det uten tvil, også med tanke på stortingsvalget. Det er også lurt å få med seg hva de forskjellige partiene mener om straff siden er en typisk populistisk tema som de bruker for å få se meg stemmer 
  • Hva egentlig er rusmisbruk? Bør dette regnes som sykdom? Og i så fall, hvis noen begår kriminalitet da de er påvirket av rusmiddler bør de være straffet for det? Hva er for og imot argumenter til dette? 

I tillegg er det lurt å finne litt statistikk på forhånd. Ungdata har greie rapporter om rusmisbruk blant unge samt utdanning, fritidsvaner, psykiske sykdommer, mobbing og vold. 

Statistikk om antall innsatte i fengsel er heller ingen dårlig ide å finne frem. 

 

Det kan også være en fordel å bla litt i boka og på internett for å finne tiltak for å forebygge kriminalitet, rusmisbruk, sosiale problemer. En annen ting som er også lurt er å se på statistikk om tilbakefall. 

 

Ut fra forberedelsesheftet antar jeg at det blir noe om årsaker til kriminalitet. I første vedlegg fikk vi statistikk på hvem som sitter i fengsel og det som er felles her er lav utdanning (dropout er et sosial problem, hvorfor skjer det), arbeidledighet (nettopp pga, dropout, men kanskje også pga. psykiske lidelser særlig fra barndomm), fattigdom, barnevernklienter og rusmisbrukere. 

Det som er felles for de fleste punktene er klasseproblem, lagdeling, reproduksjon av ulikheter og sosial mobilitet som i dette tilfellet ser ut til å være lav. 

Alt henger sammen faktisk. Barnevernklienter - ok, foreldre har mishandlet barnet, kanskje selv var rusavhengige, dermed får barnet problemer, kanskje har det innlært seg kriminalitet/rusmisbruk, dermed ble negativt stemplet, droppa ut, endte selv i kriminalitet. 

 

Skal nå lese nøye gjennom det andre vedlegget 

Jeg er privatist, dette hjelper skikkelig! Tusen takk :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...