Gå til innhold

Nå skal det legges asfalt under togskinnene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så kan man undres over hvorfor ingen, som arbeider med tog/banelegme, har gjort slike forsøk og undersøkelser tidligere.  Og prøvd ut, betong, plast eller asfalt.

 

Jeg har regnet med at alle profesjoner stadig stiller spørsmål ved rutiner og materialbruk/funksjon i sine områder. (?)

Skrevet

Tunge trailere har vært kjørt på asfalt en stund, og trikker og bybanevogner enda lenger. I tillegg er mange planoverganger asfaltert. Men dette er kanskje ikke sammenlignbart fordi hastighetene er lavere, slik at f.eks. toleransen for utglidninger er større?

Pål Jensen

Skrevet

Så kan man undres over hvorfor ingen, som arbeider med tog/banelegme, har gjort slike forsøk og undersøkelser tidligere.  Og prøvd ut, betong, plast eller asfalt.

 

Jeg har regnet med at alle profesjoner stadig stiller spørsmål ved rutiner og materialbruk/funksjon i sine områder. (?)

 

Tyskland har brukt helstøpt underbygning i stor skala pga dårlige grunnforhold, men kostnadene ligger 20-40% over normal konstruksjon med ballastpukk.

Skrevet

Poenget er større flate nederst - redusert marktrykk, vil jeg tro. Kan vel også løses med annen type betongsville, med f eks dobbel dybde og skråsider i alle retninger. Med store serier burde det gi lav ekstra kostnad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...