Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvilke karakterer teller når snittet skal regnes ut?


Anbefalte innlegg

Går VG3 studiespesialiserende, og hadde i VG2 programfagene rettslære og internasjonal engelsk. Fikk femmere i begge fagene, som trekker ned karaktersnittet. Det står følgende på Samordnaopptak: "Hvis de fagene du har tatt i tillegg ikke skal dekke spesielle opptakskrav, regnes de bare med dersom det gir deg en bedre poengsum." https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/3-arig-videregaende-skole/

 

Jeg har søkt ingeniørstudier på NTNU. Betyr det at karakterene jeg fikk i rettslære og internasjonal engelsk ikke teller med i poengberegningen, eller?

Endret av Pame
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går VG3 studiespesialiserende, og hadde i VG2 programfagene rettslære og internasjonal engelsk. Fikk femmere i begge fagene, som trekker ned karaktersnittet. Det står følgende på Samordnaopptak: "Hvis de fagene du har tatt i tillegg ikke skal dekke spesielle opptakskrav, regnes de bare med dersom det gir deg en bedre poengsum." https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/3-arig-videregaende-skole/

 

Jeg har søkt ingeniørstudier på NTNU. Betyr det at karakterene jeg fikk i rettslære og internasjonal engelsk ikke teller med i poengberegningen, eller?

 

Hvilke andre fag hadde du? Spørs hvor mange valgfag du hadde. Feks hadde jeg 2 ekstra valgfag vg1 og et ekstra i vg3, og kan dermed "stryke" 3 fag, men må selvsagt holde meg innenfor kriteriet om at man skal fordype seg i to fag.

Lenke til kommentar

 

Går VG3 studiespesialiserende, og hadde i VG2 programfagene rettslære og internasjonal engelsk. Fikk femmere i begge fagene, som trekker ned karaktersnittet. Det står følgende på Samordnaopptak: "Hvis de fagene du har tatt i tillegg ikke skal dekke spesielle opptakskrav, regnes de bare med dersom det gir deg en bedre poengsum." https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/3-arig-videregaende-skole/

 

Jeg har søkt ingeniørstudier på NTNU. Betyr det at karakterene jeg fikk i rettslære og internasjonal engelsk ikke teller med i poengberegningen, eller?

 

Hvilke andre fag hadde du? Spørs hvor mange valgfag du hadde. Feks hadde jeg 2 ekstra valgfag vg1 og et ekstra i vg3, og kan dermed "stryke" 3 fag, men må selvsagt holde meg innenfor kriteriet om at man skal fordype seg i to fag.

 

VG2 hadde jeg internasjonal engelsk, rettslære, fysikk og R1. I år har jeg fysikk 2, R2 og geofag 1. Har jeg mulighet til å ta vekk noen da? Hvordan fungerte det forresten med ekstra programfag? Blir det ikke veldig mye å gjøre?

Endret av Pame
Lenke til kommentar

Du skal ha fire programfag i vg2 og tre i vg3. Dvs. at du skal regne med karakteren i samtlige fag.

 

Bare for å presisere: JA, du skal ta med karakteren for internasjonal engelsk, rettslære, fysikk 1, fysikk 2,R1, R2 og geofag 1. 

Endret av cyanid1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...