eplekasse Skrevet 11. mai 2017 Skrevet 11. mai 2017 Det vanker en del flinke folk her som kan mye om sparing og økonomi. Noen som har formeninger om Skagen-fondene? Har allerede fast sparing i indeksfond fra en annen aktør, men vurderer alltid alternativer. Har skjønt at Skagen er mer risiko, men tenker som alternativ til langsiktig sparing. Har de et godt rykte?
Nimrad Skrevet 11. mai 2017 Skrevet 11. mai 2017 Det finnes ikke et enkelt svar på dette. Det er vanskelig å være god på aksjeinvesteringer, og veldig mange mener det er umulig å slå markedet over tid etter kostnader (som er høyere hos aktive forvaltere). Dette svaret er for øvrig standard uansett om dette er KLP, DNB, Skagen, Odin eller lignende.Det skal derimot sies at Skagen har et veldig godt rykte på seg. Dersom man skulle gjettet på en norsk forvalter som skulle klare å slå markedet over tid ville nok de fleste i bransjen gjettet på Skagen. MEN, det skal sies at det har vært veldig turbulent rundt Skagen de siste 3-4 årene. En del av turbulensen er ubetydelig (kundeflukt er irrelevant og kanskje heller positiv, CEO som gikk av vil jeg også se på som nøytralt), men veldig mange av Skagens nøkkelpersoner de siste årene har nå forsvunnet. På tross av dette ser de fortsatt ut til å tiltrekke seg veldig flinke folk pga sitt rykte i bransjen. Kon-Tiki er basically det eneste fondet igjen som ikke har hatt store endringer de siste årene.
eplekasse Skrevet 12. mai 2017 Forfatter Skrevet 12. mai 2017 Tusen takk, fyldig svar om det jeg var ute etter. Selv om det fremdeles regnes som en god aktør, blir jeg likevel litt små-nervøs når mange av nøkkelpersonene har forsvunnet, i hvert fall de som var med å starte fondet. Uansett, takk for flott utgreining.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå