Gå til innhold

Lærlingstid i utlandet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg trur at det blir vanskelig å få dette til sidan opplæringa skal foregå i ei bedrift som følger krava frå fylkeskommunen.

 

Det er nok enklare å ta heile fagbrevet i Sverige.

 

Merk også at regelverket på enkelte områder kan være forskjellig i Norge og Sverige, så det er ikkje alle utdanningane som du nødvendigvis kan bruke omkvarandre i forskjellige land.

Lenke til kommentar

Usikker på om du tenker å ta læretiden i en svensk bedrift eller en norsk bedrift som har folk i Sverige?

 

Selvfølgelig mulig om du finner en norsk bedrift med virksomhet i Sverige, men det er jo ikke en selvfølge at du blir sendt til Sverige om du havner i en bedrift med virksomhet der. 

 

Norske bedrifter har jo lærlinger som blir sendt overalt i verden. 

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å ta hele læretiden din i Sverige og ta fagprøven der er det nok fullt mulig. Usikker på om utdanningsløpene kan være annerledes der, for isåfall kan jo dette bli et problem. Det burde du ta opp med rådgiveren på skolen din.

 

Hvis du derimot ønsker å ta litt av læretiden din i utlandet, f.eks. 6 mnd i løpet av 2 år er dette absolutt ikke noe problem. Hvert år sendes mange lærlinger til utlandet for å ta deler av læretiden sin der. Dette foregår normalt gjennom Erasmus (les mer om dette her: https://www.siu.no/Videregaaende-opplaering/Erasmus-for-fag-og-yrkesopplaeringen/mobilitet-for-elever-og-laerlinger ). Da er du også såklart garantert å få den opplæringen du skal ha der. Gjennom dette programmet har du altså muligheten til å ta en del av læretiden i Sverige.

Endret av smarties1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror jeg ville hørt med rådgiver på skolen angående det :) Jeg vil selv utføre deler av læretiden min i utlandet som Singapore og Italia osv... men da for ett Norsk selskap. Men læreplass hos en Svensk bedrift og du har gått på norsk skole vet jeg ikke. Mulig du kan arbeide som hjelpearbeider og samle opp praksis du trenger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...