Gå til innhold

Hjelp - Trenger oppskrifter - Syke foreldre


Anbefalte innlegg

Hjelp! Kan du hjelpe? Begge foreldre har blitt syke

 

Foreldrene mine trenger meg til å lage mat til dem og trenger sårt alle tips råd og oppskrifter på mat jeg kan lage som de kan enkelt varme opp når de er sultne (middag)

 

Jeg tenkte lage middager for dem nå som de har blitt syke

 

Fikk en tanke om at jeg kunne koke opp store posjoner av et eller annet jeg kunne pakke i posjoner så de enkelt kan varme det opp i en kjele, når de er sultne uten at de måtte behøve styre med matlaging, men alle tips og råd tas mot med enorm takk 

 

Trenger alle råd oppskrifter og alt jeg kan få, så jeg kan lage middag for dem hver dag

 

Gjerne nye/gamle oppskrifter og alle råd/tips men de liker ikke mat med for mye krydder

 

Det ultimate hadde vært noe jeg kan lage i en stor kjele så de kan varme opp posjonspakkene når de er sultne utover natta (de har ikke micro) og far i huset er ikke vandt med å lage mat og helst ikke for mange dyre ingredienser pga at vi alle 3 ikke har så god råd på matbudsjettet

 

De er begge i 70 åra og best vandt med tradisjonell kost men de liker alt så lenge det ikke er for mye krydder

 

Helst oppskrifter uten spinat, poteter og ris.. Har lest at de tingene ikke tåler så godt å blir varmet opp igjen, men alt ok, jeg tilpasser kokkeleringen

 

Kan du hjelpe meg?

 

edit: glemte å si at den ene har brekt hånda så gjerne mat de kan spise med gaffel.. jeg mener, hun klarer ikke holde en kniv for å skjære opp ting :)

 

Hilsen sønnen

Endret av LkUY
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lasagne kan varmes opp (kjøp de pakkene med pasta og krydder). Er også godt kaldt.

 

Denne retten er god både varm og kald, og kan varmes opp i ovn:

 

1 pose fryste potetbåter

1pk Kjøttstrimler (svin er billig)

1 løk

1 pose hvit saus med 5 dl melk (ikke 7 dl som det står på posen)

1 pose raspet ost

Salt og pepper

 

Putt potetene i en ildfast form, og sett i ovnen på 225 grader.

Stek kjøttet med halve løken (fingrovt hakket) og salt og pepper. Sett resten av løken fintgrovt hakket til side.

Lag saus, tilsett i underkant av en tredjedel av osten når sausen begynner å bli halvtykk.

Når kjøttet er gjennomstekt og har begynt å få en fin stekeskorpe i kantene, ta ut potetene og bland alt utenom osten i formen. Prøv å få alt jevnt fordelt.

Dryss over resten av osten, og stek i ovnen til osten har fått en fin farge.

 

Varmes forsiktig i ovn hvis den har vært nedkjølt.

 

 

Lys lapskaus er enkelt å lage. Kjøp en pose med lapskausblanding, og medisterpølse/kake. Tilsett alt i kjele med vann, salt og pepper. Kok til ferdig.

For tykk lapskaus (gryte), fyll vann til ca 2-4 cm under øverste laget med grønnsaker. For tynn lapskaus (suppe), fyll vann til 2-4 cm over grønnsakene.

 

Når du skal varme opp gryteretter, tilsett litt vann (trenger ikke mye, halv cm ca) i bunnen av kjelen. Da svir de seg ikke så fort. Husk å tine maten før du varmer den opp hvis du har fryst den.

Lenke til kommentar

Kan gi deg oppskriften på min livrett, en gryterett som er full av næring, som er billig, og som er meget god i smak! Vet du ba om å ikke nevne potet, men jeg nevner den likevel ^^ Du kan kanskje bytte den ut med kålrot.

 

Tilpass mengde til størrelsen på kjelen. Den nøyaktige forholdsmengden er ikke så viktig.

 

Potet

Gulrot

Erter - Frosne.

Sjampinjong - Kan bruke boks, men fersk smaker best. Skyll eventuelt laken vekk med rennende vann.

Løk

Hvitløk - Jeg bruker alle fedd i en "klove", men du bruker så mange du vil - fjern skall og grovhakkes. Gir god smak og er næringsrik.

Ingefær - En liten bit gjør retten "varmere". Finhakkes.

 

Kjøtt - Jeg bruker ytrefilét av svin. Den koster ca 110 kr/kg, men det er verdt det. Rent kjøtt, som er sunt, næringsrikt og velsmakende. Hvis du bryr deg om foreldrene dine, styr unna kvernet mat, som kjøttdeig.

 

Smør (jeg bruker melange, bruk hva du vil), mel, fløte, kjøttbuljong, sukkerkulør, salt og pepper til saus/base.

 

Start med å rense og grovhakke alle ingredienser. Mange mener man ikke skal rense sjampinjongen for jord, men jeg skyller de i vann og fjerner alt synlig. Alle grønnsaker kan legges i samme bolle, klar til å helles i gryta.

 

Når du er ferdig med dét, lag saus. Du må tilpasse mengden til størrelsen på kjele. Jeg bruker ca 200 gram smør og like mye mel, til en 3 liters kjele. Smelt smør under middels/høy varme (kontrollér varme etter behov), spe ut med mel under lett visping. Det skal bli en temmelig "grøtete" konsistens på jevningen, og den skal være brun/lukte nøtteaktig, men absolutt ikke brent. Du lukter når den er klar ^^ Spé ut med ca 2 dl fløte. Så spér du forsiktig ut med vann under visping, la konsistensen holde seg tykk gjennom prosessen. Når du har en temmelig tynn konsistens, så har du i kjøttbuljong, litt salt, og masse pepper. Smak på sausen til du er fornøyd.

 

Ha i alle grønnsaker og rør forsiktig. Fortsett med dette til sausen får et oppkok, middels/høy varme. "Skrap" i bunnen så sausen ikke brenner seg.

 

Når gryta er i gang, kan du skjære opp ytrefilét i terninger. Salt og pepre, stek på høy varme i olivenolje/smørblanding (olje først, så smør). Når den får stekeskorpe, ha alt i gryta, oljen også. Rør godt. Den bør stå i 30 min under lett koking på middels varme. Smak på en stor bit potet for å kjenne om den er ferdig.

 

Grønnsakene avgir en del vann, så sausen bør ikke være for tynn når du har de i, men den skal heller ikke være for tykk.

 

Dette er min livrett, som jeg lager når kroppen trenger en "boost" med sunn mat ^^ Kan fryses, kjøles, varer lenge.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Lapskaus smaker faktisk bedre når du varmer den opp igjen. Kan fint fryses. 

Latmannsversjon: kutt opp noen nakkekoteletter og ha i en kjele med olje og fres dem litt. Så ha i vann og buljong, la koke litt, så ha i lapskausblanding (du kan fint kutte opp alt selv, men det er stress og sliter veldig på hendene dine, bare så det er klart) og la småkoke i en time. 

Husk at du må la ting avkjøles helt før du setter dem i fryseren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...