Gå til innhold

Etter tre runder i rettssalen slipper Telenor å avsløre identiteten til piratnedlastere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Jeg regner med at Scanpix angrer på at de ikke saksøkte en langt mindre aktør først. Telenor har jo ressursene til å ta en slik rettssak til høyesterett og betale for gode advokater.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at Scanpix angrer på at de ikke saksøkte en langt mindre aktør først. Telenor har jo ressursene til å ta en slik rettssak til høyesterett og betale for gode advokater.

 

Tror ikke det har noe å si. Telenor hadde visst at utfallet av rettsaken hadde satt presedens, og bidratt med hjelp.

Lenke til kommentar

Vil denne avgjørelse bety at man ulovlig kan spre filmer og annet opphavsbeskyttet innhold uten fare for å bli straffet for dette?

 

Nei, denne avgjørelsen betyr ikke at det ikke er fare for å bli straffet for å dele opphavsbeskyttet innholdd. Avgjørelsen betyr at internettleverandørene ikke trenger å utgi personalia på en ip-adresse i forbindelse med deling av opphavsbeskyttet innhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg lagt merke til visse ... "trender" om man vil når det gjelder hva IT-fagfolk synes om ytringsfrihet, rett til privatliv etc.

Og bare så det er sagt - dette er bare mine observasjoner.

 

På den ene siden så har man nesten ideologisk... scratch that: fanatisk ideologi om at nettet skal være fritt, at bla.a. dette med Telenor og om man skal eller ikke avsløre folk på denne måten, at man generelt synes folk bør ha beskyttelse fra "snoking" når det gjelder rettighetshaverne og spesielt staten med alle sine nasjonale og internasjonale overvåkingsorganer.

 

Men samtidig som det eksister en slik generell "mindset" bland flere, så er det ikke en kjeft (dvs: langt fra majoriteten, langt fra like kraftig ordbruk etc) som klager på at FB for eksempel bruker mikrofon-funksjonalitet i you name it til å avlytte folk, at selv den mest uskyldige og lite funksjonelle appen skal ha tilgang til både adresseboken og GPS, og at tross denne innføringen av "cookie-advarsler" på nettside så er dette null og ingenting sammenlignet med sosiale knapper og tilsv funksjonalitet som egentlig skaffer mer oversikt over folks privatliv, vaner, venner, arbeid, interesser etc enn noe annet.

 

Så jeg vil gjerne høre hvorfor slik hyklersk holdning finnes, hvorfor man sett fra den ene siden gir staten og visse andre aktører en "smekk på fingrene i ny og ne" mens de private får drive 100x mer og verre uten at T.W.C. eller den fløyen med IT-ideologer kommer med noe hard kritikk.

Lenke til kommentar

Det holder ikke med kun hvem som eier IPen når man skal ta den som laster opp, man må kunne fysisk bevise hvem det er som laster opp. Det er som regel bare de som ikke sitter bak en VPN eller lignende som vil bli avslørt på denne måten også.

 

FaceBook, Google og mange andre kjente som kan sitte med stor informasjon av befolkningen tilknyttet til en IP selv med VPN er vel de som kan avsløre ganske mange om dem også kobler seg opp mot torrent filene men sikkert ikke har lov til å gjøre, som drive å laste opp film og musikk som ikke eies.

 

Regner med TONO, MPAA og RIAA har prøvd dette, men er vel ikke mange som gidder å registrere seg med de selskapene på nette samtidig som man laster opp innhold som de eier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...