Gå til innhold

IKT-Norge mener vi må få på plass en digitaliseringsminister fort som fy: Her er alle deres krav til Erna og Jonas


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skuffende at ikke en gang IKT-Norge nevner yrkesfaget "IKT-Servicefag" med et eneste ord i dette intervjuet...

 

Istedenfor så sies det at de vil jobbe for å få opprette nye "spesialiserte teknologilinjer" på VGS nivå.

 

Skal disse da konkurrere mot den eksisterende "IKT-Servicefag" linjen?

 

Virker som de helt har glemt at IKT-Servicefag finnes spør du meg.

 

Hadde vært greit å vite hva de mener kan forventes av denne studieretningen? Slik den er lagt opp nå så fører den ikke til så mangt. Mange bedrifter er skeptiske til å ta inn lærlinger da de ikke har den nødvendige kompetansen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Skuffende at ikke en gang IKT-Norge nevner yrkesfaget "IKT-Servicefag" med et eneste ord i dette intervjuet...

 

Istedenfor så sies det at de vil jobbe for å få opprette nye "spesialiserte teknologilinjer" på VGS nivå.

 

Skal disse da konkurrere mot den eksisterende "IKT-Servicefag" linjen?

 

Virker som de helt har glemt at IKT-Servicefag finnes spør du meg.

 

Hadde vært greit å vite hva de mener kan forventes av denne studieretningen? Slik den er lagt opp nå så fører den ikke til så mangt. Mange bedrifter er skeptiske til å ta inn lærlinger da de ikke har den nødvendige kompetansen.

 

Sånn som denne læreplanen var definert (iallefall tidligere) ville en sånn utdannelse knapt kvalifisere til 1. Linje support i en elektronikkbutikk. Det er vel ikke helt den kompetansen man trenger om man skal bli en ikt nasjon. Nei, da trenger vi folk som kan kan lage tjenestene, ikke bare utføre kundeservice på de.

Lenke til kommentar

 

Skuffende at ikke en gang IKT-Norge nevner yrkesfaget "IKT-Servicefag" med et eneste ord i dette intervjuet...

 

Istedenfor så sies det at de vil jobbe for å få opprette nye "spesialiserte teknologilinjer" på VGS nivå.

 

Skal disse da konkurrere mot den eksisterende "IKT-Servicefag" linjen?

 

Virker som de helt har glemt at IKT-Servicefag finnes spør du meg.

 

Hadde vært greit å vite hva de mener kan forventes av denne studieretningen? Slik den er lagt opp nå så fører den ikke til så mangt. Mange bedrifter er skeptiske til å ta inn lærlinger da de ikke har den nødvendige kompetansen.

 

Sånn som denne læreplanen var definert (iallefall tidligere) ville en sånn utdannelse knapt kvalifisere til 1. Linje support i en elektronikkbutikk. Det er vel ikke helt den kompetansen man trenger om man skal bli en ikt nasjon. Nei, da trenger vi folk som kan kan lage tjenestene, ikke bare utføre kundeservice på de.

Tja, studielinja stammer jo fra det som i sin tid var "IKT-Driftsfag" og læreplanen inneholder jo fortsatt mye som går ut på det samme som det gjorde den gang. Selv om den har blitt slanket etter at den ble flyttet fra elektrofag og til service og samferdsel.

 

Flere faglærere på den studieretningen har også tatt til orde for å gjøre det til et 2 årig program, og ikke bare 1 årig med kryssløp slik det er nå. Det fører igjen til at det er mange fra forskjellige andre linjer som dumper inn på dette studiet da de ikke ønsker å ta VG1 på ny og krysser rett over til IKT-Servicefag VG2.

 

Som jeg nevnte tidligere hvorfor ignorerer de helt denne studieretningen? Er enig med deg i at slik opplegget med "IKT-Servicefag" er nå så er det ikke et supert studie. Men hva med å heller gjøre det til et supert teknologistudie, istede for å opprette nye linjer? Eller jobbe med en fullverdig erstatning, det kan jo være et kompromiss.

 

Men allikevel så tolker jeg det som veldig respektløst overfor både elever og lærere at IKT-Servicefag ikke nevnes med 1 ord i dette intervjuet. Det er faktisk mange som står på dag ut og dag inn på dette studiet også. Her burde IKT-Norge som en fagorganisasjon vite bedre...

 

For å si det på den måten, ikke alle passer inn til å gå på høyere utdannelse. Derfor burde det også være en mulighet til å komme seg inn i IKT-bransjen via yrkesfag/lærlingeordningen.

 

Noen lærer bedre av å studere/lese, mens andre lærer bedre mens en arbeider i praksis. Ved å ha et fullverdig yrkesfag for IKT-bransjen så får vi det beste av begge.

Lenke til kommentar

 

 

Skuffende at ikke en gang IKT-Norge nevner yrkesfaget "IKT-Servicefag" med et eneste ord i dette intervjuet...

 

Istedenfor så sies det at de vil jobbe for å få opprette nye "spesialiserte teknologilinjer" på VGS nivå.

 

Skal disse da konkurrere mot den eksisterende "IKT-Servicefag" linjen?

 

Virker som de helt har glemt at IKT-Servicefag finnes spør du meg.

 

Hadde vært greit å vite hva de mener kan forventes av denne studieretningen? Slik den er lagt opp nå så fører den ikke til så mangt. Mange bedrifter er skeptiske til å ta inn lærlinger da de ikke har den nødvendige kompetansen.

 

Sånn som denne læreplanen var definert (iallefall tidligere) ville en sånn utdannelse knapt kvalifisere til 1. Linje support i en elektronikkbutikk. Det er vel ikke helt den kompetansen man trenger om man skal bli en ikt nasjon. Nei, da trenger vi folk som kan kan lage tjenestene, ikke bare utføre kundeservice på de.

Tja, studielinja stammer jo fra det som i sin tid var "IKT-Driftsfag" og læreplanen inneholder jo fortsatt mye som går ut på det samme som det gjorde den gang. Selv om den har blitt slanket etter at den ble flyttet fra elektrofag og til service og samferdsel.

 

Flere faglærere på den studieretningen har også tatt til orde for å gjøre det til et 2 årig program, og ikke bare 1 årig med kryssløp slik det er nå. Det fører igjen til at det er mange fra forskjellige andre linjer som dumper inn på dette studiet da de ikke ønsker å ta VG1 på ny og krysser rett over til IKT-Servicefag VG2.

 

Som jeg nevnte tidligere hvorfor ignorerer de helt denne studieretningen? Er enig med deg i at slik opplegget med "IKT-Servicefag" er nå så er det ikke et supert studie. Men hva med å heller gjøre det til et supert teknologistudie, istede for å opprette nye linjer? Eller jobbe med en fullverdig erstatning, det kan jo være et kompromiss.

 

Men allikevel så tolker jeg det som veldig respektløst overfor både elever og lærere at IKT-Servicefag ikke nevnes med 1 ord i dette intervjuet. Det er faktisk mange som står på dag ut og dag inn på dette studiet også. Her burde IKT-Norge som en fagorganisasjon vite bedre...

 

For å si det på den måten, ikke alle passer inn til å gå på høyere utdannelse. Derfor burde det også være en mulighet til å komme seg inn i IKT-bransjen via yrkesfag/lærlingeordningen.

 

Noen lærer bedre av å studere/lese, mens andre lærer bedre mens en arbeider i praksis. Ved å ha et fullverdig yrkesfag for IKT-bransjen så får vi det beste av begge.

UDIR jobber i dag med nye forslag for utviklingen av IKT-Servicefag. De har foreslått flere potensielle løsninger. For eksempel å slå sammen Mediefag og IKT(-servicefag) med programmering i bildet og gjøre det toårig med flere potensielle veier etter år 2. Et annet alternativ er å slå sammen Data og elektronikk med IKT-Servicefag. I beste fall bestemmer de seg for en fremtidig løsning allerede i 2018. Grunnen til ønsket endring er fordi Service og Samferdsel blir sett på som den vanskeligst gjennomførbare yrkesfaglinjen både på kort og lang sikt. Men UDIR har vært tydelige på at IKT-Servicefag er veldig viktig for fremtiden.

 

Denne linken fører til Utdanningsdirektoratet sin gjennomgang av det yrkesfaglige tilbudet: https://www.udir.no/globalassets/filer/fag-og-yrkesopplering/gjennomgang-av-det-yrkesfaglige-utdanningstilbudet.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

er dere spenna gærne her alle mann?!

 

ikke lur solberg og jonas til å tro at de kan noe om IKT eller digitale tjenester.

 

AP ødela hele utdannelsen min (og mange tusen andre 27-åringer.

 

Jeg har funnet opp hundrevis av datasystemer og jeg kan Absolutt alle programmerings-språk.

Jeg skulle egentlig stilt til valg som leder for Teknologipartiet, men fordi jeg må bevise formelt kompetanse for å kunne bruke flere av oppfinnelsene mine har jeg dessverre ikke tid... jeg må rett og slett ta skolen som privatist uten hjelp fra lærer for å beholde kontrollen og livsfarlige oppfinnelser.

hadde jeg fått den utdannelsen jeg hadde krav på ville Teknologipartiet vunnet neste valg og jeg hadde blitt statsminister.

 

jeg skal bli statsminister for å fikse alle problemene regjeringen har skapt..

 

når man ser hvordan elektroingeniører sliter med å forklare visse typer datasystemer så skjønner man med en gang at en idiotisk politiker med regnskapsfører utdannelse ikke har kjangs til å løse noe som helst innen Informasjon og Kommunikasjon Teknologi.

 

de gjør bare alt verre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...