Gå til innhold

E-SPORT: Hvorfor klarer ikke Norge å lage et topplag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Norge er kun 5-6 millioner innbyggere..

 

Sammenlignet bor det like mye folk i hele Norge som det gjør i en middels stor europeisk by...

 

 

Dette er forklaringen..

Vås, Danmark og sverige klarer det fint - og de har ikke så mye høyere befolkningstall

 

 

Uvitenhet kaller jeg det.. Sjekk wiki hva slags befolkning særlig DANMARK har, men også SVERIGE....

 

https://www.google.se/search?q=Innbyggertall+Sverige&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&ei=vq0AWZGiL4-r8wfwrYDIBQ

 

Sverige er dobbelt så mange som oss, Danmark er vel litt større enn Østfold og er flere enn oss...

 

 

Hvordan forklarer du Norge som en idrettsnasjon? Ut ifra folketall er vi verdens nest beste idrettsnasjon (Både Sommer og Vinter idretter er tatt i betraktning) og totalt sett er vi verdens 8. beste idrettsnasjon utifra prestasjoner og medaljer.

 

I følge din logikk så er kina #1 i alt pga folketall, rart at de ikke dominerer Esport fullstendig. Og uansett målinger/kåringer er vi #120 sammen med Georgia og Turkmenistan. Det er da noe helt annet enn folketall som er grunnen til dette. Tror jeg også du forstår

 

 

Store deler av Kinesisk befolkning lever i fattigdom og har kanskje mulighet til å skaffe seg en smartphone men ingen Gamer PC.....

 

 

Når det gjelder idrett, så er Norge ledende med det at vi er født med ski på bena...  Det er noe som skiller oss fra resten av verden selv de med kaldere VÆR som oss som feks taperne SVERIGE.

 

Hva er forskjellen mellom NORGE ski og SVERIGE ski????

 

 

 

En veldig stor forskjell er noe som heter OLJEPENGER samt LANDSLAGET og kombinert med dette VILJE til å gjøre det bra.

 

 

Så i et innavla land som NORGE der SKI er VIKTIG og man har OLJEPENGER, så gjør man det bra.....

 

 

Dersom man hadde satset like mye SPENN på GAMINGIDRETT så skal jeg nesten GARANTERE at  NORGE hadde gjort det bra i...... GAMING.

Lenke til kommentar

Vi er innavla... Oslo og Bergen er de eneste byene, og de er å regne som landsbyer iforhåld til Køben og Stockholm..

 

Hvor skada og innavla vi er ser vi bare på Stakkars Stygge Oslo by, som er et plastikk, betong, glass WANNABE MANHATTAN....

 

Der alle bygg og historie er visket ut, til forskjell fra feks London, Paris og Berlin... Praha osv...

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

for få som faktisk er glad i spillet... Norsk ungdom, mange på min alder også. Alt for negativ holdning til andre mennesker.

 

Sosialt sett fraværende, og ønsker neste å skape dårlig stemning med vilje.

 

Jeg som er total motsetningen vet ikke lenger hvordan jeg skal forholde meg til teammates i dagens cs, spesielt andre norske. Utrolig egoistisk å gå inn i et game for å tro at alt handler om dem? Du spiller faktisk med 4 andre, og 5 motstandere.

 

Jeg kan helt ærlig kategorisere 80% av de jeg havner på lag med som en haug tapere.

 

1.6 var utfordrende om man hadde pipestemme, men om man var god, så ble man lagt merke til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vel mest av alt to ting jeg kan tenke på som gjør at vi ikke har noe topplag.

 

Folk sitter å snakker om lagspill, om at man er elendige som et lag. Det stemmer, men det er ikke der man taper mest. Norske spillere er ekstremt dårlig individuelt, sett bort fra det å kunne aime. Vi er virkelig aim no brain folk. I alt av pugs, spiller folk mest mulig idiotisk, har null fokus på forbedring og det er igrunn lite vilje til å være kritisk til egne avgjørelser. Det skinner spesielt igjennom hvilke valg for gjør i spesifikke situasjoner. Spillernes evne til å være dedikert forbi det å spille dritmye gathers er elendig.

 

Det andre er at ingen norske organisasjoner har baller til å satse. For at de andre scenene har tatt steg har det vært organisasjoner som gir f i at det er en risiko og sponse et lag skikkelig. De hopper i det, og muligens bærer det frukter og lage tar store steg. Det skal noen forsøk til før det klikker, og med norse har vi nå hatt det første.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Norge er kun 5-6 millioner innbyggere..

 

Sammenlignet bor det like mye folk i hele Norge som det gjør i en middels stor europeisk by...

 

 

Dette er forklaringen..

Vås, Danmark og sverige klarer det fint - og de har ikke så mye høyere befolkningstall

 

 

Uvitenhet kaller jeg det.. Sjekk wiki hva slags befolkning særlig DANMARK har, men også SVERIGE....

 

https://www.google.se/search?q=Innbyggertall+Sverige&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&ei=vq0AWZGiL4-r8wfwrYDIBQ

 

Sverige er dobbelt så mange som oss, Danmark er vel litt større enn Østfold og er flere enn oss...

 

 

Hvordan forklarer du Norge som en idrettsnasjon? Ut ifra folketall er vi verdens nest beste idrettsnasjon (Både Sommer og Vinter idretter er tatt i betraktning) og totalt sett er vi verdens 8. beste idrettsnasjon utifra prestasjoner og medaljer.

 

I følge din logikk så er kina #1 i alt pga folketall, rart at de ikke dominerer Esport fullstendig. Og uansett målinger/kåringer er vi #120 sammen med Georgia og Turkmenistan. Det er da noe helt annet enn folketall som er grunnen til dette. Tror jeg også du forstår

 

 

Store deler av Kinesisk befolkning lever i fattigdom og har kanskje mulighet til å skaffe seg en smartphone men ingen Gamer PC.....

 

 

Når det gjelder idrett, så er Norge ledende med det at vi er født med ski på bena...  Det er noe som skiller oss fra resten av verden selv de med kaldere VÆR som oss som feks taperne SVERIGE.

 

Hva er forskjellen mellom NORGE ski og SVERIGE ski????

 

 

 

En veldig stor forskjell er noe som heter OLJEPENGER samt LANDSLAGET og kombinert med dette VILJE til å gjøre det bra.

 

 

Så i et innavla land som NORGE der SKI er VIKTIG og man har OLJEPENGER, så gjør man det bra.....

 

 

Dersom man hadde satset like mye SPENN på GAMINGIDRETT så skal jeg nesten GARANTERE at  NORGE hadde gjort det bra i...... GAMING.

Som sagt så er det sommer og vinter idretter tatt i betraktning. At vi er "født med ski på beina" er ingen unnskyldning fordi vi har været til det og pengene til å støtte dette. Idretten i Norge har svært lite penger sammenlignet med andre land. Sveits f.eks har klima, fjell og penger til å gjøre det vel så bra som Norge da Sveits sin BNP ligger bare et par hakk under Norge. Det samme gjelder Hong kong, USA og faktisk Sverige.

 

Du endrer nå synspunktet ditt for det første du skrev i tråden var at du baserte det kunn på innbyggertall og bare det. Nå skriver du om at det er for trangsynt i Norge til at det vil satses på og da er du nok mere på rett spor enn at det bare er innbyggertallene i seg selv som er skylden.

Lenke til kommentar

Er vel mest av alt to ting jeg kan tenke på som gjør at vi ikke har noe topplag.

 

Folk sitter å snakker om lagspill, om at man er elendige som et lag. Det stemmer, men det er ikke der man taper mest. Norske spillere er ekstremt dårlig individuelt, sett bort fra det å kunne aime. Vi er virkelig aim no brain folk. I alt av pugs, spiller folk mest mulig idiotisk, har null fokus på forbedring og det er igrunn lite vilje til å være kritisk til egne avgjørelser. Det skinner spesielt igjennom hvilke valg for gjør i spesifikke situasjoner. Spillernes evne til å være dedikert forbi det å spille dritmye gathers er elendig.

 

Det andre er at ingen norske organisasjoner har baller til å satse. For at de andre scenene har tatt steg har det vært organisasjoner som gir f i at det er en risiko og sponse et lag skikkelig. De hopper i det, og muligens bærer det frukter og lage tar store steg. Det skal noen forsøk til før det klikker, og med norse har vi nå hatt det første.

 

Jeg sier meg ganske mye enig i dette. I gode gamle dager så krevdes det ikke så mye å delta. Det eneste som kan sammenlignes med en majore var vel CPL og den ene turen kunne man spare til. Ja dreamhack var på vei men det største var CPL.

 

Men turneringer, nivået, kravene og ikke minst det økonomiske har eskalert voldsomt etter dette. De stabile organisasjonene i dag har enten eksistert siden tidenes morgen eller så har de oppstått ved å lande store avtaler med sponsorer som har gjort det mulig for spillere å satse på dette på fulltid. Ikke overraskende nok er ingen av sponsorende i dag på det internasjonale markede norske.

 

Så i Norge så har man havnet i en ond sirkel. Det finnes ikke et community i Norge som samoer de aller beste spillerene og ber til det private finansnorge om sponsor avtaler, og det finnes heller ingen norsk selskap som flagger at de er interessert å satse på et helnorskt lag i en esport med midler som gjør at de kan leve av dette før de med 100% sikkerhet vet at disse spillerene kan hevde seg. Men for å bevise dette så må spillerene ha økonomiske middler.

 

Så inntill enten utøvere eller sponsorer tar dette store steget og tørr å risikere å feile så sitter vi som ventende barn på den julaften som aldri kommer.

 

Et steg som Astralis gjorde men som var lett for dem fordi de visste at spillerene i tidligere TSM kan være top 5 i verden bare de får støtten til dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det HEMY skriver er riktig. Man har ingen forutsetning for å bli virkelig flink i noe hvis man ikke -liker- det man gjør. Man må være såpass interessert i sporten at man kan kunne holde på med det i årevis, helst tiår. Og hans andre poeng, at ingen lag kan bli suksessfullt hvis ingen går inn med lagånd. Det er egentlig veldig enkelt. Hvis alle har lagånd og lidenskap, så er det bare jobb og støtte som gjenstår. Da vil man havne i toppnivå før eller senere.

Men en tredje faktor jeg mener spiller inn i temaet, er den generelle økonomiske situasjonen i Norge. Når vi føler vi har generelt gode kår, så blir terskelen for å binde seg til en aktivitet litt høyere, fordi man føler man kanskje kan gå glipp av andre, større muligheter. Og man vil ikke gi slipp på friheten sin. Dette kan være en ganske bred psykologisk faktor som omhandler store deler av befolkningen.

 

Så, problemet ligger i økonomi. Man kan ikke spille for å vinne toppremien, men fordi man liker spillet og ønsker å spille det til det "ytterste", eller beste, nivået som er mulig.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Folk spiller ikke for å vinne noen topppremie, men ingen dyktige orker å spille for under 200 kr timen. Selv å drive en middels gaming-organisasjon koster 150k i uka. Det kommer ikke slike midler inn, derfor er det ikke mulig å få til noe.

 

Ok, hvor i all verden kaster du disse tallene fra? Ingen dyktige spiller for under 200 kr timen?!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk spiller ikke for å vinne noen topppremie, men ingen dyktige orker å spille for under 200 kr timen. Selv å drive en middels gaming-organisasjon koster 150k i uka. Det kommer ikke slike midler inn, derfor er det ikke mulig å få til noe.

 

Hvor tar du disse talene fra? Hadde selv spilt fulltid for halvparten(100kr) timen om mulig. Hadde man faktisk bare hatt noe som helst form for lønn, nesten uansett hvor lite det hadde vært, tror jeg de fleste topspillerne hadde vært åpen for å satse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Timeslønn og timer jobbet er et problematisk tema å forholde seg til for kompensasjon. Ser man på hva som kreves av antall timer arbeid for å ligge i toppen kommer man fort i konfilkt med arbeidsmiljøloven på antall timer tillatt jobb. Det er også derfor vanskelig å diskutere realistisk noen timelønn, uten at man har en løsning på rammene.

 

Når det er sagt så tror jeg som de to andre indikerer at man gladelig hadde sittet aktivt for mindre enn 200 kr timen, selv om det i realiten fort hadde nærmet seg 200 kr timen i løpet av 4 dagers tid i uken. Sett i perspektiv at noen gjerne kan sitte langt over en normal arbeidsdag med trening og jobb som er relevant for en utøver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Norge er kun 5-6 millioner innbyggere..

 

Sammenlignet bor det like mye folk i hele Norge som det gjør i en middels stor europeisk by...

 

 

Dette er forklaringen..

 

Vås, Danmark og sverige klarer det fint - og de har ikke så mye høyere befolkningstall

 

 

Norge: Befolkning: 5,196 millioner (2015)

Sverige: Befolkning: 9,799 millioner (2015)

Danmark: Befolkning: 5,676 millioner (2015)

Ser at Danmark er nær oss men Sverige derimot...

 

Ser hvordan du tenker da

Lenke til kommentar

Nordmenn i gaming er bortskjemte og egoistiske.

Alle vil topfragge, men ingen vil være først inn, forstå det den som kan.

Det, i kombinasjon med lite dedikasjon tilsier at ingen gidder å satse minst 6 mnd - 1 år av sin tid med samme lineup så lenge resultater ikke kommer øyeblikkelig!

Senk på krava, ro ned egoet og bruk den tiden det tar å bli ordentlig samspilt, så finnes det garantert nok talent et sted i Norge til å danne et bra lag kom kan levere internasjonalt, men før 5 talentfulle individer klarer det, blir det ikke mer enn bare below-average teams fra moderlandet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...