Gå til innhold

[Løst] Hjelper det å kjøpe cpuer for AMD skal utvide?


LMH1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er snakk om LMH1, han vet ikke hva han mener selv engang. 

Spar deg for slik rusher tull.

 

Må be slike å holde seg unna forumet vis man skal komme med slik kritikk.

 

Greit nok Betroz er litt av en entualist som ikke bryr seg mye om økonomi.

Men han er vel den eneste her som vertfall prøver å hjelpe og gi råd.

 

Selv om han muligens aldri ville gått lavere en Intel 5960X\ryzen 7 1800x for gaming\multitasking oppsett.

Men for folk flest tror jeg de klarer seg med langt mindre.

 

Hovedprioritene nå er først få maskinen å bli stabil, uten stabil pc er FX 8350\8320 bedre en ustabilt\fryst ryzen oppsett.

 

Snakket en med digitalimpuls han foreslo:

Han mente også det er tullete å gå for 3200 brikker til ryzen da man ikke merker forskjell i spill.

Så litt usikker på jeg vil prøvde det. Da jeg må bestemme meg i løp av denne uken. skal prøve å google litt til senere i uken men det oppsettet ved digital impuls skal fungere fint.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Selv om han muligens aldri ville gått lavere en Intel 5960X\ryzen 7 1800x for gaming\multitasking oppsett.

Men for folk flest tror jeg de klarer seg med langt mindre.

 

Hovedprioritene nå er først få maskinen å bli stabil, uten stabil pc er FX 8350\8320 bedre en ustabilt\fryst ryzen oppsett.

 

Snakket en med digitalimpuls han foreslo:

Han mente også det er tullete å gå for 3200 brikker til ryzen da man ikke merker forskjell i spill.

Så litt usikker på jeg vil prøvde det. Da jeg må bestemme meg i løp av denne uken. skal prøve å google litt til senere i uken men det oppsettet ved digital impuls skal fungere fint.

 

Hehe nei jeg mener ikke det. i5 7600K er det minste man bør ha til gaming i dag fra Intel siden mener jeg. Med unntak av hvis man er på veldig lavt budsjett da.

 

For deg LMH1, så vil jeg anbefale deg følgende :

 

- Ryzen 1600X + en Noctua kjøler (den trenger du egentlig ikke å overklokke)

- ASRock Fatal1ty X370 Gaming K4 X370 kortet

- DDR4 2666 eller bedre. Riktig at du må ikke ha 3200 Mhz++, men 2133 Mhz ER en flaskehals for Ryzen. Se på denne YT videoen.

 

3000 Mhz RAM vil kjøres på 2933 med det hovedkortet. Sjekk denne siden for mer info, velg Corsair fra listen der. Corsair LPX 3000 brikkene koster ikke mye da... ;)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Har nå fått det til selv om jeg ikke har overkloket ram\cpu ennå så har jeg vertfall fått maskinen stabilt.

Vet ikke hva den første tilfelle var, men tydligvis er det en windows feil. Må muligens ha nyeste build 15063.296 for å ungå en del problemer. Så håper problemet er løst for godt.

 

Virker det er en del problemer med spill ikke vil starte. Godt mulig jeg må formattere harddiskene?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Synd for jeg kunne håpe å vurdere å skaffe meg GTX 1070

 

Har du anelse om

ASUS DUAL NVIDIA ® GeForce ® GTX 1070 OC edition

Eller burde jeg gått for GTX 1080 eller bedre med ryzen 7 1700?

Da jeg vil bli kvitt støy og ha noe bedre ytelse, men mistenker den kun gi samme ytelse som GTX titan SLI.

Så ergo ikke veldig stor oppgradering. Verstefall må jeg reinstallere windows 10 ennå en gang. Hvis det blir driverproblemer igjen. For tror Ryzen er bedre overklokker en det skjermkortet. Egentlig hadde jeg tenkt å vente til sommer når AMD sitt nye skjermkort kommer, men hvis det er tilgjengelig på nyåpning av power butikk i nærheten vil jeg vurdere det. Men det er ikke noe krise akkurat.

 

Nå har jeg kun full HD skjerm men man kan dra nytte av GTX 1080 ti hvis spillet støtter flere kjerner.

Men få spill man trenger det for å gi god gaming opplevelse.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har du anelse om

ASUS DUAL NVIDIA ® GeForce ® GTX 1070 OC edition

Eller burde jeg gått for GTX 1080 eller bedre med ryzen 7 1700?

 

Hvis støy er viktig for deg, gå for MSI Gaming X, av 1070/1080 korta er den best. Av 1080Ti korta gå for Asus Strix OC. Du trenger ikke reinstall av Windows etter bare skjermkort bytte nei. Finnes noe som heter Display Driver Uninstaller (DDU) som du kan bruke. Du åpner det og velger reboot til Safe Mode - fjern nVidia drivere og reboot igjen.

 

 

For tror Ryzen er bedre overklokker en det skjermkortet.

 

Hææ? Hold tunga rett i munn nå LMH1 :p Ikke bland ting her som ikke har noe med hverandre å gjøre.

 

 

Nå har jeg kun full HD skjerm men man kan dra nytte av GTX 1080 ti hvis spillet støtter flere kjerner.

Men få spill man trenger det for å gi god gaming opplevelse.

 

 

Har du tenkt å game på den 1080p skjermen fremover? Hvis ja, så holder det med et GTX 1070 kort i dag. Spill blir bare mer og mer krevende, så 1080 Ti er ikke overkill - men den koster en del mer da. Har du planer om å beholde skjermkortet i 5-6 år fremover, så burde du gå for 1080 Ti. AMD sitt kommende RX Vega vet man ikke hvordan ytelsen er på.

 

Nei, du må ikke ha en CPU med mange kjerner for å dra nytte av GTX 1080 Ti. Ryzen 1600X holder. Men Intel sine kommende CPU'er vil gi deg litt mer ytelse enn AMD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det samme om jeg skal beholde skjermkortet eller ikke er fristene med skjermkort som trekker mellom 100\80 watt.

 

GTX 1070 treker 150 watt stå tror den er veldig stillegående i spill.

 

Men første genrasjon GTX Titan trekker 250 watt.

Ergo det i SLI vil fort trekke 500 watt.

 

Så både det og klokkefrekvensen vil bli bedre etterhvert.

 

Litt usikker på om jeg vil heller kjøpe VR briller tror heller det er fremtidrettet en skjerm.

Men koster vel en del med 4k oppløsning der.

 

Grunnen for jeg spør må er fordi expert har nyåpning så prøver å handle på salg i så fall. Tror ikke jeg trenger det beste.

Men veldig i tvil om det er verdt å invistere så mye kan jo vurdere GTX 1070 SLI selv om 1080 TI vil være mere stillegående.

 

Vet du ved 4k oppløsning vil eldre skjermkort kun oppskalere?

Får man bedre bildekvalitet med nyere skjermkort? f.eks DX12.1 eller bedre antialasing?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

LMH1, om du velger et GTX 1050 Ti, 1060, 1070, 1080 eller 1080 Ti kort, så er MSI Gaming X kjent for å være en av de mest stillegående. Uavhengig av om det trekker 100, 150 eller 250W. Bryr du deg om støy så velger du ikke SLI...uansett kort.

 

Hvis du fortsetter å vingle sånn som du gjør, så får du aldri kjøpt noe da. Du selv må nesten bestemme deg for hva du trenger av ytelse og hvor mye du er villig til å betale for det. Jeg kan bare gi deg råd. Virker som du overtenker alt...

Lenke til kommentar

Ja det er mye vanskeligere, før hadde AMD pekepin hvor god ytelse en cpu gir.

 

Kan jo alltid vurdere åpenkjøp hvis jeg ikke blir fornøyd.

 

Det som iriter meg mest er med tanke på SLI ja, selv om hovedkortene har støtte for de, er problemet at det ikke følger med litt lengere kabler som man kunne koble de ekstern?

 

Lurer litt på hvordan ryzen er med SLI kunne kanskje prøvd det ut.

Tror du i spill vil skjermkortet belastet 60% per skjermkort slik lga 1151?

Så skal man ha SLI er nok Ryzen\sokkel 2011-3 den platformen som gir mest ytelsegevist av det?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har litt problemer med å skjønne hva du mener her. SLI krever mer av CPU fordi GPU flaskehalsen i spill da blir mindre. Fordelen med et X99 system er at man har flere PCI-E lanes. Nå kommer snart Intel med X299 da, så man kjøper uansett ikke X99 nå. Dessuten man får mer for pengene ved å velge Ryzen 1700/1800X per i dag hvis man ønsker 8 kjerner. Igjen så vil jeg ikke anbefale deg SLI, iallefall ikke om du går for luftkjøling.

 

Har du bestemt deg for å beholde din Ryzen 1700? Har du overklokket den?

Lenke til kommentar

Ja tror jeg beholder cpu, hovedkort er litt mere usikkert, da den mangler raskere 2.5 Gigabit ethernet.

 

Uansett klarer jeg ikke på flere år å få bedre cpu en ryzen 7 1700 til 2000 kr.

Godt mulig hvis jeg hadde fått samme tilbudet igjen godt mulig jeg hadde kjøpt en cpu til.

 

Så blir spennende å se hva som skjer, kan jo håpe spill begynner å kreve mere cpu.

Men tror vel ikke det skjer med det første.

Morsomt man har 30-40% belasting av cpu i spill, men i7 7700k er det fort 50-60%.

Eneste negative intel har kraftigere kjerne så ytelse i spilling er ikke særlig bedre FPS.

 

Men Ryzen er vel heller for hard multitasking.

Har ikke prøvd om man kan spille 2 spill samtidig yten det går sirrup?

Forslag hvordan man kan teste det? 3dmark og og et spill?

 

For det hadde vært litt morsomt å se, for tror ikke intel i7 7700k klarer det uten å gi redusert FPS.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Spørs om cpuen kan klokke så langt, mener å ha lest med god kjøler er man heldig hvis man kommer til 3.6 ghz.

 

Men så sant jeg får mere en 60 FPS er jeg fornøyd.

Beste jeg kan spille på varme sommerdager uten å irritere meg over tempraturen i rommet.

 

Lurer litt siden windows ARM kommer om kanskje ARM blir konkurent til AMD?

Hadde vært litt gøy å få flere muligheter.

Lenke til kommentar

Spørs om cpuen kan klokke så langt, mener å ha lest med god kjøler er man heldig hvis man kommer til 3.6 ghz.

 

Har du en god kjøler som Noctua U12S, så skal du klare 3.7 Ghz iallefall. Hvis ikke har du fått en veldig dårlig chip, eller så må du sette deg mer inn i Ryzen overklokking og BIOS innstillinger.

 

Lurer litt siden windows ARM kommer om kanskje ARM blir konkurent til AMD?

Hadde vært litt gøy å få flere muligheter.

 

Ingen kommentar :p

Endret av Betroz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har du anelse om

ASUS DUAL NVIDIA ® GeForce ® GTX 1070 OC edition

Eller burde jeg gått for GTX 1080 eller bedre med ryzen 7 1700?

 

Hvis støy er viktig for deg, gå for MSI Gaming X, av 1070/1080 korta er den best. Av 1080Ti korta gå for Asus Strix OC. Du trenger ikke reinstall av Windows etter bare skjermkort bytte nei. Finnes noe som heter Display Driver Uninstaller (DDU) som du kan bruke. Du åpner det og velger reboot til Safe Mode - fjern nVidia drivere og reboot igjen.

Kan dere sjekke ut dette, da jeg kan bekrefte med nyeste drivere funger fint med GTX 1070 filnavnet når jeg laster ned er den samme, får foreløpig 120 FPS i spill ikke så dårlig med ryzen i vestefall nedi 100 FPS.

Ikke dårlig med slik oppsett, maskinen er stillegående, må laste ned en del spill på nytt derfor tar det litt tid.

Men foreløpig vil jeg si over GTX 1070 er overkill i full HD.

 

Men er størrelsen på skjermkortet noe å si? For det jeg har nå er noen cm mindre.

Skulle tro de med 3 stk vifter har mere ytelse eller kan klokke bedre.

Eller er selve kortet det samme, bare ekstra metal plate for å få kortet lengere?

Lenke til kommentar

Men foreløpig vil jeg si over GTX 1070 er overkill i full HD.

 

Kommer an på hvilke spill du spiller, og flere ting. Hvis 60 fps er alt du bryr deg om, så kanskje ja. Jeg liker flyten som høyere fps gir, og da spessielt siden jeg har en 165 Hz, G-Sync skjerm. Ingenting er overkill i mine øyne :D

 

PS : Har du hørt om Google... Litt egen innsats for å finne ut av ting er ikke så dumt ;)

Tror jeg melder meg ut av tråden din nå LMH1, sorry.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...