Gå til innhold

[Løst] Hjelper det å kjøpe cpuer for AMD skal utvide?


LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, hjelper det å kjøpe AMD Ryzen 7 1800X hvis man håper på AMD skal lage samme cpu i Playstation 5 eller laptop samt eventuelt mobil med tilsvarende ytelse?

 

Må vel bli 45 watt antakelig på 2.4 eller 2.6 Ghz kan man håpe.

 

Eller tror dere hvis man kjøper dyre cpuer hjelper det amd lite for å ha penger å utvikle produkter?

Samme med intel det er mest for å tjene penger ikke noe annet.

 

For cpuen er jo god den, men prisen er jo noe stiv.

Er ikke så veldig god på strømbruk\ytelse og kan garantere degraderinger ved overklokking.

 

Nå tror jeg ikke som en person har særlig mye å si i det store og hele.

Eller tror dere ikke penger er problemet når de lager PS4 eller laptop chips eller mobil\nettbrett.

Er heller risikoen de tar da prosjektet kan bli flopp derfor tar det litt tid før det blir proritert.

 

Vet at AMD er https://en.opensuse.org/Sponsors

så det burde hjelpe på drivere\maskinvare støtte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både ja og nei. Enkelt sagt så har de et utviklingsbudsjett som blir høyere for hvert salg, men det tilsier ikke at de jobber seg i retning X eller Y.

 

Penger eller risiko er ikke noe problem når de leverer chipper til konsoller/mobiler/nettbrett da de får en ordre på X og leverer X, ikke snakk om å sitte igjen med masse usalgbare chipper i de fleste tilfeller.  Men så har man jo det at hvis ting ikke er planlagt en stund så kan man måtte ha et "kriselager" for å sikre seg kunder som vil ha med en gang, som har en risiko for å ikke bli solgt.

 

Angående stiv pris :rofl:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva vil du si med tanke overklokking til 5 Ghz.

Tror du det er teknisk mulig å optimalisere windows 10 til å gi mere nytte av 8 kjerne\16 tråder cpu?

For mener å ha hørt hvertfall av andre i spilling brukes ofte kun 8 tråder, resten av de 8 trådene har man igjen til windows eller annet.

 

Har ikke sjekket i windows\linux om det er slik med kraftig cpu vertfall mye kraftigere blir ytelsen kun brukt til andre ting f.eks windows definder søker hyppigere gjennom etter virus.

Eller om tempraturen burde bli lav hvis kun halve cpuen blir brukt.

 

Blir det feil å si man kan spille 2 spill på Ryzen 7 uten ytelsen blir noe dårliger? Hvis man har 2 skjermkort?

Brikkesettet setter vel noe begrensinger vil jeg tro.

 

Så du tror butikkene/nettbutikkene taper på hvis de ikke får solgt.

Eneste AMD mister flere bestillinger før lagret går tomt?

 

Syns det er litt rart:

 

 

Gir disse spillene bedre ytelse med flere kjerner?

Eller tror du er windows bakgrunnprosesser eller feil i evga programmet som viser mere cpu last?

 

 

Eller tror du disse spillene er portet fra PS4 derfor 8 kjerne støtte?

 

Edit fant:

 

 

Ser ut som openSUSE:Tumbleweed skal fungere fint ut av boksen.

Men ser ut på spilling er intel bedre en amd selv på linux.

Tror det er dårlig optimalisering.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ble til jeg kjøpte på komplett,

Vare

 

Antall

Pris

Totalt

 

Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB

2x8GB 3200MHz (PC4-25600) DDR4 CL16, XMP, Sort

 

Varenr: 893831

1

1 489

1 489

 

ASUS Prime B350-Plus, Socket-AM4

Hovedkort, ATX, B350, DDR4, 2xPCIe-X16, M.2, USB 3.1

 

Varenr: 914767

1

1 049

1 049

 

AMD Ryzen 7 1800X Prosessor -Demo

Socket-AM4, 8-Core, 16-Thread, 3.6/4.0GHz, 95W, uten kjøler

 

Varenr: 920351

1

4 760

4 760

 

Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kjøler

775/115x/2011/2011-3/1366/, AM2(+)/AM3(+)/FM1, 600~1600 RPM, 66 CFM, 9~31 dBA

 

Varenr: 657097

1

349

349

 

Cooler Master AM4 kit

For 212 Evo/X, Master Air Pro 3/4

 

Varenr: 917430

1

10

10

Synd det ikke finnes bedre hovedkort, er dette bra oppsett? Tror jeg trenger nyeste GTX 1080 TI for å få glede av cpuen.
Skal jeg se hva jeg mener om det er bortkastet penger eller ikke. Håper ikke cpuen er overklokket men godt mulig den er det da det er demo. Så sant ikke cpuen er degradert. Syns egentlig cpuen er veldig dyrt men hadde kostet dobbelt så mye hvis jeg hadde kjøpt intel.
 
Håper kjøleren gjør god jobb men spørs vel om en er egnet til overklokking. Men tviler på jeg kommer å overklokke med det første, da jeg må se om ryzen funger til programmene\spillene og linux først.
Skulle ønske jeg kunne gått for 32 GB ram, men det må jeg ta senere? Da jeg er usikker på det støttes så raske ram.
Noen ideer hvis pcen ikke booter? Jeg vet ikke om dette skal gå uten problemer.
Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Husk å les nøye over de limits som gjelder for hovedkortet, b350 har flere begrensinger enn x370 når det gjelder hva du kan faktisk putte i og bruke mht. pci-e portene men også mht m.2 og sata. Ellers kan du ende opp med å tro du kan bruke det og det, men det vil faktisk ikke gå pga, du bruker allerede en pci-e slot fra før av etc. B350 er ganske begrenset, synes jeg da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk å les nøye over de limits som gjelder for hovedkortet, b350 har flere begrensinger enn x370 når det gjelder hva du kan faktisk putte i og bruke mht. pci-e portene men også mht m.2 og sata. Ellers kan du ende opp med å tro du kan bruke det og det, men det vil faktisk ikke gå pga, du bruker allerede en pci-e slot fra før av etc. B350 er ganske begrenset, synes jeg da.

Har jo åpenkjøp, ellers er jeg klar over SLI støtte og 10 gigabit lan må jeg se bort i fra.

Men usikker på hvor dårlig det er om Samsung sine top m.2 slot kun gir intel PCI-E ytelse rundt 1600 MB\S les\skriv?

 

Egentlig har jeg mest lyst på ASRock X370 Prof Gaming X370, SLI, AM4, M.2, Ryzen, 5GBE

Men ingen er på lager og prisen er veldig stiv, 3 ganger høyere.

 

Syns egentlig det er veldig dyr oppgradering.

Så lurer på hvordan den blir mot FX 8320 @ 4 ghz eller FX 8350 @ 4.7 Ghz.

 

Det jeg også lurer litt på er hvordan gamle Gog.com spill vil oppføre seg, og windows 10 sidebar / (All CPU Meter)

for mener den ikke er oppdatert siden haswell, så usikker på ryzen\skylake støttes.

 

Tenker å prøve å droppe reinstallasjon av windows bare for å se hva som skjer, bluescreen\frysning etc.

 

Bare så det er sagt har jeg returnert i7 4770k for en lenge siden på åpenkjøp.

Mener selv om det tar tid å teste og retunere hvis jeg er misfornøyd er det verdt det.

Tviler på selv om jeg ikke reinstaller og cpu belastes 100% selv med nye drivere så må det være cpuen som er problemer.

 

Har mine mistanker ytelse per kjerne ikke er så veldig bra på ryzen.

Selv om den scorer bra på test. F.eks cpu-Z er opplevelsen noe annet.

 

Bør jeg prøve å installere:

https://support.amd.com/en-us/download/chipset?os=Windows%2010%20-%2064

 

Oppdatere bios før jeg starter windows?

Linux regner jeg må reinstallere uansett. Men windows 10 kan fungere uten reinstallasjon hvis jeg er heldig.

Har fungert fint i de gangene jeg har prøvd. Så hvis det blir problemer er det driverne problemet ligger i.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at du ikke vil betale for mye penger, det er jo fornuftig det. Samtidig har du sagt at du beholder ting i 5 år, så hva er da problemet med å bruke litt mer og få en PC du blir mer fornøyd med? Det betyr selvsagt ikke at du skal kjøpe en Intel 6900K eller et Titan Xp kort til flere tusen kroner. Men var jeg deg ville jeg ha :

 

- Bytta til et X370 hovedkort som har de funksjonene du trenger.

- De RAM brikkene funker sikkert, men hva med G.Skill Flare X 3200 Mhz, CL14 som funker bedre med Ryzen?

- En Noctua NH-U12S SE-AM4 kjøler hvis du ikke skal overklokke, eller en D15S + AM4 kit hvis du skal overklokke.

- For all del bytt ut de gamle Titan korta dine hvis du skal SPILLE med denne PC'n. Et GTX 1080 kort iallefall.

- Har du en gammel PSU, så bør du bytte den også. Ikke skimp her! Skal du beholde den i 5 år fremover, velg en god.

 

Sist men ikke minst : Ja, flash til nyeste BIOS først. Ja, installer Win10 på nytt + alle nye drivere. Ellers ber du om trøbbel.

Endret av Betroz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er forskjellen egentlig mellom G.Skill Flare X 3200 Mhz, CL14?

Var det de du foreslår som er samsung? Og de andre er hynix ikke like raske og lett å få riktig hastighet? Som klokker kun 2.66 Ghz (2666 mhz stabilt? på ryzen over det må man ha intel chipset lga 1151).

 

Eller er det minnetider som var problemet med de rambrikkene? Uansett klarer jeg ikke å se det skulle ha særlig betydning for om jeg blir fornøyd eller ikke.

 

Egentlig har jeg noctua kjøler fra før prøvd å få bracket gratis fra noctua gidder ikke å gi 150 kr for dette.

Uansett kommer overklokking i andre runde vil sjekke først om jeg syns det er verdt 7000 er lit kravstor så skal lite til det blir åpenkjøp.

 

Men er mye enklere med åpenkjøp hvis det ikke er brukt. Og jeg vet på forhånd jeg blir skuffet, men klarer ikke å lese meg opp og forstå alt.

 

Har muligens planer å bytte skjermkort på sikt har penger så det er ikke noe problem.

Men vil helst sjekke litt først f.eks hvis pcen ikke virker vet jeg skjermkortet funger.

 

Har Corsair RM850x 850W PSU og den bør være god nok i starten.

Da forrige oppsett trekker burde trekke 250 watt (FX 8350) i overklokket stand.

Men det som er litt rart jeg tror ikke jeg sparer så mye strøm å gå fra 220 watt cpu til 95 watt.

Men kan jo håpe pcen blir veldig mye kaldere. Skulle nesten tro jeg satt på  i3 7100u med 12 ekstra tråder og bedre ytelse.

Kunne gått for EVGA SuperNOVA 1000 G3 men ser ikke grunn for det på ryzen var vel heller sokkel 2011-3 og 3 ways sli man trenger det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Poenget er å velge RAM brikker med "samsung b-die memory", som skal funke bedre med Ryzen. Så du får den hastigheten du betaler for. Kommer an på BIOS på hovedkortet også, så kan hende de bare funker på 2933 Mhz.

 

RM850x bør holde ja. Husk antall watt er ikke alt som betyr noe, men kvaliteten på komponentene inni den, og støynivå.

 

Du har en Noctua kjøler fra før, men gidder ikke kjøpe AM4 kit fordi det koster en hundrelapp....men en ny kjøler skal du ha? Ikke lag dette til noe større problem enn det er da :p

 

Dine Titan kort er en stor flaskehals i spill, mye mer enn din gamle i7 2600K bare så du vet det. 

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men har klokkehastighetene noe å si i praksis? Hva taper jeg hvis jeg får maks 2933 Mhz?

 

Problemet med kjøleren er den er i en annen pc.

Hvis ryzen er så bra er det godt mulig jeg vil kun spille på den beste pcen jeg har.

Har også planer å videoredigere vertfall prøve noe programvare som egner seg med 4k grafisk effekter. Da jeg vet å konverte full hd til 4k video tar mye cpu kraft.

 

Hvilken skjermkort er foretrekket for full hd 120 hz?

 

Har egentlig tenkt meg 4k skjerm vertfall ønsket meg det i lengere tid, men syns prisen er for stiv for jeg gidder det.

Kan man klare seg fint med GTX 1070 med ryzen?

 

F.eks Asus GeForce GTX 1070 Strix Gaming OC

Selv om det kanskje er lurere å gå rett på Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix OC

 

Tviler på jeg kommer under 20 000 kr med gaming skjerm :nei:

Men da er jeg vertfall up to date. Glemte Samsung SM961 1TB.

Men tror vel egentlig hadde det fungert med closter hadde det blitt billigere å koble sammen 2 stasjonære til en hvis jeg trenger mye ytelse.

 

Har allerede 1 TB sata disk men den begynner å bli full med orgin spill.

Kunne ønske meg Seagate Barracuda PRO 10TB også.

 

Derfor vil jeg vente, Cpuen er jo på bvare salg så håper siden resten er så dyrt de kommer på salg.

Derfor prøver jeg å spare litt penger er ikke mange kunder som vurder å bygge pc + skjerm til 20k.

De får som gjør det får langt mindre for pengene i ferdigbygget oppsett. Så syns jeg burde få litt rabatt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Dine Titan kort er en stor flaskehals i spill, mye mer enn din gamle i7 2600K bare så du vet det.

Tja merker skjermkortet sliter i single.

Men SLI er vel heller hovedkortet som sliter for mellom 50-60% belasting på GPU.

Men tror jeg dropper sli av den grunn jeg syns det ikke er verdt det. Da det gir mere støy og lite valuta for pengene. Syns mye av spillene er det nok heller intel cpuen i7 2600k som gir bedre fps en sli.

 

Cpu ytelsen er forhåndvis høy i spill vertfall hvis jeg gjør noe i bakgrunnen går fort 60-80% belasting. Men i perioder en del lavere.

Hvis alt er likt mener jeg burde få nedi 20-30% belasting på cpu med Ryzen 7 1800x.

 

Hvor rask ytelse bør jeg få med SM961?

Bør jeg få raskere en 1600 mb\s i crystal diskmark med ligdene oppsett jeg har nå?

Bør oppstartstiden reduseres med en tredjedel av en vanlig sata SSD 600?

 

For når jeg har prøvd en del laptop\intel NUC har det vært litt problemer eller meningsløst med PCI-E til annet en batchmark.

Er morro hvis man merker forskjell for det blir vel litt tungere for cpu vil jeg tro med PCI-E.

 

Blir spennende å se om det er nærmest umulig å belaste cpuen noe særlig hadde vært gøy med 2% bruk av cpu for nedlasting med spill på en 1 gigabit linje (125 MB\S nedlasting).

 

For vet intel sine sokkel 2011 blir fort varme.

Men AMD skal trekke mindre strøm.

 

Hvis noen har liste over spill\programmer dere vet er optimaisert for Ryzen som funger dårlig mot intel sokkel 2011. Ville det vært fint. Skal jeg sjekke det.

Mistenker gamle spill på DX 11 og eldre vil kanskje gi noen problemer.

Men blir det ikke testet blir det aldri rettet.

 

http://www.cio.com/article/3001691/windows/how-to-reduce-unnecessary-drivers-in-windows-10.html

Fant denne men aldri prøvd dette, beste er så klart reinstallasjon hvis man har godt tid.

 

Hvordan er det med Ryzen 7 1800x og degradering?

For det var rykter på google man kan være heldig å få til

Men tviler på jeg er så heldig da det var en bvare.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvor rask ytelse bør jeg få med SM961?

Bør jeg få raskere en 1600 mb\s i crystal diskmark med ligdene oppsett jeg har nå?

Bør oppstartstiden reduseres med en tredjedel av en vanlig sata SSD 600?

 

Hvordan er det med Ryzen 7 1800x og degradering?

 

Når det gjelder hvor rask en SM961 er, så finner du benher på nettet. Til vanlig bruk så holder en SATA SSD som Samsung 850 EVO for de fleste. Du vil ikke merke stor forskjell. Du bør heller bruke de pengene du sparer på et 1080Ti kort for å si det sånn.

 

Når det gjelder degradering av Ryzen, bare hold vcore under 1.40v, gjerne 1.375v også så går det fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tydligvis er hovedkort\cpu elendig kombinasjon får ikke sata port på siden de 2 å fungere.

Jeg har også problemer å rambrikkene å kjøre på 3200 mhz eller 2933 maskinen piper kun i oppstart, har ikke endret volt på ram men tror ikke det skal ha særlig betynding. Prøvd å oppdatere bios uten det ble særlig bedre tok fort 5 minutter å oppdatere bios som er lang tid.

 

Det er ikke det siste, tempraturen er fint rundt 30-40 grader ved liten last, rundt 60-70 på høy last på hardware minotor.

Men har problemet med cpuen som jeg har sterk mistanke har vært overklokket siden den er bvare da maskinen fryser etter 5-10 minutter bruk må restarte maskinen og slik fortsetter det, har så vidt reinstallert men brukte kanskje en eldre build av windows 10.

Skulle ikke tro Ryzen er så trøblete kan ram ha noe å si her? Da den står som 2400 mhz?

 

Ellers er cpuen fin på ytelse men hjelper så lite når det er så mye problemer. Hadde gått over til intel hvis det er slik det skal være.

 

Samsung 951 pro klarer rundt 2209 mb\s les og 1571 mb\s skrivehastighet. Muligens resultatet blir bedre når jeg har lagt inn drivere. Men ikke så dårlig i starten.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så det kan ikke være:

 

“We are aware of select instances where FMA code can result in a system hang,” the company said. “We have identified the root cause.”

AMD released three Ryzen-branded desktop processors at the beginning of March that plug into motherboards based on AMD’s new AM4 socket. The trio of processors include the Ryzen 7 1800X, the Ryzen 7 1700X, and the Ryzen 7 1700. However, all three reportedly cause a hard system lock when running certain FMA3 workloads. The problem was replicated across all three processors and a variety of motherboards.

The first sign of trouble appeared in the open-source processor benchmark Flops (v2) by Alexander “Mystical” Yee. This simple program provides separate versions supporting specific processor architectures, such as Intel’s Haswell, Skylake, and so on. But because the author has yet to upload a version for AMD’s new Zen architecture used in the Ryzen chips, the Haswell-specific binary is the version of choice for testing Ryzen … at least, for now.

Using the Haswell binary is important because it supports the Fused Multiply-Add (FMA) microprocessor instruction set, which is also supported by AMD’s Ryzen processors. The short description of FMA is that the processor can compute A+BxC in one step before rounding the final result. The “unfused” method involves BxC first, rounding the number, adding that to A, and rounding the final result.

However, Ryzen’s issue with FMA3 isn’t locked to the Flops benchmark. Simple apps with basic user privileges can crash a Ryzen-based machine. Even more, code using FMA3 could be executed on virtual machines running on AMD’s upcoming Zen-based “Naples” processors for the enterprise. Thus, finding the FMA3 issue in Flops now saved AMD and corporations from a lot of headache stemming from the security implications alone at the launch of Naples.

“Don’t be fooled by the Haswell binary,” Yee said on HWBOT. “The benchmark is five years old and I’ve largely neglected it for the last three. So I haven’t updated it for Zen yet. Any processor will be able to run any of the binaries if it supports the underlying instruction sets. If it doesn’t, the program merely crashes with an ‘illegal instruction.’ Under no circumstances should a user-mode application be able to bring down an entire system.”

The multiple tests conducted to confirm the FMA3 problem relied on Ryzen CPUs running at their stock speeds. Zee also benchmarked each thread (ordered instruction sequence), and managed to freeze the PC each time no matter what processor core he used.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...