Gå til innhold

Samsung jobber trolig med 4K-mobil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ganske provoserende at Samsung nedskalerer oppløsning som default, både på S8, og på eldre telefoner med oppdateringer. Når skjermene er så bra og skarpe til å begynne med, så er det rett og slett ufattelig at de degraderer bildekvaliteten for noe som etter tester har vist seg å ha minimalt å si for ytelsen. Synes heller de skulle jobbet med valgfrie (IKKE default de heller) 3d/spillprofiler for nedskalering. 

Lenke til kommentar

Det er ganske provoserende at Samsung nedskalerer oppløsning som default, både på S8, og på eldre telefoner med oppdateringer. Når skjermene er så bra og skarpe til å begynne med, så er det rett og slett ufattelig at de degraderer bildekvaliteten for noe som etter tester har vist seg å ha minimalt å si for ytelsen. Synes heller de skulle jobbet med valgfrie (IKKE default de heller) 3d/spillprofiler for nedskalering. 

 

Er det egentlig så ufattelig? Oppskalering (som vi tross alt snakker om her, ikke nedskalering) gir bedre ytelse og bedre batteritid, med så godt som umerkbar virkning på bildekvaliteten. Med en 800 PPI skjerm blir det enda viktigere. Det sitter ikke akkurat Nvidia GTX 1080ti GPU-er i disse mobilene. Du kan også overstyre innstillingene hvis du har en app som du absolutt mener bør kjøre i opprinnelig oppløsning, men jeg vil tippe på at den ikke vil kjøre spesielt bra. Og da er det bedre at oppskalering er standard for å gi en god brukeropplevelse.

Lenke til kommentar

Dette er veldig spennende mtp Google Daydream VR og Gear VR. Jeg har s7 flat med Gear VR, men opplever et veldig kornete bilde som reduserer opplevelsen.

 

Jeg ser at det er ryktet at neste Note skal få 4k skjerm, men pikseltettheten synker fordi skjermen blir større. Vil større skjerm gi bedre field of view i VR-briller? Eller er Større skjerm uvesentlig for opplevelsen av VR? Vil i såfall en 5,5" 4k være et bedre valg enn en 6,4" 4k?

Lenke til kommentar

Det er ganske provoserende at Samsung nedskalerer oppløsning som default, både på S8, og på eldre telefoner med oppdateringer. Når skjermene er så bra og skarpe til å begynne med, så er det rett og slett ufattelig at de degraderer bildekvaliteten for noe som etter tester har vist seg å ha minimalt å si for ytelsen. Synes heller de skulle jobbet med valgfrie (IKKE default de heller) 3d/spillprofiler for nedskalering. 

 

nei er vel heller helt forståelig - da bildet er bra default, samt sluker mindre batteri... - batteritid er vel det flest av oss ønsker å ha mer av, ikke alle kanskje, men de fleste :)

Lenke til kommentar

Det er ganske provoserende at Samsung nedskalerer oppløsning som default, både på S8, og på eldre telefoner med oppdateringer. Når skjermene er så bra og skarpe til å begynne med, så er det rett og slett ufattelig at de degraderer bildekvaliteten for noe som etter tester har vist seg å ha minimalt å si for ytelsen. Synes heller de skulle jobbet med valgfrie (IKKE default de heller) 3d/spillprofiler for nedskalering. 

 

Provoserende? Det er en setting som alle andre - tar vel cirka 5 sekunder og åpne og endre visningsstørrelse. Bruk temperamentet ditt på noe bedre. ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er veldig spennende mtp Google Daydream VR og Gear VR. Jeg har s7 flat med Gear VR, men opplever et veldig kornete bilde som reduserer opplevelsen.

 

Jeg ser at det er ryktet at neste Note skal få 4k skjerm, men pikseltettheten synker fordi skjermen blir større. Vil større skjerm gi bedre field of view i VR-briller? Eller er Større skjerm uvesentlig for opplevelsen av VR? Vil i såfall en 5,5" 4k være et bedre valg enn en 6,4" 4k?

 

Nei, større skjerm vil ikke gi bedre FOV, siden Gear VR er laget for mindre skjermer i utgangspunktet. På større skjerm blir kantene kuttet bort av Gear VR. 5,5" 4K vil dermed være bedre enn 6,4". 

Lenke til kommentar

 

Provoserende? Det er en setting som alle andre - tar vel cirka 5 sekunder og åpne og endre visningsstørrelse. Bruk temperamentet ditt på noe bedre.

 

 

Jeg snakker om noe som har blitt testet, til og med linket på forumet her tidligere, at har minimal effekt på ytelse. Å ofre dette for objektivt dårligere skarphet synes unødvendig på en modell som er tredje (fjerde generasjon hvis du teller Note4) med 1440p skjerm uten at nedskalering har syntes å være nødvendig før. 

 

Jeg foreslo også endringer i valgene ved installasjon slik at nedskalering ikke blir default men blir noe man kan velge (de kan godt opplyse om det også), men ikke på en måte som gjør at defaultvalget (flesteparten går for det) ender opp med dårligere skarphet.

 

Det er tross alt en high end mobil vi snakker om, så å påpeke dette er noe du burde forvente istedenfor å gjøre narr av det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Hvorfor ha en 4K TV som koster flesk hvis man kan ha en 4K mobilskjerm som nær øynene ser ut som et kinolerret i størrelse? Og jeg har prøvd talesøk (riktignok på engelsk) i VR nettsurfing, og det fungerer helt topp.

 

Jeg tror mobilen i fremtiden vil erstatte - ihvertfall for mange - både TV og PC, og spillkonsoll, mediespiller, etc... og dette vil føre til store besparelser for forbrukeren da vi slipper å ha en av hver ting. Mobilen blir alt vi trenger. Man kan allerede få TV sendinger gjennom wifi.

Lenke til kommentar

Hvorfor ha en 4K TV som koster flesk hvis man kan ha en 4K mobilskjerm som nær øynene ser ut som et kinolerret i størrelse? Og jeg har prøvd talesøk (riktignok på engelsk) i VR nettsurfing, og det fungerer helt topp.

 

Fordi du trenger mye høyere oppløsning enn 4K på en mobilskjerm for å få god oppløsning på et virtuelt lerret som tar opp en brøkdel av skjermoverflaten. Vil du absolutt ha den opplevelsen, er det like greit å faktisk kjøpe seg projektor. De koster ikke akkurat all-verden lenger og vil være overlegent VR-hodesettløsningen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Hvorfor ha en 4K TV som koster flesk hvis man kan ha en 4K mobilskjerm som nær øynene ser ut som et kinolerret i størrelse? Og jeg har prøvd talesøk (riktignok på engelsk) i VR nettsurfing, og det fungerer helt topp.

 

 

Fordi du trenger mye høyere oppløsning enn 4K på en mobilskjerm for å få god oppløsning på et virtuelt lerret som tar opp en brøkdel av skjermoverflaten. Vil du absolutt ha den opplevelsen, er det like greit å faktisk kjøpe seg projektor. De koster ikke akkurat all-verden lenger og vil være overlegent VR-hodesettløsningen.

Ok da, men jeg har ingen vegger som blir stor nok plass på til projektor i stua. Så VR briller gir større bilde for meg. 1080p oppløsning er ikke så ille i VR så 4K må være veldig bra.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor ha en 4K TV som koster flesk hvis man kan ha en 4K mobilskjerm som nær øynene ser ut som et kinolerret i størrelse? Og jeg har prøvd talesøk (riktignok på engelsk) i VR nettsurfing, og det fungerer helt topp.

 

Fordi du trenger mye høyere oppløsning enn 4K på en mobilskjerm for å få god oppløsning på et virtuelt lerret som tar opp en brøkdel av skjermoverflaten. Vil du absolutt ha den opplevelsen, er det like greit å faktisk kjøpe seg projektor. De koster ikke akkurat all-verden lenger og vil være overlegent VR-hodesettløsningen.

Ok da, men jeg har ingen vegger som blir stor nok plass på til projektor i stua. Så VR briller gir større bilde for meg. 1080p oppløsning er ikke så ille i VR så 4K må være veldig bra.

 

 

Du trenger ikke vegger - du trenger lerret. Det kan til og med være nedtrekkbart og ikke nødvendigvis en fast installasjon. Jeg er ikke i nærheten av fornøyd med 1440p i VR for film - det lukter VHS-kvalitet av det. 4K vil bare være litt bedre, siden det da blir 2160p, og er ikke nok. Du mister også over halvparten av den horisontale oppløsningen bare fordi filmen må skvises inn på hver sin halvdel av skjermen, pluss nedsampling/skalering for å tilpasse de optiske linsene. Jeg vil tippe at vi vil trenge minst 8K-skjermer før ting begynner å se OK ut. 4K vil likevel være et godt skritt på veien, og vil gjøre mer for spill og innhold som er laget for VR i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...