Gå til innhold

Kan jeg selge utstyr som er utgiftsført på bedriften, privat?


Anbefalte innlegg

Forresten...

Når jeg selger noe fra bedriften, så er det enklere å selge gjennom fire eksempel finn.no som privatperson. Må jeg eventuelt selge varen til meg selv først, deretter selge som privatperson på finn.no eller andre bruktmarkeder?

 

Det er vel en paragraf som sier at man ikke kan selge varer til seg selv til under markedspris. Slikt sett vil man kanskje straffes med unødvendig skatt enn om man solgte direkte fra bedriften.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forresten...

Når jeg selger noe fra bedriften, så er det enklere å selge gjennom fire eksempel finn.no som privatperson. Må jeg eventuelt selge varen til meg selv først, deretter selge som privatperson på finn.no eller andre bruktmarkeder?

 

Det er vel en paragraf som sier at man ikke kan selge varer til seg selv til under markedspris. Slikt sett vil man kanskje straffes med unødvendig skatt enn om man solgte direkte fra bedriften.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke noe juridisk skille mellom deg som enkeltperson og foretaket ditt. Du kan legge ut driftsmidler på finn.no "som privatperson" (i den grad Finns retningslinjer er særlig fornøyd med det). Poenget er at når du selger den så må du bokføre det som et salg fra foretaket.

 

Tar du ut et driftsmiddel til privat bruk skal det skattemessig behandles som et uttak, dvs. som om du hadde solgt gjenstanden til markedspris.

Lenke til kommentar

Skjønner.

Må jeg sende kvittering for handelen til kjøpet dersom jeg selger en vare som er kjøpt inn til bedriften, som privatperson? For eksempel når jeg solgte et kamera til 2000kr, må jeg da sende med kvittering fra bedriften det står registrert på? Eller kan jeg bare registrere det i regnskapet å la være og sende kvittering?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...