Gå til innhold

Enkeltmannsforetak, lønnsmottaker og skatt


Niuroumian

Anbefalte innlegg

Min kjære stefar driver enkeltmannsforetak, samtidig som han er ansatt i et annet firma, og er fortapt i skogen av informasjon fra skatteetaten. Det begynner å bli ganske ille stemning her fordi han hisser seg sånn opp når han ikke får til ting. Er det noen her som vet hva han må fylle ut av skjemaer? (Er det noen som kan redde påskefreden?)

 

Jeg tror han har driftsinntekter under 50k (mener på at han ikke hadde spesielt mye med inntekter på ENK i fjor), og mener på at han dermed ikke må sende inn næringsrapport. Inne på skattetatens "mine sider" har han fått tilsendt både personlig skattemelding og skattemelding for enkeltmannsforetaket.

 

Når han klikker inn på skattemeldingen for enkeltmannsforetaket står det ferdig utfylt personinntekt fra jobben der han er arbeidstaker. Dette må jo være feil.

 

Jeg kan ikke si at jeg skjønner så mye mer selv, så jeg prøver her i et sånt halvveis desperat forsøk på å finne svar. 

Tenk om skatteetaten bare kunne gjort det enkelt, da hadde alt i verden vært så fint.

Endret av Niuroumian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer at inntekt fra jobben (lønnsinntekt) skal være fylt inn i den delvis utfylte selvangivelsen (rettelse: skattemeldingen...) for næringsdrivende, og det er BARE den han skal levere. Om han i tillegg har fått en skattemelding kun for lønnsmottakere, så skal han se bort fra den. Hva angår opplysninger angående enkeltpersonforetak og inntekt under 50.000kr, se denne tråden, spesielt innlegg #6:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1769157

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer at inntekt fra jobben (lønnsinntekt) skal være fylt inn i den delvis utfylte selvangivelsen (rettelse: skattemeldingen...) for næringsdrivende, og det er BARE den han skal levere. Om han i tillegg har fått en skattemelding kun for lønnsmottakere, så skal han se bort fra den. Hva angår opplysninger angående enkeltpersonforetak og inntekt under 50.000kr, se denne tråden, spesielt innlegg #6:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1769157

 

 

Ok, det var noe til hjelp - men han får ikke opp det alternativet at han kan velge "driftsinntekter under 50k og fritak", og dermed kommer vi ikke inn til det skjemaet du har screenshottet. Er det noen måte å gå tilbake på det i ettertid?

 

- eller skal vi bare levere inn næringsrapporten selv om han har inntekter under 50k? 

 

Vi har fylt ut:

9900 Sum driftsinntekt

9910 Sum driftskostnad

og

9920 Driftsresultat (automatisk)

9930 Resultat (automatisk)

 

Edit: Tror vi fant ut av det. Kompliserte greier, gitt.

Endret av Niuroumian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...